Jag misstänker att det här inte är första gången i historien som inflationen ökar och räntorna höjs. Ni som varit med ett tag, eller har erfarenhet i ämnet - hur har det sett ut tidigare?
Har inte mycket kunskap i ämnet och har inte brytt mig särskilt mycket, fram tills nu.
Läst flera artiklar där ekonomer spår att inflationen beräknas gå ner under 2023, och att räntorna förmodligen kan börja gå ner igen från 2024. Tror till och med riksbanken själva har nämnt detta scenario.
Min tolkning av detta är att vi har 1,5 - 2 år framför oss med höga priser, högre räntor etc men att det kommer bli bättre ganska snart (förhoppningsvis).
Mina frågor till er kloka människor är…
1 - hur har det sett ut tidigare vid liknande situationer? Hur länge har inflationen hållt i sig innan den började gå ner och när gick räntorna ner efter större höjningar?
2 - Hur kan bostadsmarknaden skakas om så mycket om räntorna bara kommer vara “höga” under ett par år? De flesta köper väll en bostad för att bo i betydligt längre? Kan det vara mediernas domedagsartiklar eller att folk helt enkelt inte klarar av höga räntor under ett par år?
3 - Hur kommer det sig att det här kom som en chock för hela världen? Pandemin har ju pågått länge och kriget i Ukraina är ingen nyhet, vilket vad jag förstått är två stora anledningar till att vi är där vi är idag.
4 - Vad tror ni själva om framtiden när det kommer till inflation och räntor?
Ni märker kanske att jag är av den yngre generationen som inte har koll på hur världsekonomin fungerar. Trodde jag var allmänbildad… Tvek på den. Dock glad att jag snöade in på det här forumet, man lär sig ju en hel del🤓