Många bolag idag ser ju omsättningsökningar som egentligen är realiserade i att man fakturerar i annan valuta än SEK. Andra bolag har kraftig marginalerodering av samma orsak.
Har någon gjort en genomlysning på om indexfonderna presterar i närheten av samma resultat när man exkluderar valuta effekten?
Jag gissar på att effekten är större än man förväntar sig.
Vad tror ni?
Kan man balansera risken? I så fall så bör ju home bias vara starkt framöver och lysa vara bättre än Opti justerat? Eller tänker jag fel?
Vill bara göra det tydligt att indexfonderna vi diskuterar äger inte valutor, de äger företag. Dessa företag kan vara mer eller mindre påverkade av de valutor som används på deras lokala marknader, eller på de marknader de gör affärer på, men de påverkas (mer) av många andra saker.
Titta t ex på Apple, som har problem med att de inte skatteeffektivt kan få hem de pengar de tjänat i andra länder, så de har kassa i massvis av valutor och på många marknader. Detta trots att de är noterade i USD och anses vara en amerikansk aktie.
Generellt är det väl också en bra idé att företag inte håller alltför stor kassa (som Apple gör)? Antingen bör de dela ut, eller investera kassan.
Jag tror att fundera på valutor när det gäller att timea köp av breda aktiefonder är feltänkt.
Rational Reminder tog upp inflations-skyddat ägande i ett avsnitt, och kom iirc fram till att aktier är en av de bästa sakerna man kan äga (inflation = valutavärdeförändring).
Över tid brukar valuta jämna ut sig. Det finns inget som pekar på att den svenska kursen tex sjunker kontinuerligt mot USD.
Valutans långtidsutveckling är inte i närheten av aktiernas exponentiella utveckling (8% per år). Så fall hade USD ökat sitt värde mångdubbelt mot SEK på säg 20 år och så är inte fallet.
Om företagets värde går ner motsvarande en krona, men växelkursen förändras i motsatt riktning, så kan företagets pris i SEK stå still, trots att värdet på företaget minskat. Företaget har ett eget värde som inte har med valutan att göra/värderas oberoende från valutan.
Fast en global indexfond som handlas i SEK har väl ofta närmare 70% av innehavet i USA och de aktierna handlas i USD, så kronans kurs mot dollarn har ju en betydande effekt på avkastningen. Eller tänker jag fel? Om jag t.ex. kikar på en USA-fond som följer indexet MSCI USA NR USD så verkar den ju gå betydligt bättre än sitt index när kronan faller mot dollarn, och omvänt.
Men jag håller med Tomas_Mh om att detta nog borde jämna ut sig i längden.
Så görs inte värderingen av en fond. Den är statisk utifrån aktievärdet x valutan. Allt annat är övervärde och alltså inte en del av fondens aktuella värde.
Ja, en global indexfond där den största delen handlas i USA har givetvis en valutaeffekt mot USD.
Sedan kan man givetvis fundera på hur mycket varor man får för SEK mot USD.
Om man skulle få mer varor för en USD än om man växlade in tillräckligt mycket SEK mot USD och man då fick mer/mindre, så skulle det bli arbitrage och marknaden skulle jämna ut skillnaden.
Vi tar inte hänsyn till skatter/tullar/frakt osv. Ett rent hypotetiskt exempel.
Jag vet att man kan jämföra ett index i olika valutor på morningstars hemsida. Testa där. Så ser man skillnaden.
Tex så slår LF Global det svenska indexet tack vare att SEK sjönk i värde. Men det vara bara en tillfällig effekt. Över tid borde den effekten jämnas ut.