Belåning och hävstång | Låt oss hjälpas åt med tankar, tips och allmänna råd

Ett tema som återkommer från tid till annan här på forumet är belåning. Så låt oss hjälpas åt med en komplett tråd och diskussion med de bästa tankarna, tipsen och allmänna råd kring belåning. För att sätta igång diskussionen:

• När är belåning lämpligt respektive olämpligt?
  • Vilken belåningsgrad är rimlig?
  • Spelar det någon roll när man belånar sig (ålder, marknadsklimat etc)
  • Hur använder man belåning / hävstång på ett ansvarig sätt?

Bakgrund för dig som är ny kan du hitta i min artikel: “Vad är bäst? Amortera, investera eller belåna?”.

3 gillningar

När man är ung och/eller saknar kapital bör man använda belåning.

Jag skulle vilja hitta en nivå av belåning som är nästintill ”säker”, som i att man med historisk data hade klarat alla nedgångar med belåningsgrad x från toppen till botten utan att få ett margin call.

2 gillningar

Det här är ett spännande ämne för mig, när jag ville börja använda en låg grad belåning på mina indexfonder och sökte på nätet på ämnet så mötte jag främst texter som varnar om riskerna men få som diskuterade ämnet mer än så. Ändå är sjunde apfonden ett exempel på en lyckad belåningsstrategi.

Här är en video om vad en del forskning säger om belåning.

2 gillningar

Ofta har de helt sjuka belåningsgrader i sina exempel också, medan man själv är intresserad av kanske 10-30%.

Skillnad för AP7 är ju dock att de aldrig kommer få ett margin call, under de premisserna är det liksom en no-brainer.

Ja, precis!

Jo, det är sant men med 25% belåning så är risken för ett margin call inte så hög för värdepapperslån heller om man följer utvecklingen lite, sedan finns ju andra typer av lån också.

Jag är väldigt fundersam över om man vill belåna rikatillsammansportföljen, hur ska man se på det belånade kapitalet? Om man investerar alla sina pengar i aktier/långa räntor/guld och ser krediten som korta räntorna/sparkonto och man “tar aldrig ut” pengarna på krediten, då kommer man inte behöva betala ränta på lånade pengar. Detta medför visserligen olika saker, går det att göra så? Du kanske helt har förändrat beteendet för din portfölj i och med att det blir en 75% tillgångsportfölj med 25% belåning eller 100% i tillgångar och 0 i säkra? Ska man investera de belånade pengarna och ha sina egna på sparkontot och betala ränta? Hjälp mig här bör man göra/se på saken?

1. När övrig ekonomi är stabil. Dvs man har buffert och stabil inkomst.
  2. Jag personligen försöker hålla 0-15% i belåningsgrad, vid normal fall.
  3. Ja det tycker jag. Men kanske inte ålder, utan livssituation. Jag anser att belåning ökar risken, har man då plan att använda pengarna inom kort tid (inom 5 år) bör man vara mer restriktiv med belåning. Vet man däremot med sig att pengarna inte kommer användas inom 5 år anser jag att belåning är ett bra instrument för att öka avkastning.
  4. Jag använder det för att öka avkastningen, ser till att hålla mig mellan 0-15% i belåningsgrad. Dock försöker jag öka belåningsgraden när jag ser att börsen är kraftigt på väg upp. I april låg jag på nästan 30% belåningsgrad, det var lite småstressigt men det blev en fin avkastning. Att jag vågade göra så är för att mina pengar kommer ligga länge, men även för att jag hade det bakomliggande kapital i form av buffert.

Jag är kluven när det kommer belåning. Jag har själv aldrig belånat mig för handla på börsen och ogillar lite tanken. “Den som är satt i skuld är icke fri” som Persson sade. Jag brukar å andra sidan inte ligga 100% i tillgångar utan har ofta en liten kontant krigskassa. Då faller ju lite idén med belåning bort. Samtidigt argumenterade en skribent på ett annat forum för belåning och menade att belåna barnportföljen är en no brainer. Då handlade de om det räntefria lånet från Avanza/Nordnet och sikten var 20+ år. Jag har svårt att inte hålla med och kan egentligen enbart se fördelar.

