Nu blir det svårare att få lån

säger Bankföreningens VD Hans Lindberg och då gissar jag att hus och -lägenhetspriserna sjunker, när det kommer att finnas färre som har råd

Positivt att man belyser vikten av marginal kan jag tycka.

8 gillningar

De är bra för då kanske färre som överköper…

2 gillningar

To be fair, folk hade inte råd förut heller men överköpte sig pga den katastrofala ekonomiska politiken med incitament till att låna (skatteavdrag), renovera (ROT) och bankers låga ränta.

10 gillningar

Det var på tiden, kan jag tycka. Problemet har väl varit att folk inte har sparat när räntan är så låg, man har, generellt sett och med andra ord, använt marginalerna i sina lån för att göra flådiga resor, etc. Tyvärr kommer det bli kännbart för många. :frowning:

3 gillningar

Positivt ur samhällsperpektiv men tråkigt för de unga som hoppats på att köpa nu när det är billigare.

1 gillning

Detta är även min generella uppfattning. Jag känner flera i min närhet som under de senaste åren tagit maximalt bolån men inte har brytt sig om att spara undan. Antar att dessa familjer nu tvingas tänka om när elpriser, räntor och annat går upp.

2 gillningar

FI gjorde ju även tummen ner för att ta bort amorteringen.
Det i sej var ju det enda rätta beslutet enligt mej. Det ihop med hårdare bolånekrav kommer nog trycka ner bostadspriserna rejält.

2 gillningar

Är det bara jag eller menar de inte bara att KALP-kalkylen ska inflationsjusteras. Precis som den (mig veterligen) alltid har gjort? :thinking:

Bara det att den justeringen givetvis blir stor den här gången.

5 gillningar

Man kan hoppas det, en justering är alla gånger bättre än tvära kast mellan ett läge till ett annat avsevärt.

1 gillning

Håller med, det är rubriken som är lite missvisande.

Tvek att det kommer sänka priserna på bostadsmarknaden. Tror betydligt fler inte har råd med att sälja om bostaden tappat för mycket i värde

SBAB har redan justerat, förlängde bolånelöftet den 11/10 och lån-delen har nu minskat med ca 7,5 % för mig och då har jag inte gjort ändringar på kontantinsatsen.

Lite kul kuriosa, när jag ägnat sista åren till att betala av mitt bolån så tyckte folk jag var knäpp, har inte hört någon säga de sista månaderna :slight_smile:

7 gillningar

Det är oförskämt att påstå att någon är knäpp. Din investeringsstrategi skiljer sig dock från min, då som nu :slightly_smiling_face:.

2 gillningar

När räntan är låg ska man spara och investera. Dessa pengar kan du använda för att betala av lånet när räntan är hög.

Så jag skulle kanske inte säga att du är knäpp, men du kanske inte har gjort de smartaste finansiella valen. Du har gjort ett val utifrån att du ska kunna sova gott om kvällarna och det duger gott och väl.

Haha säkert, men sen jag sluta jobba får man investera annorlunda, och då vill iaf inte jag ha lån :slight_smile:

3 gillningar

Ungefär så, de bästa valen är de man trivs bäst med och de varierar från person till person, mitt var att inte jobba och då är de lugnare med mindre risk.

2 gillningar

Om man börjar ”få över” pengar när räntan är högre då? Jag valde samma väg som @nasdaq

Räntan är nu bara halvvägs dit.

Menar du om man har betalat av sitt lån och sitter med för mycket pengar? Tja, då kan de vila i fonder, kanske? :grin:

1 gillning