Så länge jag kan minnas har Svenska kronan tappat i värde över tid.
Men, finns det någon instution eller politisk inriktning som vill försvara och stärka Svenska kronan?
Vi är ett exportberoende land som kortsiktigt tjänar på svag krona då det stärker konkurrenskraften på världsmarkanden.
Men, exportindustrin behöver vässa sig av egen kraft och inte ständigt dopa mha svag krona. En svag krona tjänar inte exportindustrin i längden.
Vad har Riksbanken för roll för kronans värde?
Har de någonsin stödköpt SEK? Kan det ske, eller gör de det motsatta, dvs säljer kronor och köper annan valuta?
Ja, riksbanken har försvarat kronkursen.
Kronkursen var av mer intresse för RB innan man lät kronan flyta.
Vi tjänar mindre pengar för samma arbete när kronan är svag. Att en svag krona skulle vara bra är lätt skitsnack.
Att det generellt är mer negativt än positivt håller jag med om, men för den skull finns det ju några små ljusglimtar med en svag valutakurs.
Nu får jag inte betalt i kronor utan euro, men den är ju svag om man jämför mot dollarn den med.
I och med att jag arbetar för ett Amerikanskt företag så har lönekostnaderna för vårt kontor automatiskt minskat med ca 14% i år pga valutakursen.
Skulle det bli fråga om nedskärningar, kan ju detta bidra till att det inte är hitåt blicken riktas först.
Nåja. Ett företag som producerar varor / tjänster med inhemska tillgångar, och säljer utomlands får lättare att sälja utomlands då det blir billigare gör kunden att köpa kronor för att betala produkten. Så export produkter har fördel med svag krona. Fast det vägs ju upp av import som blir dyrare, så det får man skära ner på.
Undrar ändå…
Varför försvarar inte Riksbanken SEK över tid? Vi håller på att bli den fattiga släktingen i den Europeiska familjen.
Dessutom importeras inflation med dålig kronkurs.
Så sent som 2014 var dollarn nere på 6,5 kr. Det var ju som igår.
Kronan stärks och kronan sjunker över tid. I nästan 10 år, fram till 2014 var kronan i förhållande stark förutom under några spikar.
Tack för grafen. Det går att urskilja ett mönster. Kronan är stark under globala högkonjunkturer och låg under globala lågkonjunkturer. När det blåser kallt vill internationella investerare ha säkra tillgångar, och dollarn anses vara den säkraste valutan i världen.
Här har ni en längre graf, från kollapsen av Bretton Woods och framåt. Jag tycker det ser ut att finnas en trend av att kronan successivt tappar… likt de flesta valutor mot USD.
“Den 28 augusti 1939 knöts kronan till dollarn som åtminstone under Bretton Woodssystemet (1945–1973, Sverige gick med 31 augusti 1951) var knuten till guld. USA avskaffade dock guldmyntfoten 1971 vilket fick Bretton Woodssystemet att kollapsa 15 augusti detta år. Kronans formella koppling till guld upphörde sedan 1973 eller 1974.”
https://www.poundsterlinglive.com/bank-of-england-spot/historical-spot-exchange-rates/usd/USD-to-SEK
Varför Danska krona är så stabil jamför med EUR och USD? Vad Dansk Riksbanken gör som den Svenska gör inte?
Danska kronan har mer eller mindre bunden växelkurs till Euro uppfattar jag det som.
Det borde ju Sverige oxå göra. När vi bestämde att hålla oss utanför Euron så hade ju en naturlig åtgärd varit att ändå förhålla oss till den.
Finns det på tapeten att Sverige någon gång kommer att byta till Euro? Som jag fattat det finns någon klausul i EU att man ska göra det, fast då kanske det blir Swexit istället…
Varför inte den Svenska kronan också?
Om jag inte minns fel så måste Sverige byta till Euro innan 2025 annars blir vi utkastade ur EU 
Det där var ngt som det snackades om 2017. Men, det gäller tydligen inte alls.
Märkligt att det inte finns ngt politiskt beslut eller uppgift för Riksbanken att hålla kronan inom ett visst intervall mot Euron…?
Ok! Då hade jag fel ![]()
Riksbanken höjer ju räntan för att kronan ska bli starkare. Om vi direkt ska förhålla oss till Euro kan vi ju likagärna byta till Euro.
Jag vill inte ha en svagare krona men det finns fördelar med att den tappar i värde, förutom att Sveriges export gynnas så drar vi till oss utländskt kapital då det blir billigare att investera i svenska företag för utlänningar. Schweiz har tagit åtgärder för att deras valuta ska minska i värde då den ökat för mycket i värde mot andra valutor. Det leder bla till att det blir dyrare att investera i landet, lönekostnader blir högre och export blir okonkurrenskraftig, import blir allt för attrakrivt medborgare spenderar inte sina pengar utan låter dem sitta i banken vetandes att de kommer att få mer köpkraft i framtiden. Det skadar ekonomin i längden.
Man vill ha en balans och för ett exportorienterat land som Sverige är nog det bästa en valuta som tappar lite i värde över tid. Dock så är 1/4 av värdet mot dollarn på ett år lite väl mycket kan man ju tycka.
En exportindustri som hålls uppe av en ständigt sjunkande krona ?
Funkar inte i längden.
Exportföretag måste blomstra pga av egen innovation och förmåga att alltid göra bättre.
Konstigt detta inte diskuteras mer inom politiken.
Man kan likväl säga att företag gynnas av att sänka priset på alla deras produkter.
Självklart kommer de sälja mer produkt, men de tjänar mindre för det arbete som de utför.
På en normal/fri marknad så kommer företaget möta den ökade efterfrågan med höjda priser, vilket åter sätter utbud/efterfrågan i balans.