Sälja alla fonder?

Bra! Jag brukar inte fundera så mycket på pengarna men just i den här veckan med krig och elände och inflation och el och räntor osv så började jag fundera.

Men du har givetvis rätt! :+1:

Jag har alla mina 300 000 i LF global indexnära så där får dom ligga :joy:

8 gillningar

Kul att se att du har just den där faktiskt! Den utgör 3,3% av mitt innehav. :smiley:

Största innehavet jag har är annars Storebrand Global All Countries A EUR, 22,2%. Men sedan har jag faktiskt ett ännu större kontoinnehav, 36,6%. Ett av barnen som ska få ett körkort nu i vinter. Har månadssparat (i fonder) fram till i vintras kanske men numera så åker pengarna bara in på depån utan att investeras.

1 gillning

Instämmer med övriga, förutsatt en så lång sparhorisont… JUST KEEP BUYING! :grin:

Haha!

Tror du jag gör ett i att ha alla pengar i den fonden? Hade 100% aktier på lysa förut men kändes onödigt då jag inte behövde rebalanseringen. Därför bytte jag till LF global index.

LF Global indexnära 100% utmärkt. :person_tipping_hand::+1::partying_face:

1 gillning

Har du en sparhorisont på 20 år så ska du öka ditt månadsparande nu och inte sälja :money_mouth_face:

Grymt!:pray::pray::pray::pray:

Sir yes sir!:+1:

Ah, det blev lätt att missförstå där, jag svarade egentligen åt @AimHigher. :slightly_smiling_face: Men jo, LF Global Indexnära är bra; jag har den i min tjänstepension som ligger just hos LF. Så här kan man lägga upp det om man vill blanda innehavet över flera fonder:

• LF Global Indexnära 25%
  • LF USA indexnära 25%
  • LF Sverige indexnära 15%
  • LF Fastighetsfond 15%
  • LF Tillväxtmarknad indexnära 10%
  • LF Japan indexnära 10%

Ovanstående liknar väldigt mycket min egen fördelning. Man kan förstås diskutera om det är en optimal portfölj medan så ser min ut just nu,

Fastighetsfonden är lite speciell, den har gett väldigt bra avlastning för mig (skrev om det i en annan tråd för ngt år sedan) så har kvar den lite av nostalgiska skäl.

Japan är kul att ha mest för att det är lite roligt att äga en del av Nintendo. :wink:

Det intressanta på detta forum är att de flesta rekommenderar en passiv strategi som ämnar följa massan (indexfond) och samtidigt tänker alla att de kommer bli klart rikare än snittet.

Ironi?

Jag inser också hur svårt det är att träffa topp respektive botten.

Men.

Den som gjort en analys och har en känsla kanske inte ska förkastas? 2008 tyckte majoriteten att Sunprime var det bästa som fanns. 1999 fanns inget bättre än Framfab.

Massan har rätt. Men massan kommer aldrig bli mer än en massa.

Det är den som vågar lita på en korrekt analys som faktiskt slår massan.

Och, om ni ska vara ärliga, ni som läser detta har alla ambitionen att vara bättre än medel.

Så: Spotta inte på den som ser en möjlighet att slå medel! Risken ökar - men så även potentialen.

1 gillning

Det är väl ingen som vet vad som händer, men statistiskt borde det inte vara så tokigt att köpa på sig mer. Om inte du behöver pengarna under närmaste åren så är det bara sticka in huvudet under sanden. Jag har storhandlat denna vecka. Mera fonder och ETFer. Känslomässigt hoppas jag att aktierna går ner ännu, mer rabbat! :slight_smile:

Nej aldrig i livet. :+1:
Istället beondrar jag dig och alla andra aktiva pålästa som lyckas med det blir stort imponerad att ni klarar av det långsiktigt :partying_face::wink::clap: . Då får man vara stolt över sig själv och slå sig i bröstet men knappast något att rek till vanliga småsparare i allmänt :person_tipping_hand::joy::+1: . Oddsen är inte så hög för att lyckas med det . :+1:

Frågan är väl varför du funderar på att sälja? Av rädsla eller har du en plan för vad du ska göra med pengarna?
Jag sålde av fonder nyligen för att köpa aktier i stora stabila bolag som gått ner oförtjänt mycket.
Så kommer min strategi alltid vara när börsen går ner och jag har dåligt med likvida medel.

Själv tror jag många som inte är så insatta tror att “börskrasch” är något slutgiltigt - ungefär som att hela vårt ekonomiska system skulle kollapsa… Om börsen skulle sluta fungera helt, alltså krascha på riktigt och för alltid så skulle de flesta i västvärlden ha större problem än några 100K som försvinner. Det skulle bli samhällskollaps - dvs - inte speciellt troligt.
Börsen går upp och ner, precis som livet.

