Kryptovaluta, spekulera eller ej?

Hej alla kloka människor,

Jag har senaste tiden funderat på att investera i kryptovaluta, ingen större summa utan 500 kr eller 1000 kr och se om jag kan få det att växa.

Nu undrar jag om det är en bra ide om man inte är insatt i kryptovaluta alls? Och om jag gör det, i vilken investerar man? Går det att investera via ett ISK? (Tänker att det blir lättare när det är dags att betala skatt).

Alla tips och tankar välkomnas
Tack på förhand

Efter avgifter är krypto en tillgång med förväntat negativ avkastning, bör därför inte likställas med en investering utan snarare än spekulation. Tips från Småspararguiden:

Mitt tips om du vill tjäna pengar på krypto, starta en handelsplattform och ta ut avgift från dom som spekulerar.

4 gillningar

Ja det är lätt som en plätt att investera i ISK. Avanza/Nordnet har “BITCOIN XBT” och “ETHEREUM XBT” som följer de två största kryptovalutorna.

3 gillningar

Mitt tips är att använda sökfunktionen i forumet, där finns all info du behöver…

Det där är en åsikt och ingen vetenskaplig sanning. Som alla andra tillgångar med begränsad tillgång är den förväntade avkastningen positiv om efterfrågan ökar och negativ om efterfrågan minskar.

Ang cert kan jag också tipsa om Zero-certifikaten från Valour. Som XBT fast utan löpande avgift.
Sök Bitcoin Zero och Ethereum Zero i Avanza.

4 gillningar

Tillgången till krypto är inte begränsad, det går att skapa oändligt många kryptotillgångar.

1 gillning

Det är som att säga att tillgången av guld inte är begränsad för att det finns riktigt mycket råvaror i världen. Mängden av andra råvaror är ju inte intressant för guldpriset.

De flesta som investerar i krypto är antingen Bitcoin-maximalister. (ser Bitcoin som “master coin”, det enda originalcoinet och inget annat är intressant) Eller är intresserade av det största PoS-coinet, Ether. Eller kör lite 50/50 i Bitcoin och Ether.
Om det finns 1000 eller 10000 altcoins påverkar helt enkelt inte Bitcoins pris.

6 gillningar

Nej det är inte samma sak. Guld är ett grundämne som inte går att jämföra med någonting annat, och har existerat på jorden innan människor.

Bitcoin är en digital ”peng” skapat av någon eller några ingen vet vem det är för tolv år sedan. Bitcoin har ett värde bara för att människor tror att det har ett värde. Och det går att skapa oändligt många andra ”digitala pengar”.

Skulle säga att det är en vesäntlig skillnad.

Jag trodde det skulle vara en djuplodande analys så väntade till efter middagen för att slå mig ner i fåtöljen och ha tid att läsa den. Visade sig bara vara några rader om att Småspararguiden inte tror att man kommer köpa mjölk för Bitcoin. Ser inte riktigt hur det är relevant för spekulation i en tillgång med begränsat utbud.

Skulle det finnas ett certifikat som enbart ökar/minskar baserat på hur många som handlar med Bitcoin i butik vore ju Småspararguidens analys relevant för det certifikatet. Men annars är det ju en ungefär lika intressant reflektion som att “få handlar med guld i affärer, så guld är inte så intressant”.

2 gillningar

@smaspararguiden Har ni lust att göra en lite mer djuplodad analys kring varför Bitcoin och krypto är en spekulation och inte en investering.

1 gillning

Själv tycker jag denna analysen från SEB är bra, intressant och lagom djupgående.

https://sebgroup.com/sv/press/nyheter/20-nya-fragor-svar-om-bitcoinhypen-och-framtiden

@Alec Vi tycker att bra investeringar är sådant där det finns ett värdeskapande i botten. Ett företag som producerar värde, skog som växer, fastigheter som du hyr ut, lån där du får ränta, etc. Vi är ganska skeptiska till det mesta som bara handlar om att äga något och hoppas att det går upp i värde och avråder tex från guld och vanliga valutor av den anledningen.

