Om orsakerna till den svaga Svenska kronan

Blankning innebär att man lånar en tillgång och säljer den. Många svenskar har lånat SEK och sålt dessa för en bostad. Det är ungefär samma sak som George Soros gjorde med kronan på nittiotalet.

2 gillningar

Det sitter ju inte ett gäng farbröder i ett styrelserum och tar ett beslut att blanka kronan. Det låter lite då på dig och att vi då bör knacka på och fråga varför. :sweat_smile:

Jag säger som @havsekorre att det mesta har skapats inom landet med stora lån under huvudlösa år med nollränta (och däromkring).

1 gillning

Riksbankens egna experter/forskare har ju publicerat fakta som länkas i andra trådar där några anledningar nämns.

De är saker vi vet:

1. dålig produktivitet jämfört med andra länder
  2. högt sparande

Ibland får jag lite känslan av att experterna själva börjar få ont om förklaringar till den svaga svenska kronan. Speciellt när det finns så mycket som talar för att den borde vara starkare.

1 gillning

Nja akademiska publikationer kan man nog lita på. Men därutöver står ju media och experter från banker för en hel del åsikter som inte direkt innehåller fakta, men som säkert också påverkar märkbart.

Danmark har peggat sin valuta mor Euron. Således följer danska kronan Euron till 100%.
Norge har stor export av olja som hela världen är i stort behov av och vars efterfrågan ökade under kriget i kombination med att priset går upp.

Sverige har skenande yrkeskriminalitet, flest antal sprängningar per capita, negativ tillväxt och låg produktivitet, i kombination med att vi saboterat vår egen energitillförsel och har förbjuder, försvårar och fördyrar industrier kopplade till vårt tidigare stolthet; export av naturresurser. Vi lyckas också som enda land inte komma med i NATO av förklarliga skäl, vilket inte heller direkt leder till att landet anses lika tryggt som de andra grannländerna. Listan kan göras lång och säkert orsaka en och annan meningsskiljaktighet. Men omvärldens dom mot sverige är tydlig i form av den allt lägre värderingen av valutan.

Jag skulle säga att sverige tidigare hade en hög status i form av att vara ett väldigt tryggt, stabilt och icke-korrupt land med oerhört låg risk. Utländska investerare kunde tänka sig att betala en premie (läs: tänka sig att få lägre ränta) för att placera pengarna där. Jag tror sverige håller på att förlora denna status. Och i kombination med att bedömningen är att vi heller inte kan kompensera med att höja räntan (minst lika mycket, om inte ännu mer, än grannländerna) pga det kaos det skulle orsaka samhället pga den höga belåningsgraden, gör så klart inte saken bättre.

2 gillningar

Samhällsutvecklingen skulle då främst handla om att en stor del av samhällsekonomin går till att betala ut livslånga bidrag till olika försörjningsoförmögna grupper - och helt i onödan dessutom.

Jag uppfattar att den här bilden är överdriven, åtminstone när det gäller real påverkan på ekonomin ”här och nu”. Att vi har en stor tickande bomb på fastighetsmarknaden är en realitet.

Sedan har vi ett migrationspolitiskt haveri och dåligt hanterad energipolitik som mer långsiktiga problem. De kommer sannolikt att kunna hanteras men det kommer att ta tid och betydande kostnader. Det gemensamma för båda de här områdena är att de bottnar i någon sorts idealistiska fantasier. Sverige har tyvärr utmärkt sig mycket på det området på senare år.

Utan att veta säkert tror jag att en större osäkerhet i omvärlden på övergripande nivå har en långsiktigt negativ effekt på mindre valutor. Det gäller då särskilt ett land som Sverige som har en relativt stor och ”tung” ekonomi med många stora företag. På något sätt bygger hela ekvationen på att det råder stor öppenhet i världsekonomin. Sverige som land har inga nackdelar av sin storlek för att allting styrs av tydliga regler. När den bilden nu är hotad av ett möjligt nytt kallt krig, fler handelshinder och osäkerhet om framtiden så drabbas Sverige. Detta talar alltså för att euron skulle vara att föredra även om det också finns nackdelar.

Olika mindre länder med utpräglade ”skvalpvalutor” som Nordmakedonien (där jag skriver detta) påverkas inte på samma sätt som Sverige eftersom de aldrig haft någon väsentlig del av världsekonomin på samma sätt.

