Nordnet släppte nyss en funktion i appen som visar genomsnittlig årlig tillväxttakt (CAGR). Mätetalet är visserligen inget nytt under solen, men det var kul att få det presenterat direkt i appen. Jag ligger på 10,02 % sedan 2016. Hur har det gått för er?
Sedan 22 juli 2016 +241,27 % eller 16,6 % CAGR. Lite bättre än Länsf. global index med sina dryga 15 % samma period.
Finns det inte på Avanza? Har för mig att jag att sett tidigare men ju hittar jag det inte
Finns på hemsidan under Min ekonomi Innehav | Avanza. Har inte hittat det i appen dock.
I Avanza-appen hittar du det genom att gå in på [ISK]-kontot, välja fliken ”Konto”, underfliken ”Analys” nedanför grafen och sedan under sektionen ”Nyckeltal”. Värdet heter ”Genomsnittlig årsavkastning” och är samma som CAGR.
Började investera på Avanza år 2016.
16% i CAGR sedan 2020 när jag gick all in.
Har dock investerat mest i aktier som gått riktigt bra, inte fonder.
Räkna ut CAGR utifrån Avanzas graf:

Vald period = 11 år → 5,4112^(1/11) = 11e roten ur 5,4112 = 1,1659
Alltså 16% upphöjt i 11 (1,16 x 1,16 x 1,16…): 1,1659047^11 = 5,4112 → +441,12 %

Full disclosure:
Mina sämsta 10 år är iaf bakom mig (hoppas jag xD). Perioden 2005-07-24 – 2015-07-24 var min cagr -2,2 %. Som tur är var det scraps jag rörde mig med då, men lärdomarna var desto viktigare. ![]()
Personer som förespråkar maxat bolån, liten eller ingen buffert och all-in på värdepapper bör fundera på sin risk med tanke på tidigare kriser. Man kan visserligen vinna mycket men man kan också bränna sig rejält. Men är man diversifierad och inte säljer så är det bara att köpa på under röda åren. ![]()
10,09% Sedan 2012. Känns helt ok. Blir sugen på att köpa mer aktier igen, så smart drag av Nordnet att inkludera denna statistik.
Riktigt bra med tanke på att jag började oktober förra året, skulle börjat tidigare men bättre sent än aldrig ![]()
12,8% i snitt och 280% sedan jag började spara på Avanza 2017.
När jag jämför år för år mot fonderna så ligger jag ca 10% över varje år.
Men å andra sidan köper man kanske lite trygghet i fonderna…
17,03 sen 2018, antar att det är okej, känns ju nästan surt att man har det mesta på lysa, där har det ju gått sådär🫢
+415% sen 2017…
Senaste 7 år: +27% CAGR
Senaste 5 år: +38% CAGR
Senaste 3 år: +19% CAGR
2020 var ett bra år tack vore tesla och btc (såld 90% av dessa på väg upp) som gör att siffrorna mycket snällare ut. Utan året hade läggat snarare kring +21%.
Har nog minskat risk på sistone i takt med ett större konto…
Sedan start:
40,4% CAGR sedan start 2010 på Avanza.
Har lekhinken på Nordnet. De två första åren (2017-2018) trodde jag att jag själv kunde välja ut bra bolag, haha, katastrofalt illa. Därefter har jag enbart haft investmentbolag vilket gått bättre ![]()
40.4 % ?! All in Nvidia sedan 2010? Grattis i så fall!
Du ser jag beviset i skärmdumpen. Typsnittet blir lite fel pga en bugg i Chrome.
Kollade AVANZA… +11,4% årligen senaste 10 åren till nu.
Är klart nöjd med det. Jag har fegat ibland och bytte till ex peningmarknadsfonder eller obligationer till viss del när jag trodde att nedgång skulle komma. Funkade ibland
.
Med tiden har jag insett att det är bättre och mindre stressigt för dom flesta att ha bra breda innehav och bita ihop och tåla nedgångar om man har hyfsat långt perspektiv. Går typiskt upp igen hyfsat snabbt.