Inte tänkte att använda pengarna på +20 år så för mig gör det inte ett skit hur portföljen går just nu. Snarare är det bra eftersom jag nu köper billigare.
Vad är fundamenten du tror på kring just private credit? Som jag förstår det ser det rätt skakigt ut i den branschen. Många har begränsat uttag vid 5%, men du kanske är kort pc?
Totalt 5,1% upp (3,8% ned sedan toppen strax före kriget)
– Fonder (mix Global och Sverige). 4,7% ned
– Enskilda aktier. 10,1% upp
– Räntor. 3.8 % ned. (pga om ombalansering till börsen)
Har ganska stor home bias och stor andel defensiva aktier. Equinor. Lite sälj nära ATH och återköp efter nedgång har hjälpt till lite också.
Fortsätter att ombalansera om nedgången håller i sig.
Det ger några procentenheter högre avkastning än bankutlåning och erbjuder därmed ett lukrativt alternativ för investerare i utbyte mot lägre likviditet
För fonder med bra krediter och som försatt leverar hög avkastning så kommer uttagen att bedarra
Hur tänker du här?
Med det argumentet så skulle ju börsen gå upp om du ombalanserar/sätter in där, om räntor går ner eftersom du ombalanserar/tar ut därifrån.
Jag tolkar din ursprungliga fråga (“insättningar och uttag borttagna”) som att du eftersöker procentuell utveckling enbart, dvs TWR. Och då spelar ju varken insättningar, uttag, eller ombalanseringar någon som helst roll?
För min del ligger jag +/- 0% på totalen avrundat till hela procent. Långsiktiga aktiedominerade portföljer drar ner snittet, men det har räddats av allvädersportföljen som ligger på plus.
Diversifierad internationellt men lite överexponerad mot Sverige, ~8% guld. Ner runt 5% som alla andra, så runt 380k. Svider, men inget mot vad som kommer svida om vi går ner 10-15% till. Finns ingen allokering som funkar nu, allt går ner, så jag låter portföljen vara, ska inte pilla.