• När är belåning lämpligt respektive olämpligt?

Jag registrerade mig på Lendify av ren nyfikenhet för ett par år sedan och då och då fick man se låntagare som belånade sig till 4-5% ränta eller högre för att investera på börsen. Det här är direkt olämpligt oavsett hur diversifierad dennes portfölj är.

Ett annat exempel är en kollega vars vän belånade huset för att gå “all in” i Tesla. Ett annat exempel på vårdslös gambling om du frågar mig.

• Spelar det någon roll när man belånar sig (ålder, marknadsklimat etc)

Man vill ju skriva att det är som bäst att belåna sig efter att marknaden kollapsat och släppa belåningen när girigheten är återställd. Men i realiteten vet vi ju hur svårt detta är. Att dessutom vara belånad när marknaden går in i en volatil bear market skulle rubba de flestas nattsömn på ett negativt sätt. Så nej, man får nog tänka att marknadsklimatet kan svänga när som helst och då får ens strategi kring belåning hålla oavsett.

För de andra frågorna “Vilken belåningsgrad är rimlig?” och “Hur använder man belåning / hävstång på ett ansvarig sätt?” tror jag inte det går att ge generella svar. Det beror på vilken investeringsstrategi man har, vilken sikt man investerar på och även hur ens privatekonomi ser ut. Har man precis sagt upp sig för att leva ett FIRE-liv får man kanske tänka annorlunda kring belåning än någon som just börjat med aktier och har ett kontinuerligt inflöde av nytt kapital.

My 2 cents i alla fall.

1 gillning

Tycker det är ganska klart att det är ingen idé att hålla på med belåning om man har räntor i portföljen. Då kan man lika gärna “låna” från räntedelen om man vill öka avkastningen.

3 gillningar

Som jag har skrivit i en annan tråda här på forumet så tycker jag detta med belåning är väldigt intressant.

Jag kommer introducera en belåning på 5-10% i en av mina portföljer bestående av aktiefonder och guld.

Mina förutsättningar:

• 30 år gammal
  • Bra jobb och får nytt imorgon om jag skulle behöva
  • Inga lån i övrigt
  • Portföljen är del av ett långsiktigt sparande

Kommer nyttja avanzas superlån med 0% ränta för belåningen. Jag har inte hittat några bra argument till att inte göra detta. Om någon annan ser någon anledning till att avstå så lyssnar jag mer än gärna!

Sitter i likande situation och har funderat på att göra det, hittar inte heller några direkt nackdelar.
Lite off-topic:
Funderar dock på hur jag bör bygga portföljen då bara vissa fonder är godkända för superlånet, vilka hade du tänkt använda? Tänker mig att Avanza Global och Emerging markets bör räcka bra som en bas, så kan man “krydda” med egna delar sen efter tycke och smak, hur tänker du?

/Alex

Låter jätte bra @Alec
Jag har valt en suboptimerad aktieportfölj sett ur ett forskningsperspektiv (aktivt val). Jag vill inte ha en globalfond med säte i luxemburg för att slippa den högre skatten. Resultatet - som inte är det bästa - blev följande:

SPP Aktiefond USA
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Swedbank Robuer Access Asien

Tror jag landade på en totalt avgift om 0,26%

Du har en poäng. Tänker man då som Jan har skrivit så kan man ändå öka sin avkastning om avkastningen är högre än räntan du betalar, dvs man behåller mellanskillnaden. Hur skulle man fördela dessa lånade pengar? För som jag skrev förut så känns det lite konstigt att låna för att lägga på sparkonto?

Jag bytte från Avanza till Nordnet pga belåningen. På Nordnet kan du belåna alla fonder men de har olika belåningsgrad. De har även haft bäst räntor, även om Avanza nu har sänkt sina. Jag undrar om SAVR kommer införa belåning.

• Olämplig annat än du är i ekonomiska trångmål och behöver frigöra mer kapital än du har i buffert hinken OCH du inte vill sälja av aktier/fonder.
    Inte för att investera mer med hävarm i ditt sparande. Visst, AP7 har 15% belåning men det är också som en liten andel av totala pensionen. PPM är 2.5% av 18.5% (PPM + inkomstpension) dvs totala belånings hävarmen är 15% * 2.5%/18.5% = futtiga 2% !!! Betänk också att belåningen i AP7 har sänkts från 50% till 15% över tid.

