Som ung: låna 2 kr för varje sparad krona och investera i aktier - studie från Yale 2008

Hittade den här spännande studien: “Life-Cycle Investing and Leverage: Buying Stock on Margin Can Reduce Retirement Risk” som vi nämner i nästa veckas avsnitt.

I korthet konstaterar de att man som ung borde låna 2 kr för varje sparad krona och investera det i aktier. Om man blir utstoppad, vid ett börsras på -50 %, så är det bara börja om dagen efter med samma strategi. Statistiskt är det en optimal strategi om man är sjukt känslokall… :joy:

Från deras abstract:

By employing leverage to gain more exposure to stocks when young, individuals can achieve better diversification across time. Using stock data going back to 1871, we show that buying stock on margin when young combined with more conservative investments when older stochastically dominates standard investment strategies both traditional life-cycle investments and 100%-stock investments.

The expected retirement wealth is 90% higher compared to life-cycle funds and 19% higher compared to 100% stock investments. The expected gain would allow workers to retire almost six years earlier or extend their standard of living during retirement by 27 years.

Tror vi kommer få möjlighet att återkomma till den här studien. :slightly_smiling_face:

4 gillningar

Hur kan detta komma som en nyhet för dig Jan, trodde du lyssnade på Rational Reminder Podcast med Ben Felix och co? :slight_smile: Detta dyker upp titt som tätt.

Har dock för mig att personen som skrev den första studien där 2008 inte förespråkar att man ska använda sig av hävstång i verkligheten, ska se om jag kan hitta källan.

Var visst Paul Samuelson, som kom på konceptet från början någon gång under 60-talet, som avrådde från att implementera det i verkligheten.

Alltså införa Ap7 aktiefond i privatsparande och max 0.10% i avg. Hoppas att någon kommer ut med sådan fond ganska snart :+1::hugs:.

2 gillningar

Vad skulle maxräntan på lånet vara i en sådan strategi?

Samma författare har skrivit mer om det här från 2010: Diversification Across Time

Fanns tydligen också en bok som de skrev på ämnet: Lifecycle Investing

2 gillningar

Den finns som ljudbok på Storytel! Blir att lyssna någon dag :blush:

Om staten gav det uppdraget till Ap7 skulle det bli ramaskri från bankerna på “den fria marknaden” :grinning_face_with_smiling_eyes:

4 gillningar

200% belåning!! Jag har 1 kr och lånar 2 kr. Summa 3 kr som jag placerar på börsen. Börsraset kommer och jag blir utstoppad vid -50%. Då har jag 1,50 kr kvar. Hur ska jag kunna gå vidare när min egen krona är borta och jag har en skuld på 0,50 kr?

Jag förstår inte vitsen. Men jag har inte läst in mig på ämnet och måste ha missat något av betydelse.

Är tyvärr ingen stor poddlyssnare. :flushed: Att lyssna är mitt sämsta sätt att ta till mig ny kunskap, jag läser ungefär 2-3 gånger så fort som jag lyssnar. Därav många avsnitt som handlar om böcker. :man_facepalming:

4 gillningar

Fördelen med att lyssna är ju att man kan göra andra saker under tiden :laughing: Ett tips är (som du säkert känner till men kanske inte alla som läser detta tänker på) är att man kan öka uppspelningshastigheten för att på så vis kunna trycka in samma material på kortare tid :shushing_face:

Sedan är det mycket material numera som helt enkelt inte publiceras i skrift, så man missar mycket om man skippar poddarna.

1 gillning

Låter helt vansinnigt.

Enligt Buffets golden rules.

1. Never lose money
  2. Remember rule number one.

Löjligt simpelt i den grad att det låter fånigt,
I partitet med “köp lågt, sälj dyrt”, men är väldigt djupt.
Compounding är vapnet som gör dig rik.
Compounding (räntapåränta) har en otrolig effekt över tid.
Drawdowns har en förödande effekt.

Buffets prestation med 20-30% compounding under sina år är inte särskilt imponerande. Många investerare har det och har haft det i 20 år, men de är okända. Det finns säkert de som haft 40% compounding i 10-20 år, men man bara skrapat ihop 100 miljoner, då är man fortfarande en nobody i finansbranchen. Buffet gjorde sin första investering när han var 11 år. Svårt att knäcka honom när tid + compounding kickar in. Även om jag skulle ha 40-50% compounding i 20 år skulle jag inte ens komma upp till en bråkdel av vad han håvat in.

Bara för att förtydliga så tror jag rekommendationen är att låna 1 krona för varje sparad krona och inte 2 kronor (vilket skulle bli 3:1).

Är det något specifikt avsnitt av RR som tar upp det här?

Oftast ganska dyrt att få så hög hävstång som 2* eller 3*. Finns det något enkelt sätt att göra detta på för aktier? För bostäder är det ju lätt att komma upp i 6.5*hävstång (85% belåning), men för övriga investeringar finns det väl inget “lätt” sätt?

På rak arm: avsnitt 80.

1 gillning

Genom DeGiro ska det gå att komma upp även i dessa siffror för STIBOR (men minst 0%) + 1,55%. Dock högst olämpligt eftersom du får ett margin call vid minsta dipp.

Nordnets portföljbelåning verkar intressant i detta syfte, men kanske jag missar något där?

Vill fortfarande veta vad maxräntan på lånet skulle vara i en sådan situation.

Min andra fråga är om ETF med hävstång skulle vara något liknande? Då behöver man inte ta lån.

Blir ganska hög ränta vid högre nivåer. Det är där DeGiro sticker ut.

Vilka fördear finns för DeGiro respektive Nordnets portföljbelåning? Någon som sammanställt de olika räntesatsernaberoende på belåningsgrad och portföljstorlek?

Förslag på uppföljning till veckans avsnitt om studien:

1. Göra ett ER-diagram (från tabell över olika nätmäklare beroende på räntesats) vilket val som är bäst utifrån studien.
  2. Göra en monte Carlo-simulering över de olika alternativen och jämföra med olika standardportföljer (rikatillsammansportföljen, globala barnportföljen etc)
  3. Diskutera de olika utfallen och ge rekommendation utifrån riskvilja och ålder.
1 gillning