Det är mycket diskuterande om den svaga Svenska kronan och många (de flesta?) är oförstående.
Men varför frågar de inte de som spekulerar i en svag krona eller flyttar värden/pengar vilket orsakar den svaga kronan? Där finns ju direkt den inställning/åsikt som orsakar situationen.
Om jag hade en lista hade jag väl inte frågat på det här sättet? Varför skulle jag f ö veta sådant, jag har väl inte utgett mig för att vara finans- eller ekonomisk expert?
“Men varför frågar de inte de som spekulerar i en svag krona eller flyttar värden/pengar vilket orsakar den svaga kronan? Där finns ju direkt den inställning/åsikt som orsakar situationen.”
Vi vet väl varför den är låg och bara blivit sämre mot USD senaste 20 åren.
Det är nästan ingen globalt som använder SEK, de som gör det är extremt överbelånade privat och påverkas väldigt negativt vid ökade räntor. Räntorna har gått upp flera hundra procent senaste tiden och Sverige har haft negativ tillväxt som enda land i hela EU, alla andra länder har positiv tillväxt utom oss.
I andra nordiska länder hade de också inte så mycket dödsskjutningar förra året medan vi är långt över hundra. Vi var för 20 år sedan ett av världens tryggaste länder, det påverkar förmodligen också, samhällsutvecklingen i Sverige är ju väldigt negativ om man kollar över 20 år. Lite OT men tror ändå det påverkar valutan och därför är det med. Vi hade sex gånger fler dödsskjutningar i Sverige förra året än Danmark, Norge, Island och Finland tillsammans… och vi har högst antal i hela Europa per capita. Helt sjukt hur negativ vår samhällsutveckling varit senaste 20 åren, förstår att folk inte är så taggade på att investera i vår lilla valuta…
Skriver det också för att internationella medier använder vårt samhälle som skräckexempel nu för tiden och självklart påverkar det synen på Sverige och även vår valuta negativt.
Enligt läroboken så finns det flera faktorer som talar för att SEK borde vara starkare än vad den är.
Svensk statsskuld är väldigt låg, offentliga sektorns finansiella överskott är större än någonsin, svenska exportföretag gör rekordaffärer och sysselsättningen är mycket högre än i euroländerna och USA. Utöver det så gör bankerna rekordstora vinster och de förmögna ökar sina förmögenheter i hög takt.
Det du nämner har en del andra också nämnt. Men då borde t ex Danmark, Norge och andra länder med egen valuta och storlek också drabbats. Men det verkar inte så. (Jag inbegriper inte skjutningarna här då det ju handlar om pengar vilket brukar utesluta nämnvärd påverkan på de som handlar med valutor etc.)
Ja många säger så. Så det borde finnas andra faktorer som spelar in, vilka har inte nämnts.
Uppenbarligen finns det operatörer som specifikt inriktat sig på att antingen spekulera i fall av kronan eller de som flyttat kapital bort från kronan. Och de borde kunna informera om orsakerna.
Nej, det är inte tydligt. På marknaden råder som alltid en ”Följa John-mentalitet”. De flesta gör som
de gör för att alla andra gör det. Det är också, i princip, det svar du får om du frågar dem.
Ska man istället försöka reda ut den egentliga orsaken till ryktena/idéerna/trenderna så behövs en helt annan metodik. Det finns experter som kan ge vettiga svar men de är helt andra än de som ”håller i pengarna”.
Typexemplet på någon som har en negativ position i SEK torde vara en svensk medelklassfamilj som blankat kronan för att kunna köpa en bostad. Jag skulle tro att de allra flesta av dessa om man frågade dem varför de blankar kronan skulle svara att man måste göra så för att få tag på en vettig bostad och att de inte har en aning om hur det hänger ihop med valutans värde.
Norge har ju drabbats men stärkts lite mer än svenska.
Både norska och danska kronan har ju olja respektive läkemedel i ryggen till skillnad mot industri i Sverige.
Danska stödköps mot euron.
Det man tenderar att glömma bort är att riksbanken säljer kronor för att köpa bla dollar till sin reserv. Svenska pensionbolag investerar också utomlands.
Märkligt är det dock att statsskuld inte spelar nån roll i sammanhanget.
Kronan är helt klart undervärderad mem verkar betyda lite.
Det är inte bara skjutningarna i sig utan samhällsutvecklingen. Men strunt samma, vill inte gå för OT. Det kanske inte är på grund av vår samhällsutveckling så inte värt att ta den vägen i diskussionen.
Personligen tror jag helt enkelt att små valutor går sämre i krigstider. Blir spännande att se valutans utveckling efter kriget och om man kan se en liten korrelation kanske.
Tydligen. Men uppenbarligen vet de som orsakat kronfallet varför.
Så varför frågar inte experterna just dem? Om de är experter borde de ha kontakter inom rätt kretsar eller känna de som har det.