Vilken påverkan har det faktum att utländska investerare sålt tillgångar på svenska börsen för hundratals miljarder under 22 och 23 i relation till de ca 50 miljarder som RikaTillsammans et al placerat i globala indexfonder?
De tog inte upp den organiserade brottsligheten i artikeln, vilket förstås dämpar turismen oavsett hur billigt det blir, därav min kommentar att de lever kvar på en tid när det inte skedde.
Nej, men den tror jag har marginell påverkan i sammanhanget.
Jag är nyfiken. Finns det någon faktisk koppling öht mellan kronkursen och det du kallar “gangstrar”?
Någon koppling finns det såklart, minskar turismen till Sverige överhuvudtaget av gängkriminaliteten innebär det i praktiken att det är någon som väljer att inte köpa SEK med sin valuta trots allt. Själv tror jag det är rätt försumbart dock.
Det är en stark koppling mellan korruption och ekonomisk välstånd vad jag vet.
Det är ingen som vill investera i landet (köpa SEK indirekt) om kriminalitet är ett problem.
Gangstrar är från artikeln i första inlägget om att korta Sverige:
Mest allvarlig är kanske den systemhotande brottslighet som också letat sig in i näringslivet. I lördagens Di beskrevs det hur yrkeskriminella lyckats få höga jobb i byggbranschen för att sedan anställa andra gangstrar från samma kriminella nätverk till bolagen. En annan beskrev hur skönhetskliniker används för att tvätta pengar. En Icahandlare berättade att kunder är rädda för att gå dit på kvällen efter alla mord i området…
Det är ju förstås inte ett stort problem än, men marknaden kanske prisar in att det kommer bli det.
Jag har svårt att tro att det är endast på grund av räntan som kronkursen fallit. Det har ju varit prat om att Sverigebilden är dålig och att våra myndigheter ska göra turne i omvärlden…
Jag tror du tänker alldeles för mycket och långsiktigt om valutahandlare. De vill tjäna pengar här och nu. Jag vidhåller nog att detta med organiserad brottslighet haft marginell påverkan på kronkursen (hittills).
Här var artikeln som länkats i annan tråd: Svenska kronan är inte ensam i valutaträsket - Dagens PS Den är dock från juni och valutakurser är ju färskvara…
Att det gått så långt får vi hoppas att det inte gjort. Än. En turné utomlands riskerar väl att försämra bilden ytterligare.
En fundering angående det här med att svenskarnas sparande i globalfonder skulle sänka svenska kronan:
Hur ser sparandet ut i andra länder? Sparar de också inte i huvudsak i globalfonder där också?
I så fall borde det ju flöda in utländskt kapital den vägen till svenska börsen. Och vi borde få ungefär lika stort inflöde som våran andel av de samlade globala aktiemarknaderna är (dvs Sveriges andel av globalindex).
Så kapitalflödena via fondsparande till/från Sverige borde bli ungefär +/- 0 när man lägger ihop sparandet som görs av alla personer globalt i världen.
Om det ska uppstå en negativ obalans till Sveriges nackdel, så borde det betyda att sparandet i globalfonder är extra stort just i Sverige, och i övriga länder sparar man inte i globalfonder utan på vissa specifika marknader och undviker Sverige. Är det verkligen så?
Med den logiken borde ju Italien inte haft några turister ![]()
Mycket fokus på gangstrar här, men vem är det som köper och konsumerar så mycket droger i vårt land? Man brukar ju säga att efterfrågan styr tillgång, inte tvärtom. Kanske ska vi lägga lite fokus på den sidan också, så har gangstrarna till slut inget att leva av?
De har dessvärre redan andra inkomstkällor också. Utpressning, beskyddarverksamhet, korruption, infiltrera myndigheter och dela ut bidrag till personer som inte är berättigade till det, inbrott, osv.
Det mördas dubbelt så mycket per capita i Sverige.
Trodde vi pratade om organiserad brottslighet?
Det mördas mer per capita i Lichtenstein än i Sverige om man nu tror stenhårt på såna siffror.
Om jag förstod tråden rätt. Så borde vi fortsätta spara, men i vår egen valuta ![]()
Ja. I Sverige. Här skjuts det.
Lichtenstein har en befolkning på 39000, dvs alldeles för liten för att dra några slutsatser. Ett mord i hela landet gör att de går förbi Sverige.
Sverige har väl legat ganska långt framme i att “demokratisera” aktie och fondhandel, tänk avanza/nordnet etc. Känslan är att det i många andra länder (men såklart inte alla) i större utsträckning köps motsvarigheten till “Telia och Ericsson” i sparandet än en billig globalfond. Kanske ofta för att det inte finns någon billig globalfond på den lokala marknaden. MEN, jag har inga siffror på detta, så om det motsvarar en promille eller en procent eller mer av kronans tapp jmf. eur har jag ingen aning om.
Flyttad / Mod
Enligt denna artikel: Varningen: Så dyr kan euron bli nästa år | Ekonomi | Expressen så är det utflödet av svenskarnas sparande till utländska värdepapper som försvagar kronan.
Att diskutera:
- Kan verkligen detta vara den primära orsaken till kronförsvagningen?
- Var slutar detta? - Finns det en gräns hur svag kronan kan bli?
- Är en svag krona ett problem?
- Finns det något vi kan göra för att stärka kronan förutom att investera i svenska värdepapper?
Om det är den primära orsaken vet jag inte, men självklart påverkar det när vi månad efter månad säljer kronor för att köpa främst dollar.