Om orsakerna till den svaga Svenska kronan

Gör det inte? Så hur går det då till? Det är ju svenska kronan i förhållande till andra valutor som är frågan, inte enbart vad som sker helt internt i sverige. Någon måste ju sälja kronor!?

Det är första gången jag hört det beskrivas som blankning.

Det lär mer som NWO eller Illuminati när man beskriver det så. Jag menar att det självklart finns de som “spelar” på den utvecklingen, men det är ju den höga bostadsskuldsättningen som är det stora oket här. Det är herr och fru Svensson som lånar till sitt boende och utöver detta konsumerar importprodukter (i e säljer kronor) som bidrar mer och då kan “farbröderna” spela.

Lite OT, men kanske en del handlare inte vet skillnaden mellan förhållandet i USA där låntagare slipper lånen på huset när banken tar över, dvs lånet är endast bunden till bostaden, inte personen och hur det är i sverige där lånen är bundna till personen för resten av livet och aldrig avskrivs. (Undantaget skuldsanering.)

Ironiskt nog är vi många här på forumet som bidrar också :slight_smile: Av varje hundring i en global indexfond säljer vi av 99 kr.

Inget rätt eller fel i det. Men vi är nog större ”syndare” än gemene man som förvisso konsumerar mer import, men växlar något färre kronor.

1 gillning

Exakt!

Ännu större anledning att höja räntan så att folk kapar sitt sparande.

duckar för vinande rallarsvingar, men jag menar allvar

2 gillningar

Record scratch

You’ve come to the wrong neighborhood :japanese_ogre:

3 gillningar

Jag tror inte på sådant alls. Säkert har långt ifrån alla detaljkoll men hela bilden av att var och en sitter med en egen analysmodell är feltänkt. Det finns vissa som gör bedömningar och andra som gör investeringar. Den sistnämnda gruppen lyssnar på den första.

1 gillning

Perception is always reality men frågan är vad Sverige bör göra om den svenska valutan de facto är nedpratad. Finns ju en hel del andra exempel på letande av syndabockar för att den elaka internationella marknaden inte tror på just ditt favvo objekt.

Gnomes of Zurich är ett gulligt exempel. Schweiziska bankirer har faktiskt humor.

2 gillningar

Soon after the catchphrase became famous, a few Swiss bankers started answering their phone as “Hello, gnome speaking.”

Nu vill jag att Riksbanken börjar svara med ”Hallå, du har kommit till igelkotten!” :hedgehog:

1 gillning

Eller:

-Du har kommit till sedaltryckeriet, vad kan jag hjälpa till med?

(Jag ser nu en Beatrix Potter-figur framför mig som i ett rum inuti en lövhög producerar sedlar till Paddan och de andra runt dammen.)

1 gillning

AI och @guldkant levererar Riksbankens nya grafiska profil:

:heart:

9 gillningar

Är inte den svaga kronan något helt fantastiskt för våra kvalitetsindustribolags resultaträkningar? Har det inte alltid varit så? För oss som har för mycket svensk industri i portföljen är det väl svinbra?

När man läser dessa kommentarer inser man hur många missuppfattningar som florerar gällande kursen på våran valuta.

“SEK är en liten skitvaluta”. Fakta är att SEK är världens 11:e mest handlade valuta, genomsnittlig dagshandel i april 2022 var 168 miljarder USD.

“Små valutor tappar värde i kristider”. Fakta är att det bara är SEK och NOK av Europa/EU förutom diktaturerna som tappat mot Euron sedan Rysslands invasion, övriga har gått starkare.

“Kronans fall beror på att pengar flyttas från Sverige, t.ex. att svenskar köper globalfonder”. Fakta är att om en svensk köper globalfonder för det som blir över av lönen så är det i sammanhanget så små pengar att det kan ignoreras.

Inse att kronkursen sätts av ett gäng pokerspelare i ett nollsummespel. Att SEK varje valutahandelsdag handlas för ett värde av 168 miljarder USD innebär att 640 biljoner SEK omsätts per år i valutaväxlingar. Sveriges samlade BNP är 6 biljoner SEK per år, alltså 6 / 640 = 0,9 % av valutaväxlingen.

