Följd forumet ett tag första gång jag skriver här.nu.
Den generella spar rekommendationen här är Lysa/Globala Indexfonder, inte onaturligt med utvecklingen senaste åren.
Utvecklingen är dock kopplad även till kronan som blir svagare och svagare och inte bara underliggande aktieutveckling.
Enligt AP fonden är utflödet av kapital så stort att det påverkar Svenska kronan.
Kanske vinderna vänder när FED börjar sänka räntan eller för de som vill vara snäppet före börjar investera inhemsk nu.
Om det är sant så innebär det att Sveriges aktiemarknad går att likställa med bitcoin och att det inte finns något värde att investera här. Om någon måste säga till någon att köpa så är det en värdelös investering!
Det beror snarare på systemhotande effekter från organiserad brottslighet och gängkriminalitet, att vi inte är med i NATO, och så vidare.
Det stämmer nog att mer och mer av svenskarnas sparkapital investeras utomlands. Men jag har iaf svårt att veta hur stor påverkan på kronan det har. Hur stor del av stockholmsbörsen är svenska småsparare typ?
Jag menade mer om hela påståendet är sant, det vill säga att “kronan är dålig för vi inte investar i svenska aktier, köp svenska aktier!”, det låter som att svenska aktier är som bitcoin och att vi ska strunta i fundamenta.
Ja om man bara läser rubriken kanske. Men svenskarna köper ju inte utländska aktier för att de svenska är dåliga/ger dålig avkastning. Men en följd blir ju mindre kapital i Sverige (om inte utländskt kapital in ökar motsvarande).
Min poäng är att det låter desparat att skylla på småspararna som köper globalfonder istället för Avanza zero för kronkursen som den är. Samtidigt som det skjuts en massa, sprängs bomber, gangstrar som tar över byggbolag, en stor mängd bedrägerier och bidragsfusk.
Ja ok, jo det är såklart inte den enda, eller kanske ens en signifikant, faktor i kronkursen. Det som är så svårt att kvantifiera, även om fenomenet säkert existerar. Samtidigt tror jag ju inte att något av det andra du räknar upp heller påverkar kronkursen. Främst för att svenska kronan är långt ifrån ensam eller ens i bottenträsket av att ha tappat mot usd/euro senaste åren. Det lutar mest åt den vanliga “små valutor tappar i osäkra tider” tycker jag. Inte så mycket man kan göra åt det (utan andra kostnader, som t.ex. markant högre räntor än omvärlden).
Det är inte den bild jag fått, länkade en artikel i ämnet i någon annan tråd. NOK ligger närmast till hands, men det fanns gott om andra exempel som var “sämre” också. Om man verkligen pratar om sämre i valutasammanhang.
Ny artikel från Riksbanken släpptes för en timme sen!
Över 90 procent av handeln med kronor sker mellan olika finansiella aktörer och den största delen av handeln med kronor sker inte i Sverige utan i stora finansiella centrum utomlands. Nästan 50 procent av all handel med kronor sker till exempel i London
Riksbanken tar inte upp den organiserade brottsligheten… Ökad turism pga svag krona? Riksbanken sover under en sten, och lever på början av 2010-talet!
Det är väl inte så långsökt att det kommer fler turister om Sverige får lite mindre “dyrstämpel” över sig. Men hur många och om det får någon större effekt är ju svårare att säga.
Men i övrigt, vilket fluff valutahandel ändå är. Inte ens riksbanken kan definiera fundamenta utan måste använda “fundamenta” i citattecken.
Men citat som detta:
“Att jämföra välstånd i olika länder är alltid vanskligt och det finns många olika sätt att göra det på. Men om vi jämför Sverige med två av våra nordiska grannländer – Danmark med fast växelkurs mot euron och Finland som har infört euron – visar det sig att det inte har varit några större skillnader i den realekonomiska utvecklingen under de senaste decennierna, trots olika val av växelkursregim. BNP per capita har vuxit ungefär lika mycket sedan euron infördes 1999.”
får iaf mig att tänka att valutakurser spelar verkligen ingen roll på medel och lång sikt och att det endast är kortsiktig spekulation som driver förändringar.
Följdfrågor om påståendet är sant:
Kan vi ha det på det här viset? Om inte, vad blir alternativen? Byta till euro eller höja räntan dramatiskt så fler plockar hem fondpengar för att amortera ned dyrare bolån?
Många tror att börsen är något slags magisk väsen som skapats för att ge gemene man 7% i årsavkastning över tid. Så är inte fallet, så var man väljer att investera har betydelse.