Jag har följt rikatillsammans länge nu och lyckats spara ihop till 300 000 kronor som jag har investerat i fonder i Avanza. Rikatillsammans har ju alltid sagt att man bara ska investera månatligt, och inte tänka mer på det. Man ska inte försöka tima marknaden.
Men vad tror ni nu? Med skenande elpriser, bolåneräntor som stiger, inflation som sticker iväg.
Borde jag sälja allt och bara ha det på mitt konto för en tid nu, för att se vad som händer? Eller borde jag bara följa planen och fortsätta månadsspara?
Känner mig så förvirrad och skulle verkligen behöva höra några kloka ord…
Tack på förhand!
Ja, jo, rent logiskt så är det ju så. Men låt oss säga att du har en sparhorisont på 20 år. Och så får du reda på att börsen skulle falla med 50% om en vecka. Hade inte du sålt dina fonder då?
Är du den enda som fått denna infon? Om nej, så kanske det redan är inprisat i dagens kurser? Institutionerna som sitter på miljarders miljarder och kvantdatorer lär ju redan sålt isf, och kurserna blivit justerade för att möta den nya framtidstron. Börsen är ju framåtblickande.
Tänk om det var så enkelt och man hade med sig kristalkulan. . Allt hade varit lättare ekonomisk . Problemet är att ingen kan veta att börsen ska falla 50% och när det är dags att köpa igen
Fortsätt spara som vanligt och sälj inte om inte sparhorisonten drastiskt har ändrats till det kortare. Säljer du så är det sjukt svårt stt veta när du ska gå in i marknaden igen utan att missa uppgången.
Detta var ju ett hypotetiskt scenario. Det är så lätt att säga att man inte ska röra pengarna. Men om man tycker att allting pekar på att börsen kommer rasa så är ju suget att sälja rätt stort.
Men det är skönt att höra att ni också sitter still i båten.
Att flera investerare redan tänkt samma sak vilket resulterat i den krasch om -30% vi sett i tex Stockholmsbörsen från toppen
Att den reala ekonomin försämras markant på 12 månaders sikt är så gott som bombsäker. Att börsen måste göra det för den sakens skull är däremot inte lika säkert!
Men visst kan börsen gå -50% från topp till botten. Vad gör det om man har lång sparhorisont?
Jag är inte alls så insatt i börsen och hur den funkar. Så dessa ord gör mig lite lugnare. Nu vet jag att jag borde följa min logiska del i hjärnan och inte den känslomässiga!
Med det sagt kan ju börsen (indexfonder) närmast liknas vid roulette på några månaders sikt, om än med bättre odds än ”huset”.
Så har din sparhorisont ändrats ska du inte nödvändigtvis sitta still i båten! Men risken är inte högre nu än den var i december 2021 när festen var på topp! Snarare tvärtom på lång sikt!
Då kan du vara lugn . Du kan tänka dig 20 år det är evighet . Låt månadssparandet sköta sig automatisk och gör lite mer avslappnande saker under tiden . Lyssna inte runt omkring dig och strunta i allt negativt som händer idag. Börsen är som livet vardagen går upp /ned men troligtvis mer upp långsiktigt om vi ska tro på tillväxten