Hur gick det för dig 2022? | Dela med dig av t.ex. Avanzas årssammanställning

Använder Nordnet snarare än Avanza så blir analog avläsning:

Mina två större konton:
Fonder -9,6%
Aktier -49,57%

Totalt på Nordnet (inkl några mindre konton med tex råvaror): -20,92%

Har länge tänkt avveckla aktierna och lägga allt i fonder, borde gjort det för länge sedan.

2 gillningar

Minus 11. Helt ok.

För egen del tappade min portfölj runt 14.5 % i värde under året. Tråkigt, men kanske inte chockerande givet vilket rally vi har sett de senaste 5 åren. Det var tvunget att vända nån gång. För egen del har jag mest indexfonder, så resultatet var väntat. Jag får trösta mig med att jag har kunnat peta in nästan exakt lika mycket i nya besparingar som jag förlorat under året, så den 1 januari börjar jag med samma värde som året innan.

1 gillning

Vi får se när marknaden uppdateras men runt -8% i år skulle jag tippa på.

OBS
Skiftade först fokus mot rena indexfonder först i Maj/Juli och var helt i Indexfonder i mitten utav Sept.
-4.99% tydligen.

1 gillning

Kunde gått sämre. 10-15% guld har stabiliserat mitt innehav något och sedan hade jag tur med några satsningar på aktier i samband med dippen vid invasionen av Ukraina och efterföljande återhämtning. Nu tillbaka i enbart fonder.

1 gillning

Blev mycket Sverige i år…

…samt -4,6% på Lysa.

Vi köpte boende för ett tag sedan och sålde då av rätt mycket. Efter det har vi månadssparat rejält genom hela nedgången, vilket gav ett positivt snitt. Ren tur med andra ord.

1 gillning

Lyckas inte fippla in bilden men jag gick -6,51%

Hade tur och sålde av en del guld när det låg på över 2000$ per uns. Köpte aktier för pengarna under året.

Personligt gjorde jag en dålig affär som kostade mig mycket så nu ska det sparas in på allt tills jag fått det tillbaka. Har en matbudget på 1000 kr i månaden. Fast det hör till en annan tråd. :slight_smile:

Flyt med börsen, däremot inte lika fördelaktig tajming med husköp och tillträde tidigare i år :sweat_smile:

6 gillningar

Jag trodde du gjorde dina misstag klart för 20 årsedan :joy: ? Bredaste global index vet du @janbolmeson man ska hålla sig till :person_tipping_hand: . Alltid bra ha stöd från forskningen :+1:

2 gillningar

Räddade undan vinster i oljebolag men placerade dem lite fel när jag köpte annat. Bland annat i uran. Det drar ner. Gjorde om strategin och har under senaste halvåret varit 40-50% investerad och kopierar en teknisk analys och har sakta men säkert tagit små procent upp. Har dippköpt senaste månaden i bland annat amazon och tesla.
Har ett par bas investeringar i royaltybolag för olja och ädelmetaller.

1 gillning

-20,21 %

Tesla sänkte mig rejält här i slutet på året. :slight_smile: Kul att så många överpresterat mot index!

1 gillning

De är alltid dom som skriver, vi andra håller oss i vassen :stuck_out_tongue:

5 gillningar

Kasst på Avanza men lite bättre på annat håll (Nordnet +3,45%) åtminstone.

Jag jämför mig främst mot 70% Avanza Global, 10% Avanza EM, 10% Handelsbanken Globala Småbolag, 10% Plus Allabolag (dvs ungefär global marknadsvikt med 10% “home bias”) som har gått -7.8% i år.

Jämförelsen som Avanza bidrar med tycker jag är sisådär, som nämndes ovan bör OMXS30 bytas mot OMXSGI (som också är ett NASDAQ-ägt index) och DJ USA (som presenteras i USD :man_facepalming:) bör bytas mot MSCI World i SEK eller liknande.

4 gillningar

:woozy_face:
Lysa -6,32%

1 gillning

-16%

Har inte loggat in på länge och blev positivt överraskad!

He he jo, lite så. Men med tanke på att lejonparten på forumet kör typ indexfonder, så är det ju inte lika roligt i år.
Borde bli en kort tråd, då det är roligare att visa plus……

1 gillning

-14%

Loggade in idag för första gången i år och blev positivt överraskad. Hade förväntat mig en mycket större nedgång.

Jag har mycket i investmentbolag samt enskilda aktier. Tittar jag enbart på mina ISK med indexfonder så ligger båda två på -9%.

1 gillning

2 gillningar