• Absolut max 0.5 * Aktieandelen om man absolut måste ha tag i pengar. Det innebär tex Max 45% belåning på globala barnportföljen. Logik - du skall aldrig hamna i en situation för du riskerar tvångsförsäljning. Med 0.5*Aktieandelen så skulle du först råka ut för tvångsförsäljning om du under belåningen samtidigt råkar ut för ett börsfall på över 50%. Jag klassar det som nära nog aldrig.

• Spelar absolut roll.
    Ju äldre du är desto värre är belåning. Om det går åt pepparn har du inte så många år på dig att starta om. Stor skillnad om 25 år eller 55 år.
    Om man belånar sent i en börsuppgång med All Time High nivåer är risken större än om börsen nyligen rasat mycket.
    Principen bör dock vara att bara belåna om man måste och max belåna så att man ändå inte råkar ut för tvångsförsäljning.

• Enligt punkt 1 och 2 ovan samt betänkande punkt 3 :grinning:

2 gillningar

Korslänkning till annan relevant tråd på ämnet:

där jag bland annat skrev:

1 gillning

Hur borde man se på belåning när man har kontanter (utöver buffert) i sin portfölj? Jag har ca 10% kontanter i min portfölj men funderar ändå på belåning. Är det helt ologiskt att tänka så? Det enda jag kommer på som argument för är att kontanter är mer flexibelt än t.ex. en kredit från Avanza. Krediten kan endast användas för att köpa värdepapper och din kreditgräns kan utan förvarning sänkas av Avanza.

Tack @SeekingBeta för den videon!

Har väldigt likadana tankar. Har man en bra diversifierad portfölj då får man mindre volatilitet samt den skyddar en mot tailrisk samtidigt.

Lägger man en hävstång på den får man bra avkastning, mindre volatilitet och mindre koncentration i aktier som i vissa ekonomiska klimat kan göra väldigt dåligt. Gratis lunch alltså.

De flesta av oss har bara varit med i den bullmarknaden i aktier efter finanskrisen. Jag skulle vara väldigt försiktig med hävstång på bara aktier pga tailrisk exposure och större nedsida.

Om man sedan lägger belåningsgraden på en nivå som gör en ok med en 50% nedgång av en diversifierad portfölj känns det tryggt för mig. 10-20% någonstans för mig. Då behöver jag inte tajma belåningsgraden och känner mig trygg i en bättre avkastning långsiktigt. Då sover jag gott.

@Jonathan.S jag tror att det är en bra strategi bara att jag skulle lägga till TIPS för en situation där man får lägre än förväntad tillväxt. Då täcker man alla ekonomiska klimat och minskar exposure mot tailrisk. Men du kanske ser de som dålig diversifiering.

@dengodeh om man anser rikatillsammans portföljen som en bra diversifierad portfölj tror jag absolut också man kan lägga till hävstång.

*** När är belåning lämpligt respektive olämpligt?**

• När förväntad avkastning på investeringen är högre än låneräntan. Olämpligt att sa sådan risk att man riskerar att bli “wiped out” om börsen faller.

*** Vilken belåningsgrad är rimlig?**

• Jag skulle säga max 30%, vid ett fall på börsen på 50% blir din belåningsgrad då 60%. Jag använder avanzas belåning och försöker hålla mig under 10% för räntan är då 0% :slight_smile:

*** Spelar det någon roll när man belånar sig (ålder, marknadsklimat etc)**

• Är man ung har man i större utsträckning råd att ta risk. Man bör fråga sig, behöver jag de extra pengarna som belåning kan ge? Det är bättre att utnyttja kreditlinan i en nedgång än att belåna sig på all time high.

*** Hur använder man belåning / hävstång på ett ansvarig sätt?**

• Man bestämmer sig för en maxbelåning i procent och håller sig till det.
2 gillningar

Vill vara tydliga att förslaget jag angav inte är min kompletta portfölj, utan enbart aktiedelen i en portfölj med fokus på belåning.

Jag själv undviker TIPS, och har valt att lägga till en större mängd guld istället.