1 gillning

Allting pekar alltid på att det kommer falla :man_shrugging: det är den risken vi tar ju

Där kommer alltid finnas någon som vill komma över din egendom, är det inte den ena så är det den andra och de tar till alla möjliga knep för att komma över den, låt dig inte luras :joy:

Nej, ingen ironi alls: Strategisk mediokritet | Genomsnittligt resultat över en längre-än-genomsnittlig tid = extraordinärara resultat

Att tajma marknaden är så klart en strategi om man vill överavkasta, problemet med det är 1) det är så svårt att även dom bästa är dåliga på det 2) det räcker inte att lyckas 1 gång.

En passiv strategi är bättre inte för att man får teoretiskt bästa avkastningen på kort sikt, utan man statistiskt sett får riktigt bra avkastning på lång sikt. Du förlorar mer på att tajma marknaden i snitt på lång sikt än du vinner på det. Och den risken ökar mer och mer ju längre du har en sådan riskfylld strategi.

Självklart finns det folk som blivit rika på att köpa rätt aktier billigt och haft tur eller skicklighet att sälja på topp. Men det finns lika många eller fler skräckhistorier om folk som förlorat stora summor. Det är snittet över alla dom marknadstajmarna man får se till när man värderar strategin…

3 gillningar

Det du kommer märka över tid är att det alltid finns nästa kris runt hörnet. Precis alltid finns det något som möjligen hotar börsen att gå ned. För det mesta är det fel, ibland inflaller det som tex det gjort i år.

Obs att du därmed redan nu köper med “rabatt”.

Den emotionella biten bör reflekteras i din portfölj. Jag mår dåligt när jag ser börsen falls och jag lika snabbt. Tidigare ledde det till att jag sålde precis som du nu tänkte du skulle göra.

Botemedlet för mig var att anpassa min portfölj till min risk-aptit. Hur? 10% räntor (Ishares bonds), 10% guld (wosdomtree) och 10% commodities (Ishares för Jones usb commodity swaps).

I uppgångar får jag lägre vinst, och i nedgångar går det långsammare ned. Just i nedgången är det skitskönt att se att tex man fortfarande ligger plus för året när snittet varit minus 20%. Den största risken för mig ligger inte i att få max ut från börsen, utan att det är att jag säljer när jag blir rädd när börsen redan gått ned en massa. Då säljer man på botten och köper på toppen vilket är det absolut värsta utfallet.

Det är en försäkring. Den kostar men det känns jävligt skönt att veta att man är diversifierad i olika tillgångar. Sannolikheten att jag faller 50% är extremt osannolik. Du behöver lära dig vilken nivå av risk som är rätt för dig. För vissa är det 100% index fonder, för mig ligger det runt 70%. Vart ligger du?

3 gillningar

Jag låter inte rörelserna i min aktieportfölj kontrollera vem jag är och vilka känslor jag känner.

Jag behöver en stor underliggande potential i mina placeringar för att känna något överhuvudtaget.

100% aktier, tror inte jag har haft ett dåligt år sedan finanskrisen om jag inte missat något.

Aktieportföljen+71% i år.
Tjänstepensionen +16% i år.

Har du varit med om att äga ett bolag som har ett 100 mkr kontrakt med ett av världens största oljebolag som plötsligt vill pausa projektet för att oljepriset är lågt när ditt bolag har tagit cirka 45 mkr i kostnader och tvingas ligga ute med pengarna i 3 år medans skiljenämnd förfarande pågår i London och du tvingas anlita ett team av juridiska personer som kostar 3000 till 6000 kr timman per person? Den typen av livserfarenhet härdar och speciellt med konsekvenserna som kommer till följd i ens privatliv. Idag är jag rikare och lyckligare än någonsin, oroade mig helt i onödan. :slight_smile:

1 gillning

Jag hävdar att alla som fått sina portföljer (premie, tjänste, isk eller aktier) att gå plus är antingen mkt insatta och lägger mkt tid, haft tur eller är rena lögnare.

Är du som jag, intresserad och läser en del, så har man gått minus.

Det jag har läst mig till och tror på är att marknaden framöver (0-12) månader fram är extremt svårtolkad. Dock torde alla vara överens om att vi går mot sämre tider, Ukraina-Ryssland kommer aldrig att ge sig, kommande Taiwan, Bosnien, Syrien, energikaoset, ränteläget, förväntat boprisfall deluxe, inflation ännu mer deluxe, torka, kontainerfrakt-kaos, komponentbrist, kommande regeringsbildar-kaos, krymplaftion, och riktigt illa stagflation med mera och ännu mera.

Jag ser INGA positiva tecken inom de närmaste 12 månaderna. Baserat på detta anser jag att det är naivt att spara på som förr. Det är säkrare att kortsiktigt stoppa in degen på ett sparkonto eller korträntefonder.

Jag placerade om alla mina fonder (LF Global Indexnära, Spiltan Global Investment, Swedbank Robur Global) till korträntefonder för ca 14 dagar sedan. Med tyngdpunkt på SEB Korträntefond USD - Lux. Det har sparat mig ca 500k (6%) hittills.

Där kommer de att sitta tills dess att ett antal av ovan nämnda problem har en lösning i sikte. Just sayin…