Den bästa 5-årsperioden i mannaminne

Fredag och sol! Börsen är upp 120% på fem år, även efter sättningen, bästa uppgången under mitt liv som investerare!

Hur firar ni denna oförglömliga otroliga uppgång?

20 gillningar

Är det olika på olika plattformar?

Avanza idag.

Firar med att pyssla på lotten och handla på Beijer, har dock bara investerat sen 2022. Så firar att det är vår och sol. :blush::seedling::sunny:

1 gillning

Nej den var från igår! Men fortfarande 100% på fem år, det är ju helt otroligt!

Det viktiga är ju också hur lång tid vi har kvar på börsen, jag har förhoppningsvis 40 år kvar.

Jag ska fira med sol och öl med vänner efter jobbet!:blush::sunny:

1 gillning

Men, det skiljer ju massor. Vilken visar rätt?

Båda är rätt, din är från idag och min är från igår!

Jag ska också fira genom att sätta in massa mer pengar nu i LF global index, det är så stor rabatt att jag inte kan låta bli :slight_smile:

1 gillning

Du kan dra av ytterligare -5,87% på senaste kursen…

Men klart fortfarande bra avkastning på bara ett par år…
Blir nog björnmarknad ett tag nu, bara fortsätta köpa, glömma bort och kolla igen senare.

1 gillning

Detta är min andra stora kris på mina tre år med nämnvärd summa pengar på börsen, jag är mest bara trött.

3 gillningar

3 år, då har du ju precis börjat!!!

Över en 15-årsperiod har en global indexfond aldrig gått back.

Sedan 2013 är globala index upp mellan 300-400% beroende på datum.

Sälj aldrig, fortsätt köp! Perfekt köpläge nu :slight_smile:

Kanske köper igen när marknaden lugnat sig, just nu fortsätter det bara gå nedåt.

För egen del kommer jag definitivt sälja. Jag ser inte riktigt poängen att spara pengar om man inte har intentionen att använda dom. Det skulle i så fall vara om man specifikt sparar till nästa generation.

1 gillning

Jag säljer alltid av en del av vinsten vid stora uppgångar, som förra året och året innan med uppgångar på 20-30%. Då sålde jag av ungefär 5% av vinsten vardera år, vilket blev ett väldigt fint extra klirr i kassan!

Jag kollar alltid bara 5-årsperioder, och jag är upp 100% då! Rekommenderar det, känns så bra då.

1 gillning

Då blir ditt råd ovan ännu märkligare.

2 gillningar

Ja livet är märkligt ibland :grinning: Menade att aldrig sälja i panik eller försöka marknadstajma, trevlig helg!

Men det skiljer 16%, så mycket kraschade det väl inte på en dag? :thinking:

Det finns nästan inga riktiga indexfonder längre, all är fördärvat av ESG på olika vis. Därför är alla indexfonder olika.

3 gillningar

Nu har väl nästan alla som sparar lite pengar i början och sen mer o mer. .
Så om man hade 10.000:- när kurvan i första posten börjar och 100.000:- nu. . så va ju inte uppgången i början lika avgörande som kraftiga dippen nu
Sen skadar ju nedgångar mer än uppgångar gynnar. .
ett extremt exempel men har du 100.000:- o börsen går ner 50%. . .tja då “hjälper det dig inte tillbaka” om börsen går upp 50% igen

En kall bira och fredagsmys :slight_smile: riktigt kul att börsen har gått så starkt på sistone. Att dubbla pengarna vart femte år är inget man kan räkna med för jämnan

2 gillningar

Om du rekomenderar 5-årsperioder som indikator får du hjälpa mig tolka utvecklingen från år 2000 och efterföljande år. Inte speciellt länge sedan men som jag ser det ger det en failrate på 80% de första gångerna vilket jag inte skulle tycka kännas så bra. Eller har jag missuppfattat din rekomendation?

Men jag kanske missuppfattat vad du menade?

2 gillningar

Exakt så jag tänker också! Helt otroligt att vi som köpt globala indexfonder dubblat våra pengar på bara 5 år, helt passivt dessutom!