Helt rätt. Det skulle också vara ännu enklare att ha allt på samma ställe.
Skandia global exponering
Vet inte varför det gick så “bra” för mig. Har enbart haft indexfonder, men jag kanske köpte och sålde vid rätt tillfälle?
Jag äger
Avanza Emergin markets 5 - 7.5 %
Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK 10 - 15 %
Länsförsäkringar Global Indexnära 55 %
Plus Allabolag Sverige 10 - 15 %
Plus Småbolag Sverige Index 5 - 10 %
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 7.5 %
Xetra Gold ca 5 %
Något du vill erkänna / dricka en gravöl eller bara dela med dig? (och reflektera över )
-8.29% för mig på nordnet. Sålde av tesla, ethereum, bitcoin i mars så hade stor tur där.
Annars har guld och mina guldgruvor hjälpt mig en del.
Tror du råkar ha samma innehav, kan ha kodnamn snårdungen för det…
Storskogen och liknande misslyckande rena aktie investeringar min kära Syndabok
Avanza:
-5,11% på sparande (nästan 50% likvida medel på ISK under större delen av året. Blir ju en massa onödig skatt men tyckte det var bäst så medans Putin håller på)
-7,53 på IPS (två defensiva generationsfonder på SPP)
ISK och gammal hederlig depå (lekhink) på Nordnet och ISK Länsförsäkringar Bank har jag inte kollat än men på LF har jag/vi månadssparat i Global Index sedan vi bytte bank dit för många år sedan och den ser ju bra ut hittills (långsiktigt).
Kontant sparande har vi börjat flytta till lite bättre räntesparande nu under nov/dec (LF → SBAB och Landshypotek)
Kanske dum fråga men räknas utdelningar med i statistiken över värdeökningen i %?
Annars blir ju det hela ganska missvisande för utdelningsjägare?
Ja, utdelningar räknas med. Det är totalavkastning som Avanza beräknar. Sen justerar man också för insättningar och uttag på kontot enligt tids-viktad avkastning.
Tack för svar
Får se hur min lilla utdelingsportföljs presterar 2023 då
Bättre än min kryptoportfölj 2022 får man hoppas
Började investera på Avanza först efter att jag hittat det här forumet i september i år. Har lagt in ganska mycket i Sverigefonder (Plus alla bolag och AMF småbolag) under hösten men även en hel del i Länsförsäkringar global. Månadssparar nu lite bredare enligt globala barnportföljen typ.
)
Jag känner mig nöjd jag slapp raset och känner mig nöjd med portföljen och fortsätter med min strategi
Svag avslutning på året för min del resulterade i -7,67%.
Har en procentuellt relativt stor andel av total förmögenhet (ca 25%) på bankkonto men ska nu börja nalla av dessa för att vikta mer åt investeringar.
Avanza säger -7,67%.
Det är räntefonder, aktier och silver/guld.
Samma strategi som 2021 gav över +50% straffar mig hårt 2022
Bland annat så var ISR bästa aktien (i kronor) 2021 och sämsta 2022