Nu är vi åter tillbaka i ett scenario där den svenska kronan rasar mot både Euro och Dollar. Jag är faktiskt förvånad över att vi ändå lyckades med en comeback där i slutet av 2022, har varit bearish för SEK en längre tid nu. Rent hypotetiskt, vad skulle kunna vara en anledning för utländska investerare att investera i just Sverige i nutid eller nära framtid? Vi har en aktiemarknad som nästan är på ATH igen, alltså inte direkt billigt att investera i svenska aktier just nu. Våra stadsobligationer är ju ett skämt om man jämför med Amerikanska, hur motiverar man någon att investera i papper som ger ungefär hälften av yield med åtminstone samma eller högre risk?
Riksbanken har ju t.ex själva sålt SEK ganska flitigt under åren samtidigt som man dumpade räntorna till minusnivå, hur kan någon seriös investerare kolla på det och tänka “Japp det här känns som en bra framtida investering”.
Kanske är överdrivet pessimistik i afton, ge mig gärna bull-case och optimism
Lyssnar man på Handelsbankens prognos så kommer vändningen efter nyår.
Revansch för kronan dröjer
Kronan väntas fortsätta vara rejält svag till årsskiftet för att därefter succesivt stärkas när konjunkturoro och ränteskillnader minskar.
”På några års sikt ser vi kronan handlas mot euron runt 10 kronor och mot dollarn runt 8,50 kronor”, säger Christina Nyman.
Citat Kronan är undervärderad
Den svaga kronan bidrar till en högre inflation än i många andra länder. Resultatet blir tydligt försämrad köpkraft för hushåll 2023, även om exportbolag gynnas. Enligt bankens ekonomer är kronan undervärderad och bör stärkas framöver när konjunkturosäkerheten minskar och räntor normaliseras.
”Det är ingen idé att regeringen och Riksbanken försöker prata upp kronan. För att lyfta kronkursen mer krävs långsiktigt fokus på tillväxt och stabilitet”, säger Christina Nyman.
Det jag fortfarande inte förstår är, relativt sett mot Euro området och USA så förutspås ju Sverige ha den sämsta konjuktursutvecklingen. Vi är även långt känsligare mot räntehöjningar och därför har Riksbanken svårt att höja på samma sätt som ECB och Fed. Som grädde på moset så är det även i nån mening bättre för svensk industri (som mestadels är exportbaserad) med en svag krona.
Så min fråga kvarstår, varför skulle kronan stärkas relativt mot euro/dollar? Det enda scenariot jag kan se är att sverige på något mirakulöst sätt lyckas dodga den djupa lågkonjukturen medans europa/usa inte gör detta. Eller att riksbanken tröcker all-in och köper SEK för glatta livet.
Samtidigt så hade vi markant bättre tillväxt under covidåren så totalt sätt kommer vår tillväxt vara högre än genomsnittet om man tar hela perioden från pre covid till 2025.
Frågan är väl varför du tror svensk ekonomi plötsligt blivit så mycket sämre.
Hmm det har du iof rätt i, vi klarade oss bra under covid relativt till många andra. Men jag tänker att investeringar ändå måste vara framåtblickande och då spelar det inte så stor roll om vi klarade tidigare år bra, ser man inte tillväxt även kommand år så är det ju ingen poäng att gå in i nuläget och investera.
Menar du att folk investerar i valutor för att de tror att landets ekonomi kommer växa? Kopplingen mellan BNP +/- och valutakursen är väl ändå relativt svag?
Jag upplever SEK som ett problem i dagens marknad.
Rimlig atgärd med folkomröstningens resultat i minne torde vara att göra en Danmark,dvs knyta kronkursen till Euron.
Fattar inte varför lilla Sverige envisas med egen valuta? Det är ungefär som om Bangkok skulle envisas med egen valuta i Thailand. Släng skräpet överbord…
Det är samma attityd som med NATO, sossarnas försvarsminister ägnade större delen av sitt liv till att stå och skryta med att vi ALDRIG kommer gå med i NATO, trots att det var fel väg.
Nu klagar han på att höger regeringen inte lyckats gå med i NATO ännu
Det blir så när politiker inte vågar leda. De vågar bara gräva ner sig i en grav de redan känner till
Ja vi hade det, jag röstade för De flesta länder hade inte det då det förustätts att man går med i Euron om man går med i EU. Hur menar du att det var bra eller dåligt ledarskap i det ena eller andra fallet (vi hade inte det om NATO)?
Det är bättre att ha en egen valuta, då kan man parera globala kriser bättre än att ingå i en stor valuta typ Euron. Efter WW2 kunde man ha valt en enda valuta i hela västvärlden, tex dollar. Men man insåg att det är bättre med med lokala valutor. Euron är en politisk union primärt, en monetär union sekundärt. Obalanserna mellan norra europa och södra europa är uppenbara och finns ingen seriös makroekonom som tror på Euron i dess nuvarande form. Tror ni inte, bara se på Grekland som är totalt sönderkörda ekonomiskt för 100 år. Italien kräver nödlösen och stödköp hela tiden. Och alla sönderkörda banker i Europa, Credit Suisse, DB, UniCredit, Bankia, Barclys osv jämför deras aktiekurs idag mot 2007. Sverige förväntas få sämst BNP utveckling i Europa och i botten gällande arbetslöshet, kommer inte bli bättre av Euro. Det stora problemet är inte valutan utan de strukturella problemen som Sverige har.