Krig och elände, hur står era portföljer emot?

Börsen går upp och ned i vanlig ordning. Mest ner just nu.

Hur står sig era portföljer i all oro som påverkar marknaderna?

Förutsättningar:

• Totala portföljen exkluderat pension, tjp och bostad
  • Insättningar och uttag borttagna

Hur många % upp eller ned sedan 260101 fram till 260320?

Lägg gärna till er portföljfördelning och tankar kring den

2 gillningar

Min globalfond –4.36%, min Sverigefond –3.54%.

Inte tänkte att använda pengarna på +20 år så för mig gör det inte ett skit hur portföljen går just nu. Snarare är det bra eftersom jag nu köper billigare.

1 gillning

PÅ året är det inte så illa men senaste månaden är inte så kul.
Jag har ca:
50% global index
25% Svensk index
10% Asien o EM
15% räntor

1 gillning

Lysa 100% aktier (bred). Inte mkt att grina över so far.

Mina tankar: bra båt :motor_boat:

#säljeraldrig

2 gillningar

Lustigt att din Lysa o min Swedbank båda är på exakt -0,77% iår !

1 gillning

Minus 6 %

Mycket pga exponering mot private credit

Förväntar mig dock fortsatt överavkastning mot index på sikt

1 gillning

Vad är fundamenten du tror på kring just private credit? Som jag förstår det ser det rätt skakigt ut i den branschen. Många har begränsat uttag vid 5%, men du kanske är kort pc?

1 gillning

Jag ligger +0.68% YTD.

1 gillning

För min del ser det ut så här:

• Totalt 5,1% upp (3,8% ned sedan toppen strax före kriget)
    – Fonder (mix Global och Sverige). 4,7% ned
    – Enskilda aktier. 10,1% upp
    – Räntor. 3.8 % ned. (pga om ombalansering till börsen)

Har ganska stor home bias och stor andel defensiva aktier. Equinor. Lite sälj nära ATH och återköp efter nedgång har hjälpt till lite också.

Fortsätter att ombalansera om nedgången håller i sig.

Det ger några procentenheter högre avkastning än bankutlåning och erbjuder därmed ett lukrativt alternativ för investerare i utbyte mot lägre likviditet

För fonder med bra krediter och som försatt leverar hög avkastning så kommer uttagen att bedarra

Har valt att inte gå in och titta på min portfölj. Syns inte nedgången så finns den inte :relieved_face:

6 gillningar

Hur tänker du här?
Med det argumentet så skulle ju börsen gå upp om du ombalanserar/sätter in där, om räntor går ner eftersom du ombalanserar/tar ut därifrån.

Jag tolkar din ursprungliga fråga (“insättningar och uttag borttagna”) som att du eftersöker procentuell utveckling enbart, dvs TWR. Och då spelar ju varken insättningar, uttag, eller ombalanseringar någon som helst roll?

För min del ligger jag +/- 0% på totalen avrundat till hela procent. Långsiktiga aktiedominerade portföljer drar ner snittet, men det har räddats av allvädersportföljen som ligger på plus.

1 gillning

Du har rätt. Det är kanske inte riktigt stringent.

Det var lättast att ta dåläge vs nuläge per tillgångsslag men då “dopas” aktierna lite pga ombalanseringen.

Avanza +9,49%

Lysa -0,44%

PPM -1,8%

ITP (fond-delen) -3,97%

Avanza är tungt i försvar så den har gått bra men de senaste två dagarna var inte roliga.

PPM ändrade jag till en del guld i början av året vilket såg roligt ut när det gick upp 20% men inte riktigt lika fint nu.

1 gillning

(inlägg raderat av författaren)

1 gillning

Jag återkommer om 25 år, först då jag vet. :blush:

1 gillning

0.3%+ sen nyår på opti 100% aktier

1 gillning

Min opti (Opti 9) ligger på +1,7%.

75% aktier, 15% Räntor och 10% råvaror. Råvarorna är värda sin vikt i guld (eller möjligen olja) i dessa tider. :slight_smile:

2 gillningar

Diversifierad internationellt men lite överexponerad mot Sverige, ~8% guld. Ner runt 5% som alla andra, så runt 380k. Svider, men inget mot vad som kommer svida om vi går ner 10-15% till. Finns ingen allokering som funkar nu, allt går ner, så jag låter portföljen vara, ska inte pilla.

1 gillning

Du har opti 9 vad är din sparhorisont?