Nu när kronan är en skräpvaluta och en stor anledning till vår inflation, samt kommer göra oss fattigare pga att RB höjer räntan pga den.
Kan euromotståndarna ge några bra anledningar till varför vi ska behålla vår krona?
Kanske bra med fortsatt krona för att gynna vår export, det sägs ju alltid att vi är så exportberoende.
Vi tillhör ju ur ett privatekonomiskt perspektiv ett av Europas mest skuldsatta länder. Om vi går över till euro borde väl ECB bestämma räntan och då bryr de sig väl inte om vår lilla befolkning när de sätter räntan varpå risken blir högre räntor på våra stora skulder och därmed en sämre privatekonomi för svensken.
Utan kronan kan vi inte styra vår penningpolitik och eftersom finanspolitiken inte är gemensam för hela EU så kommer vi ha ett väldigt låst korrigeringsutrymme.
Kronan är en krockkudde som skyddar oss mot exempelvis skuldkris i Grekland.
Antingen behöver vi gå fullt mot federation (gemensamt skatte och bidragssystem etc) eller håll kronan frikopplad.
Att årets sommarsemester blir jättedyr är en kortsiktig fluktuation.
Redan innan de stora tappen senaste åren var det ju ekonomer på Sveriges Radio som talade om den långsiktiga nedåtgående trenden från 90 talet till då. Det var inte ett bra scenario. Det borde vara en bra bit värre nu.
Jag minns CHF på 5-6 SEK när jag jobbade där, den är 12 SEK nu. Bra för min tjänstepension, men inte så bra för Sverige.
EUR låg på 7-8, det är också nästan 12 nu.
Det finns ekonomer som inte skulle se det som en kortsiktig trend. Tvärtom.
På lång sikt bestäms kronans värde av efterfrågan av våra varor och tjänster. Om vi tror att Sverige kan vara relativt mer konkurrenskraftiga än övriga marknaden kommer efterfrågan på svenska kronor att öka.
En (extremt förenklad) översikt över argument för / emot euro finns här (från förra gången det var kris och samma fråga såklart kom upp i media):
Jag har ingen aning men det finns ekonomer som inte tycker att SEK är med om en “kortsiktig fluktuation”
Kanske finns nån här ?
Det talas ofta om inflation relativt andra men även minskning av kapital på finansmarknaden. Kanske ett minskande förtroende bland investerare?
Nu röstade jag för att införa Euro när det var folkomröstning 2003 men jag svarar ändå.
Det är i huvudsak ett politiskt beslut snarare än ekonomiskt, särskilt med tanke på att vi har haft en folkomröstning om det redan.
De anledningar som alltid har varit invändningar emot EMU är lika giltiga idag som alltid.
Det är inte ett optimalt valutaområde, det fordrar gemensam finanspolitik (inklusive transfereringar), är inte bara ett valutasamarbete utan ställer krav på mer centralisering och politisk styrning av nationer m.m.
Inte ens Mundell som faktiskt var för EMU och är fadern till teorier om optimala valutaområden tyckte att EU var ett optimalt valutaområde.
När åtta nobelpristagare tillfrågades var det bara Mundell som var försiktigt positiv. Robert Solow, Milton Friedman, James Mirrlees, Lawrence Klein, Daniel McFadden, Robert Merton och Myron Scholes var alla emot.
När en socialdemokrat som Solow och en liberal som Friedman är tydligt eniga och överens om varför de är eniga bör man lyssna.
The drive for the Euro has been motivated by politics not economics. The aim has been to link Germany and France so closely as to make a future European war impossible, and to set the stage for a federal United States of Europe. I believe that adoption of the Euro would have the opposite effect. It would exacerbate political tensions by converting divergent shocks that could have been readily accommodated by exchange rate changes into divisive political issues. Political unity can pave the way for monetary unity. Monetary unity imposed under unfavorable conditions will prove a barrier to the achievement of political unity. - Milton Friedman
Profetiska ord från Friedman så här i efterhand när vi ser på PIGS-länderna.