När det gäller Bitcoin finns det ju extra lite underliggande värde. Bitcoin är bara värt någonting för att människor har bestämt sig för att det är värt någonting. Det finns ingenting underliggande alls. Du kan inte bo i bitcoins, du kan inte äta bitcoins, du kan inte ens göra ett fint halsband av bitcoins och ingen är skyldig dig någonting för att du äger bitcoins.

Om inte Bitcoin är spekulation så undrar jag vad som är spekulation.

Detta sagt så har vi ingen uppfattning om huruvida Bitcoin kommer att gå upp eller ned de närmaste året.

Mer djupgående än så tror jag inte att vi blir. Om ingen betalar oss för att göra det så lägger vi hellre tiden på annat :).

13 gillningar

Tack, räcker gott för mig.

Vad menar du för extra underliggande värde?

@woody kan säkert Swisha en slant :joy:

Vart går gränsen för när det blir en större spekulation att inte äga en tillgång än att äga den, oavsett vad man tror eller tycker om priset och framtiden?

Är marknaden effektiv?
Kan jag förutsäga framtiden?

EMH
“Hypotesen säger därmed att det inte är möjligt att konsekvent vinna över marknaden genom att använda någon information som marknaden redan känner till”

Alla har redan denna informationen, att kryptovalutor i princip är värdelösa i nuläget.

Det går inte att vinna över marknaden genom att handla eller inte handla på den informationen, eftersom den är känd för alla redan. Ett icke val är också ett val osv haha

3 gillningar

Det är en konsekvent hållning som jag respekterar! Alla som konsekvent undviker guld och andra tillgångar som ger noll i utdelning och primärt får sitt värde från att vara en scarce tillgång, har jag all förståelse för inte heller är intresserad av digitalt guld.

Personligen gillar jag scarce tillgångar även om de inte är utdelande, men det är en smaksak.

Tycker bara inte det är konsekvent att inte vara teknikneutral och skilja mellan fysiska och digitala objekt. Men som sagt, @smaspararguiden’s åsikt är konsekvent och teknikneutral och det respekterar jag.

Lite slarvigt formulerat av mig angående underliggande värde. Det jag menade är att guld tex åtminstone är en fysisk grej som många uppskattar. Vanliga valutor är ju precis som Bitcoin helt “påhittade”, men de har iaf stater och centralbanker som garanterar dem, betalar ut pensioner, tar emot skatteinbetalningar, etc i dem. På så sätt menar jag att det finns extra lite koppling till verkligheten med Bitcoin. Men som sagt - vi avråder starkt från spekulation i andra valutor heller så min stora poäng i den här frågan är inte skillnaden på Bitcoin och dollar.

Och bra att det räcker för dig. Då kan jag gå och lägga mig nu :wink:

3 gillningar

Det var lite mycket FUDD här så jag vill lämna lite balanserad information (FUDD = Fear Uncertainty Doubt and Disinformation).

Kort svar; ja, jag tycket du ska titta på olika kryptovalutor som en investering, men du måste investera klokt och inte bara köpa vad som helst utan det är väldigt viktigt att du gör din “Due Diligence” för varje potentiell kryptovaluta du ska investera i.
OM du investerar, gör det endast via seriösa och rekommenderade kryptobörser och låt ingen förmedla åt dig, det är alltid en blåsning.
Viktigast: SPARA ALLA LÖSENORD dubbelsäkert, gärna på papper i bankfack eftersom du kan stå helt utan åtkomst till dina investeringar om du glömmer kontrollfrågor och lösenord. Många har förlorat en förmögenhet genom att tappa bort lösenord.
Du kanske tänker, ja men 500 spänn är bara en spottstyver? Men om du hade investerat 500 kr i kryptovalutan Decentraland i februari i år (2021), en token på Ethereum som driver en Virtual Reality-plattform, hade du nu haft 68 175 kr på ditt saldo. (500 kr x 0.20 kr per token = 2500 x dagspris 27,27 kr = 68 175 kr).

Om du själv inte orkar göra din due diligence och undersöka rekommenderar jag killar som Coin Bureau på YouTube som gör det tunga jobbet att analysera kryptovalutor.
Det finns fler kryptovalutor som har viktiga funktioner som gör att de kan spela en stor roll i framtiden för låntagare (som DEFI = Decentralized Finance) och applikationer som automatiserar en hel del funktioner och tjänster som du annars måste som nyttjare leta efter bästa pris och höra dig för med institut och banker när det gäller vanliga valutor.

