Sämsta veckan sedan pandemin

Det blev lite trist den här veckan, trots att det bara är i mitten av veckan. I absoluta tal har jag tappat lika mycket nu som under början på pandemin i form av aktievärde. Min portfölj har växt så procentuellt är tappet mindre. Som många andra är jag tung på teknik i USA. I mitt fall är inte Nvidia top 5, men top 10.

Någon annan som känt samma?

Kollar min portfölj ungefär 2-3 gånger per månad, har inte kikat denna vecka.

Men januari gick ovanligt bra, men har den uppgången raderats? Ska kika igen den 1e.

Har något hänt som gjort den sektorn orolig? :thinking:

Ja, några procent har det allt backat den här veckan. Återstår att se vad som sker efter Nvidias rapport ikväll. Kan nog avgöra en hel del om det blir börsfest eller om tjuren kommer springandes framöver.

Men inget jag grämer mig över, har ett par decennier kvar tills pengarna ska användas :slight_smile:

Har det gått ner?! Har noll koll.

Det blir nog bra tillslut.

12 gillningar

Så blev det. Upp ~10% after hours.

Som sagt:

5 gillningar

Samma här, var nåt år sedan jag var inne.

1 gillning

Backat igen senaste veckorna.igen
Blir alkt mer trött på att de pumpar och påverkar kurser för ingenting.
+10 %ena dagen -15 %dagen efter.
Har inget med företagens “mående” att göra.
Finansmarknaden som dränerar småspararnas pengar.

1 gillning

Det tuffar på som vanligt, njuter av aldrig sinande aktieutdelningar…

3 gillningar

Tittar aldrig utan tänker att det löser sig, vilket det alltid gjort.

1 gillning

Kollar var femte år ungefär, var upp 100% senaste 5 åren sist jag kollade, loggar väl in om några år igen. Globala passiva indexfonder brukar gå upp över 5-årsperioder så det känns tryggt för mig, grymt också att de återinvesterar utdelningarna så man slipper hålla på med det själv, allt är bara helt automatiserat.

Har en automatisk överföring från mitt lönekonto och sen investeras det automatiskt på Avanza, hela min ekonomi har varit automatiserad sedan länge, med autogiro och E-faktura också, kan rekommendera. Inte betalat en räkning manuellt på jag vet inte hur länge.

5 gillningar

Skall av olika anledningar gå in med över 10m de närmaste 6 månaderna i fonder och robotar.
Fick en härlig start denna vecka med 3m investeringar i globalfond och lysa :slight_smile:
Hoppas att jag för en gång skull för rätt i att gå in över tid och inte allt på en gång, den som lever får se.

1 gillning

Det vet man ju inte, men förhoppningsvis lär det ha gått bra för dig om 15 år.
Jag anser att en horisont på 5-10 år är för kort och tänker på investeringar på 15 års sikt.

3 gillningar

Finns ju ingen 10-årsperiod som gått dåligt för globala passiva indexfonder så att gå in fel har historiskt aldrig varit möjligt. Det har bara gått riktigt bra eller lagom bra, men aldrig dåligt över en 10-årperiod någonsin.

Jodå. Särskilt efter inflation. Den risken måste man acceptera.

Senast Storebrand Global All Countries mellan 2000 → 2014.

Sånt shit can ju happen.

4 gillningar

Jo helt rätt, ändrar mig, det finns ingen 15-årsperiod som någonsin gått dåligt, som jag vet om i alla fall.

Ifall man gick all in vid historiskt sämsta möjliga tillfälle i modern tid är man ändå upp 100% på 20 år:

1 gillning

Därför jag anger 15 år.
Var med om IT-kraschen och finanskrisen och såg mina investeringar försvinna eller stå stilla under 12-14 år.
Baserat på det är min sparhorisont därefter justerad till 15 år.

8 gillningar

gick lite bättre idag

1 gillning

Jag har haft min tur med aktier så nu kör jag bara indexfonder. :innocent: Roligare ju mer pengar man har iofs.

1 gillning

Gick up 2 plus på de flesta av mina fonder idag. Brukar sällan kolla på veckor. Mer 3 månader och år. Så länge det står 12-20% 1 år bakåt så är det bra.

Bara att sitta stilla i båten :slightly_smiling_face:

2 gillningar