Till och med självaste Ottmar Issing erkänner nu detta:
Realistically, it will be a case of muddling through, struggling from one crisis to the next one. It is difficult to forecast how long this will continue for, but it cannot go on endlessly. Governments will pile up more debt – and then one day, the house of cards will collapse.
Yet there is no chance of political union or the creation of an EU treasury in the forseeable future, which would in any case require a sweeping change to the German constitution - an impossible proposition in the current political climate. The European project must therefore function as a union of sovereign states, or fail.
Tyskar kommer aldrig betala grekers pensioner. EMU kommer aldrig att fungera bra.
Det var även många ekonomer som tyckte att den starka kronan i början av 2010-talet var dåligt då den enligt dom kostade oss många arbetstillfällen.
All time low för SEK mot Euro var 2009 så vi har iaf en bit till att falla .
Sen tror jag personligen att vi skulle hamnat i samma dåliga läge som Frankrike om vi gick med i Euron 2002. Svårt att hålla uppe konkurrenskraften när man har länder som Tyskland som bryter överenskommelsen och kör en egen intern devalvering.
Vad jag kan se var ATL sjätte mars 2009, då stod EUR/SEK i 11,7135.
I skrivande stund står den i 11,6661, så den tangerar ATL nu.
Men, ja, det finns väl ingen gräns för hur långt den kan falla.
Ja @pareto sa det bra:
Det var ju en jäkla cirkus då och i sådana lägen gillar jag att “vi” själva styr över vår valuta.
Man kan nog ana en långsiktig trend
Backar man till stark SEK 1990, på 33 år blir det ca 3% värdeförlust per år fram till idag, alltså mer än inflationen. Totalt EUR ca 60% upp.
Svenskar med framtida kostnader i Euro får räkna med ca 5% värdeminskning per år långsiktigt
2008 kan man kanske inte räkna som att det var den svenska ekomonin som “kissade i sängen”. Det var ju en internationell finansiell kris och allt blev återställt / uppstädat ganska fint för SEK. Jag tror detta (nästan) ATL var en konsekvens av krisens natur och att små valutor lider tillfälligt då kapital flyr till säker hamn. I övrigt verkar det inte så lovande med nån slags konstant “läckage”.
När jag hör formuleringen “tillfällig fluktuation” så tänker jag inte 3% per år över 33 år, eller nått som ser ut som nedan.
Sannolikt är det fastighetssektorns skuldsättning som är den stora frågan. Frågan är då om den frågan kan “lösas” någorlunda fort. Om inte kan det här bli långvarigt.
Jag tror inte man kan se finanskrisen som en normal tid för valutor, man får se det i lite längre perspektiv.
Skulle inte förvåna mig om vi inom 5-10 år även ser inflationskrisen som onormal tid för valutor.
Riksbanken själva säger ju själva att de kan se en trend med sjunkande värde på svenska kronan fram till 2005. Efter 2005 så fluktuerar värdet på kronan mer än någon trend.
Tycker den grafen visar det kanska tydligt med nominella värdet på kronan över tid,
Små valutor går allt sämre in kriser, Sek är inte ensam. Vi har även Kiwi och NOK.
Att ge upp kontrollen och byta till en valuta med högre skuldsättning. Ser inte de som ett klokt val.
Baserat på Big Mac-index så är kronan fortfarande realt övervärderad (GDP/capita-justerat), även om vi börjar närma oss jämvikt.
Så förvänta ingen kortsiktig värdeökning.
Jag funderar lite på hur pass stort manöverutrymme vi faktiskt har idag? Att det blir ytterligare låsning ser jag som logiskt men i hur stor omfattning kan vi faktiskt påverka detta idag? Detta är en högst nyfiken fråga snarare än något annat. Blir vi inte väldigt bundna till jättarna oavsett läge?
Jag hade det jätte trevligt när riksbanken körde sig eget race i början av 2010-talet som gav en stark kronkurs.
Sen förstörde tyvärr LO och Timbro det roliga men men. Lär krävas en ny riksbanksdirektionen innan de vågar göra en sån övning igen