Om vi tar kryptovalutan Bitcoin skapades den ur flera behov och åsikten att varför ska en statsbank (eller som i fallet en enskild organisation som lånar dollar till amerikanska staten) skapa pengar ur ingenting, utan någon som helst insyn, kontroll, mm, när helst det passar dem; borde vi inte själva ha kontroll över valutan och varför ska vi tvingas betala för att handla (gå till banken eller kreditkortsbolaget) med våra surt förvärvade pengar?
Se vad som skett idag: På grund av Corona-krisen skapades likviditet (injected liquidity) av ett tidigare aldrig skådad omfattning, vad innebär det i praktiken? Över loppet av endast 9 månader 2020 trycktes/skapades så mycket nya Dollar för att hålla banksystem och ekonomin igång att 40% av alla dollar som någonsin skapats sedan Dollarn kom till 1792 (det är mest siffror på konton mer än fysiska dollar-sedlar idag) skapades under 2020! Risken för hyperinflation likt 1930-talets Tyskland är överhängande.

Eftersom Bitcoin är begränsat till att vara 21 miljoner i antal, därefter kan ingen bryta fler Bitcoin, eliminerade den/de (ingen vet riktigt om det är en person eller fler) inflation.
Det är däremot riktigt att det finns flera andra kryptovalutor, idag långt över 7000 olika kryptovalutor, men de är inte samma som Bitcoin utan var och en av dessa kryptovalutor har olika syften, mål, “tokenomics” så det krävs att man undersöker dem noggrant var och en för sig innan man investerar.

Till de belackare som kallar det enbart spekulativt finns det även kryptovalutor skapade med syftet att hjälpa människor i länder, oftast i tredje världen, som lever med en misskött statsekonomi med hyperinflation resultat. Dessa ger människor som får sin lön och bara dagar efter efter det ser värdet eroderat till nästan ingenting, en möjlighet att växla till kryptovalutor som är “stable coins” och sedan växla tillbaka när de behöver pengar för att handla mat och andra nödvändigheter utan att värdet har försvunnit. De har också gjort det möjligt att skicka pengar över hela världen, utan avgifter som växlingskontor tar, med endast ett telefonnummer som mottagare, precis som Swish.
Valutor som dessa Stable Coins har i förekommande fall även en valutakorg i vanliga valutor och i vissa fall även guld som värdesäkring. Så att kalla alla kryptovalutor spekulativa är en sanning med modifikation, eftersom varje valuta är unik.

Rent krasst om värden av Bitcoin och olika kryptovalutor; visst kan man hävda att guld har ett värde “för man kan använda dem till smycken och guldplättering för korrosionsskydd” exempelvis.
Men endast sett till den mängd som marknaden ligger på för de användningsområden är guld otroligt övervärderat och då borde enligt samma resonemang för kryptovalutor den marknaden helt kollapsa.
Just nu är det flera institut, alltså allt ifrån investmentbolag, banker, företag mm som redan aktivt investerar i Bitcoin som en investering för framtiden och en sorts kapitalförsäkring. Flera institut som handlar med aktier, räntor mm söker nu tillstånd för att få använda kryptovalutor som ETF till motsvarande finansinspektionen i USA (ETF = Equity Traded Funds).
Så oavsett vad alla proffstyckare anser är Bitcoin och andra kryptovalutor här för att stanna, eller ni kanske tror att Internet och det här med datorer också är bara en fluga? (Se på hur Dokument Utifrån sågade hemdatorer helt år 1984 längst ned)

En del kryptovalutor är skapade ur rent spekulativt syfte, det finns exempelvis kryptovalutor som endast låter investerare ta del av en mindre del valutor och håller större delen för sig själva och invigda, det vill säga en typisk “pump & dump”; låt folk köpa in sig, för att sedan själva släppa lejonparten som de hållt för sig själva (värsta jag hört är 60%) för att håva in vinsterna och sedan lämna projektet.
Det är därför Tokenomics, alltså hur projektet fördelar “staking”, vad som förbehålls investerare och utvecklare är viktigt att granska för varje kryptovalutan, liksom att det finns ett riktigt syfte med kryptovalutan.

