Genomsnittlig årlig tillväxttakt - Hur har det gått för er?

Wow, tack! Funkar dock inte att se CAGR:n på alla konton samtidigt men det där är gott nog. Avanzas gränssnitt är en riktig labyrint kan man ju konstatera

1 gillning

Någon som vet vaför graferna blir såhär på vissa konton?

Genomsnittliga årsavkastningen borde ju inte vara negativ för mig vilket man även kan se på en positiv summa. Men av någon anledning så startar vissa av mina konton väldigt negativt.

Hade gärna velat dela med mig av en korrekt summa om de gått.
Har även lyckats få negativ utveckling på sparkonto:

Sådär ser det ut för mig också, började min karriär som dom flesta med små belopp och dåliga investeringar med stora procentuella nergångar, och med tiden växte kapitalet och avkastningen. Så avanzas graf blir missvisande i %

Vad är det som gör att man har negativ CAPR förutom dåliga investeringar som gått ner?
Blir det lägre om man plockat ut pengar? Eller satt in massor som sen går ner? Eller om man säljer och köper mycket?

Min lekhink har negativ CAPR - där har jag sålt och köpt mycket. Mest enskilda aktier.
Min pensionshink har positiv CAPR - där har pengarna bara stått, varken satt in eller tagit ut, endast indexfonder
Långtidspar har negativ CAPR - tagit ut mycket då vi håller på att bygga hus. Mest indexfonder samt aktier i stora bolag som Alfa Laval/Astra osv.

+19.58% vilket känns mycket tryggt.

Började 2022 på Nordnet, så har inget innan dess. Blev ju en jobbig start där allt gick ner allteftersom jag köpte.

Mina andra fonder som gått bättre och mina aktier som gått sämre ligger dock inte på Nordnet.

Jag har pytsat in med jämna intervaller lite över 400 000:- tusen under det här året.

Utvecklingen är runt 52 000:- och i min värld så är det ett plus på runt 13%
men på Avanzas sid på hur stor utveckling jag har haft sedan start så står det 21.9%.

Går jag in på nyckeltal så står det plus 38%. på genomsnittlig årsavkastning.

Kan nån förklara hur de räknar för jag får det inte att gå ihop, räknar jag helt galet eller är det Avanza som räknar konstigt.:thinking:

@Krille.A Man räknar TWR procent. Rak procent du ställer upp säger inte speciellt mycket om hur bra man väljer investering. TWR är standard i branschen för det gör investeringar jämförbara oberoende om hur mycket man stoppat in och när under tidsperioden man kollar på.

1 gillning

Hej!

Jag blev otroligt nyfiken vad ni har investerat i och hur det har gått under årens lopp, tänkt att man kan dela sina aktieportföljer och visa vad man har investerat i och hur det gått i procentuellt. :smiley:

Jag kan börja:

Börja min investeringsresa för 3 år sen och gjorde en del förluster i början men tycker att man börja få lite ordning på det och avkastningen blivit mera stabil :smiley:

Edit: Min portfölj är i euro :smiley:

inlägget är ihopslaget från en annan tråd /mod

1 gillning

Senaste 15 åren: 11 %/år
Senaste 10 åren: 15 %/år
Senaste 5 åren: 17 %/år

1 gillning

3 gillningar

Bra funktion hos Nordnet.

Så vad säger det om nästkommande 5, 10, och 15 år?

Berätta nu vad du haft för avkastning, det är temat för tråden. Inte “vad säger inte din cagr om framtiden”.

6 gillningar

Blandning av konton, med start runt 2014

1 gillning

Haft en faiblesse för att flytta runt mitt privata sparande, så har ingen historia alls att titta på där jag varit som mest aktiv. Kanske lika bra. :joy:

Men jag har en TJP på Avanza som fått ligga och puttra på hyfsat ostört, hyfsat globalt, hyfsat billigt. Den ligger i skrivande stund på 10,42% sedan Q1 2011.

1 gillning

Data sedan 2003.
Har nog legat på negativ CAGR två ggr minst i detta underlag
2008 krisen var -90% från topp som mest. Var värre än IT-kraschen som bara tog 2/3.

Den som gick in runt 2009-2010 i index torde ha grym CAGR.

2 gillningar

Hahah! Nej, FÖRKLARA DIG! HUR tänkte du när du skrev din CAGR utan en disclaimer om att din historiska avkastning inte är en garanti för din framtida avkastning!

2 gillningar

Lolz nej jag ska dubbla pengarna vart femte år, fuxing Jante!

Tack vare mitt geni så kommer jag garantera 15 % per år för mig själv! :rofl:

Kör merparten av mitt sparande i fonder.

Portföljen öppnades slutet av decemer 2016.

Årlig avkastning sedan dess 12,38%.

2 minusår och 6 plusår.

Sämsta minusår -11,15%.

Bästa minusår -7,99%

Sämsta plusår +5,52%

Bästa plusår +32,42%

2 gillningar