5+ år iallafall. Vet att 100% globalfond är i linje med forksningen, men då världen är så orolig så gillar jag att ligga med en del i råvaror.
+1,7% idag. Säkert lägre då de inte visar dagsaktuell helger. Säkert närmare 0an egentligen.
Smart. Det uppdateras mellan 11-12 på förmiddagen på lördagar.
Du har rätt portfölj. Man ska lägga på 10% aktier per år man tänkt spara. 5 år 50% aktier 50% räntor. 10 år 100% aktier. 7 år 70% aktier 30% räntor osv. Enligt forskningen
Ca +0,8% sedan årsskiftet före skatt (multipla fasträntekonton).
Ingen aning.
-3,34% cirka 3 miljoner
-4,06% snart 1 miljon (den där kepsen på Montrose är så avlägsen)
Har du bättre koll på hur det gått i år fram till igår om 25 år?
Fattar din poäng dock ![]()
Du vill inte ha någon keps ändå ![]()
Matar ju på varje månad, men det står ju liksom still. Sen brukar jag tänka när det studsar uppåt så blir det bra utväxling. Våga vara långsiktig på riktigt.
-4.75%. Hade ca 1.8 mkr i aktier (indexfonder).
Denna period är bara brus, så utvärderar inte min portfölj på ett par veckors kurvor.
Min portfölj är tillräckligt bra, alltid, så är nöjd nu och lär vara nöjd även om 25 år. När pengarna behövs.
Hur mycket har du gått back? Intressant om börsen går ner 1 procent på 1 miljon är det 10.000 kr.
Det är ju bara en beräkning bort. 0,0475*1800000 =)
Jag vet inte hur jag ligger till från början av året, men från början av mars är jag ner kring 7% eller 140 000 USD.
Rätt så surt men jag har väl gjort så fel man kan göra. Gick från amerikanska aktier till ickeamerikanska aktier. Har en del guld (som man tycker borde varit en säker hamn men istället tror jag det är ner ungefär 12%…).
Det enda positiva är att jag har en del torrt krut, knappt 900k USD i räntefonder och kontanter som jag kan trycka in om det faller lite till.
Min golden butterfly går bäst +2,8% I år. Hela Avanza inklusive GB sammanlagt -2,3%. Opti +1,7.
Mvh Kroken
Njut av livet.. du är redan vinnare =) Men låt det här vara en lärdom. I slutändan, vänta 5 år och se hur ditt skulle ha varit om du låtit det vara orört istället för all justering du gör nu. Jag skulle inte bli förvånad om du faktiskt skulle ha haft mer om du bara lät bli all justering.
Ja, absolut är det så. På sikt ska det bli globalfond för min del. Men där jag bor måste man skatta på vinster så det mesta sitter fast i annat nu.
Jag har ju bara en bråkdel av vad du har, men har härdats i 26 år på börsen. Gjort alla fel man kan göra. Så jag låter inte börskursen påverka mitt humör.
-2,3% på Avanza än så länge, raset lär försätta fram tills kriget är över.