188 000 000 000 000 kronor , eller 188 biljoner. I runda slängar är det så mycket marknadsvärde som försvunnit från världens börser under 2022, enligt beräkningar från Bloomberg. Indexet MSCI All-Country World, som är en sammanvägning av 47 börser i hela världen, är ner strax över 20 procent när året summeras.
+0,99% Har i stort LF global och tillväxt, Handelsbanken småbolag, lite räntor. Har lite andra småströfonder med, lite spiltan, årets besvikelse Swedbank Ny Teknik.
Vi sålde av en hel del i slutet av förra året pga husköp och köpte tillbaka det i under vår och sommar. Vi tajmade alltså å ena att slippa den stora nedgången som varit och hämtade hem en hel del vinst, men sen köpte vi ju å andra sidan hus ungefär på toppen gungor och karuseller
Helt ok tack vare en lekhinks del med enskilda aktier samt Guld som komponent i portföljerna hos Aza. Många av oss är nog också ”räddade” av svaga SEK, vilket känns som en pyrrhusseger
-7,5% på Avanza respektive -9,4% på Lysa. Sen endel guld/silver som drar upp snittet. Så på totalen kringsvid +/-0% under 2022. Vilket är bättre än väntat för detta i största allmänhet negativa 2022. Håller tummarna för ett bättre 2023. Slava Ukraini.
Jo, det finns säkert ställen där det är upptrend, min aktieportfölj (innehållande till störst del svenska och finska aktier) ligger ca +12% senaste 3 mån.
Dow Jones och OMX30 har tuffat på bra senaste kvartalet vilket gjort att året slutade på plus för mig. Styrkan i kontinuerligt sparande månad efter månad.
Jag tycker 2023 kommer bli ett spännande år.