Visst vore det en teoretiskt bra ide att fråga dessa pokerspelare varför de inte vill satsa på de svenska korten, jag tror dock inte att de skulle ge något svar eftersom det skulle avslöja deras bluff.

Det stora systemfelet enligt mig är att seriös världshandel, turism osv. använder pokerspelarnas valutakurs. Skulle vi idka byteshandel skulle nog en ko fortfarande bytas mot sex getter oberoende av vad pokerspelarna kommit överens om.

Här är en länk till siffror om valutahandel:
https://www.di.se/analys/gardell-har-fel-kronan-ar-ingen-liten-skitvaluta/

3 gillningar

Jag har valt att vikta min portfölj bort från Sverige.

Min uppfattning är att vi har systemfel som riktar vårt fokus bort ifrån värdeskapande. Det borde påverka valutan eftersom den ska spegla de värden som skapas i landet.

Samtidigt är vare sig valutan eller vårt system sämst i världen, men vi kunde definitivt vara mer inriktade på värdeskapande. Och jag tror att det jobbas mycket på detta.

2 gillningar

Är det typ höga bidrag och stor invandring av lågutbildade du tänker på här eller något annnat?

Stor offentlig sektor och minusränta möjliggör en massa positiva saker, men lockar även till en hel del meningslösa investeringar och saker som kanske inte blir så värdeskapande.
Värde är subjektivt. Så konsumenter måste prioritera mellan olika saker och tjänster för att avgöra vad som är värdefullt för stunden.

Om man då har utbyggda stordriftsfördelar som välfärdssektor m.m. utan återkoppling från slutkunden så kapas pengarnas funktion som informationsbärare.
Om en representant för staten (en inköpare t.ex) gör inköp som kostar mer än de är värda så händer ingenting. Ingen investerare förlorar sin vinst. Ingen revisor kan jämföra. Ingen väljare eller politiker har mandat att ingripa. Möjligen kan en journalist klaga.

Ingenting sker, förutom att landets valuta inte längre representerar ett lika högt genomsnittligt värde. Kronan faller. Det här kanske är ett känslomässigt övergeneraliserande från min sida? Det är taget av österrikiska skolan och chicagoskolan i nationalekonomi.

Minusränta har vi haft och det var dumt. Att det kan främja dumma investeringar är ganska grundläggande.

Att upphandling i sig skulle vara så totalt dålig som du beskriver här tror jag inte riktigt. Det är mycket en politisk fråga att anpassa lagstiftning och olika regelverk till digitala lösningar och annat som hör nutiden till. I avsaknad av sådana förändringar blir upphandling ett slöseri där man köper något gammalt och ineffektivt till överpris.

Idag släppte SCB definitiva siffror för Sveriges BNP-utveckling 2:a kvartalet 2023. För en månad sen släppte SCB sin preliminära BNP-Indikator för motsvarande period.

Utfallet för 2023Q2 blev att BNP säsong-rensad jämfört med 2023Q1 minskade med 0,8%, de preliminära siffror som släpptes för en månad sedan visade en minskning med 1,5%

Utfallet för 2023Q2 BNP kalenderkorrigerad jämfört med 2022Q2 blev en minskning med 1,0%, preliminära siffror som släpptes för en månad sedan visade på en minskning med 2,4%.

När de preliminära siffrorna släpptes reagerade valutaspekulanterna med att sänka kronan, nu när det visade sig att siffrorna inte var så dåliga jämfört med vad som preliminärt sagts för en månad borde det väl logiskt sett inneburit en återhämtning för kronan. Men icke.

Jag tror att valutaspekulanterna tror att det handlar om två olika tidsintervaller och att båda visar minus. Ingen hög tilltro vill säga.

Jag missade att svara på din fråga: Ja.
Typ bidrag och invandring är utgifter som hade hanterats annorlunda om betalningen skett direkt ur enskildas egen ficka utan mellanhand eller genom mindre organisationer.

Försäkringskassorna hade i sin begynnelse fackrepresentanter som såg till att medlemmarnas kassa inte utnyttjades. De gick hem och kollade så ingen låtsades vara sjuk. Jag har en kollega som är öppen med att han låtsas vara sjuk efter karensdagen. Även om han tillfrisknat.