Vad som är stort nu inom krypto är krypto är smarta kontrakt, något som kom med Ethereum; alltså det finns funktioner för att göra automatiska avtal som kan revolutionera bankvärlden och andra tjänster. Du kan kalla Ethereum “kryptovaluta 2.0”, men det har även kommit andra plattformar som konkurrerar med Ethereum som är modernare och framför allt billigare att använda som betalningsmedel, som exempelvis Solana och Cardano med tunga namn bakom sig inom kryptovärlden och god likviditet för projekten, de har ofta kallats “kryptovaluta 3.0”.

Vilken kryptovaluta som kommer att vinna vet vi inte, men Ethereum står inför en stor uppdatering som kommer att göra den smartare, hantera flera transaktioner per minut och billigare att använda, de så kallade “gas fees” är väldigt höga och kan kosta mer att betala avgifter än vad du handlar för i dagsläget, men det kommer att ändras.
Även Bitcoin står inför en modifiering om alla som har en del att säga till om kommer att klubba igenom de förändringar som föreslås vilket kommer att möjliggöra även kontrakt på Bitcoin.

Jag har inte alla svar själv, utan jag rekommenderar att du studerar exempelvis Guy här på the Coin Bureau och “guide för nybörjare” på Everybithelps [dot] co.uk se länk nedan.
Vad jag sett ur egen erfarenhet dock är att tokens skapade på Ethereum har haft en enorm värdeökning, ofta ett par tior är på kort tid värd tusenlappar, om du investerar tidigt när de står i ett par ören (varför jag inte klippte till med en femhundring eller tusenlapp ångrar jag djupt).

Lycka till!

Coin Bureau:

Guider för nybörjare och tips och rekommendationer:

För nostalgikern om ni undrar om man ska verkligen tro på Internet och datorer: (Humor)

12 gillningar

När det kommer till krypto så tycker jag det finns två rimliga alternativ.

• Du tror på att marknaden är effektiv och då bör du äga krypto utifrån dess marknadsandel. Då bör du ha någon procent av hela din portfölj i krypto, mest i bitcoin följt av ethurum osv.
  • Du tror på underliggande tillgångar som ger en naturlig avkastning, typ utdelningar, hyror, räntor osv. Då bör du inte ha några krypto ska, inte heller guld eller andra valutor.

Att köra på något annat och spekulera i en enskild krypto har jag svårt att köpa, utifrån något rationellt perspektiv.

Att gissa om krypto är framtiden eller inte är typ omöjligt, det är en sådan sak som är enkel att förklara efteråt men i dagsläget inte går att avgöra.

1 gillning

Krypto är här för att stanna. Frågan är bara hur stort det kommer bli, vilka coins som kommer överleva etc. Men NFT:er (digitala äganderätter/samlarobjekt etc) kommer inte försvinna, DAOs (decentraliserade organisationer) kommer bli allt vanligare, eftersom de löser faktiska problem.
Internet är kanske den största uppfinningen de senaste 100 åren. Vad som skapas nu är hur pengar och ägande etc kan lagras och skickas på internet, utan att man behöver lita på en centraliserad motpart. Ägandet går tillbaka till oss användare av internet, inte FAANG bolagen.

1 gillning

Tror du missförstår vad de säger. De är inte intresserade av att äga allt som går att äga, utan endast det som på något sätt kan generera ett värde, dvs någonting som kan öka i värde oavsett om inköpspriset går upp eller ner, för att man får ut pengar från investeringen I form av utdelningar, ränta, eller hyror.

Självklart finns det dock någonting som går att spekulera i kring krypto, valutor, och annat ändå. Jag äger själv lite guld, så uppenbarligen frångår jag de rekommendationerna.

För övrigt, så kraftigt det svänger om bitcoin, och hur liten market cap de fortfarande har, så gör man fortfarande ingen större avvikning från global market cap av att inte ha, då det “korrekta” enligt sådana teorier väl ändå måste vara att ha max någon procent? Antagligen mer problematiskt att inte ha dollar eller olja då, om jag får gissa?