Jag tror alltså starkt på att det är omvärldsfaktorer som är det stora hotet mot Sverige. En del saker har gjorts fel men jag tror att de är jämförelsevis av mindre betydelse.

1 gillning

Jag håller med om att det är så det bedöms, men jag undrar hur illa det egentligen är när man ser bortom klickrubriker och tyckanden. Återigen, inte för att sparka på de som ligger ner av en eller annan anledning utan för att jag ifrågasätter hur många som egentligen ligger ner (för att föra liknelsen ett steg längre). Att det är jobbigt och tråkigt och allt det där betvivlar jag inte. Men merparten av de man ser i t ex TV-inslag som faktiskt på allvar kämpar är boende i hyreslägenheter och inte alls de där toppbelånade barnfamiljerna som gärna blir slagträet i debatten.

:fire: :flashlight: <-brandfackla?

2 gillningar

Det är nog så att de där högbelånade grupperna har marginaler. De kan dra ner sin konsumtion utan problem. Om vi däremot drabbas av en ökande arbetslöshet så kommer bilden sannolikt att bli en annan.

Än så länge är det främst grupper som redan tidigare hade stora problem som drabbas på ett märkbart sätt.

1 gillning

Det är väl just detta; det är en bedömning. Hur det faktiskt är är dels svårt att veta, men också så spelar det mindre roll. Kanske är känslan/bedömningen överdriven. Men det spelar ingen roll. Så länge omvärden bedömer sverige som mindre stabilt och får sämre rykte, så är det det som påverkar valutan.

Helt enig! Men jag tänker att vi lokalt kanske ska bedöma annorlunda när det gäller t ex räntebana etc. För den styr ju faktiskt RB fortfarande över. Så min tanke är att en varsam och genomtänkt höjning där visar att fastighetsmarknaden inte måste krascha och därmed bättra på ryktet även utanför gränserna. Sedan hjälper säkert NATO och liknande, men det tror jag är sekundärt för placerare.

1 gillning

NOK har gått mer kasst än SEK senaste åren och följ nära mot EUR senaste tiden. En förklaring för SEK skulle således kunna härledas ur likheterna med NOK. Banalt nog är likheterna fler än skillnaderna…

1 gillning

Instämmer.

Har i alla fall svårt att se några större inprisningar av politiska risker så som koranbränningar, kriminalitet och ovisshet kring NATO-medlemskap i vår valutakurs när NOK ser ut som den gör.

Fastighetssektorn är säkert en del av förklaringen och Norge har ju också en hög privat skuldsättning i förhållande till BNP där.

3 gillningar

Mm. Tror också att detta är akilleshälen.

NOK har en osäkerhet kopplad till oljesektorns framtid. Det är inte riktigt samma sak som Sverige men ändå blir effekten samma.

2 gillningar

Mjo så är det ju.

Jag ser det som att kronkurserna främst prisar in ett inte alltför osannolikt scenario att vi får fastighetskris och en oroligare omvärld att göra affärer i.

På så sätt har väl tex seniorekonomen i SVT Agenda igår kväll rätt när han utan ett uns av tvivel säger (parafraserat) att:

”Kronan är undervärderad, det är inget snack om saken. Riksbanken borde lyssna på mig och inte höja räntan för högt så att man ironiskt nog utlöser den befarade fastighetskrisen i onödan”

Dvs kronan är undervärderad utifrån att ingenting särskilt händer de kommande 1-2 åren. Men om exempelvis fastighetsmarknaden knakar och omvärlden blir allt mer orolig så varför ska inte kursen försvagas ännu mer?

Det känns som att oavsett vad kommer kursen inte ligga i exakt det här spannet runt 11-12 mot USD och EUR utan antingen mycket bättre eller sämre om 2 år.

1 gillning

Varför skulle det bli så för? Fastighetssektorn har problem men situationen där är inte transparent. Det finns ett stor mängd obekant materia som påverkar hur det kommer att gå.

Så länge räntan är ”halvhög” kan sannolikt flera fastighetsbolag hanka sig fram. Det kommer inte till något avgörande utan allting fortsätter som nu.

Skulle vi däremot få ett avgörande där några fastighetsbolag går under så skulle läget ändå börja klarna.

Min magkänsla håller med. Men jag tror det är vad som prisas in på kort sikt.

Här kommer i alla fall Eklund med en förklaring. Men är det det hela? Borde inte valutahandlare ha mer direkta fakta som underlag, inte bara allmän känsla? Borde finnas någon mer specifik faktabaserad analys.