Är det dags för €?

Svensken blir fattigare pga kronans dalande.Nu har Euron funnits i 20år, är det dags för oss att ansluta?

Får vi en stabilare ekonomi, till priset av att bli en liten del av ett större sammanhang?

Jag tycker att diskussionen kan försöka fokuseras till hushållen, även om det är omöjligt att isolera det i den här typen av fråga.

Är du för €?

• Ja
  • Nej

0 röster

Jag personligen säger nej, främst för att det ger oss mindre möjlighet till påverkan som individ.
Ur ett praktiskt perspektiv tillför det ju inte speciellt mycket med tanke på kortbetalningarna.

1 gillning

Möjlighet till påverkan som individ är mig lika liten både vid krona och euro.:blush:. Och nog tycker jag att blanda in saker som att lättare att betala utomlands som vissa gör är lite tokigt.

Däremot bör nog Sverige gå med marknaden blir “större”. Med det menar jag att utländska företag vågar mer satsa på att handla från Sverige då valuta risken försvinner, de kan planera bättre och veta vad det kommer att kosta.

Jag säger att det är en alldeles för komplex fråga för mig att ha en åsikt om…

6 gillningar

Det kanske är bättre att binda kursen mot Eurons utveckling som danska kronan? Som det är nu blir vi bara fattigare och kronan har blivit en skräpvaluta. Med en riksbank som skiter i kronkursen så måste något förändras.

2 gillningar

Vi har väl medvetetet valt en svag krona, för vår export. Jag vet inte exakt hur det hänger ihop. Men det är ett medvetet val som gynnar Sverige. Men det drabbar hushållen negativt.

1 gillning

Det är väl en fråga om man litar mer på svenska politiker eller europeiska diton, och så klart även svenska riksbanken eller ECB. Personligen ger jag inte så mycket för någon av dem. Bytt till Euro skulle vi gjort för länge sedan, och jag är generellt för, men om det är smart att gå med nu (“dags för €”) vet jag faktiskt inte. Lite dumt när vi precis dumpat vår valuta.

1 gillning

"Euromotståndarna brukar hävda att detta kompenseras genom att exportbolag får bättre betalt för sina produkter – att en svagare krona fungerar som ”krockkudde” för den svenska exportindustrin när konjunkturen går ned, som nu.

Men värdekedjorna ser inte ut som de gjorde för 20 år sedan. Svenska exportbolag är mindre ”svenska” än de var då, och mer exponerade mot världsmarknaden där det är de stora valutorna som räknas.

Bolagen har produktion utomlands och importerar dessutom insatsvaror i högre grad, vilket blir dyrare med en svagare krona".

Jag vet inte hur kursen skulle beräknas om vi gick över till Euro, men det måste ju vara ett genomsnitt över flera år för att det inte ska slå fel och bara göra oss ännu fattigare.

Det är ju oxå så att många företag väljer att fakturera i € för att få fasta marginaler i handel. Samtidigt betalar man löner och andra utgifter i SEK.

Jag läste hennes ledare häromdagen som var välformulerad, dock kommer jag själv till en slutsats att behålla kronan.

Att införa euron gör det troligtvis svårare för Sverige att stå utanför (vilket jag vill) en fördjupad politisk union, gemensamma skatter, ökade transfereringar mellan (relativt sett) välskötta ekonomier till misskötta sådana, etc.

1 gillning

Ja som i nu men inte idag; om det vore praktiskt möjligt hade det nog varit ännu bättre att köra USD.

Som Jan skriver så finns inte den risken knappt idag. Kanske för “Lisas trådfösäljning” men inte för den breda massan.

Många har tyvärr noll koll på detta. Därav exempelvis Turkiska företag går som tåget även med en galen president och skräpvaluta deluxe. Du får dina intäkter i euro/dollar och betalar dina löner med lira. Likt Sverige fast lön i sek.

Jag undrar dock ur svag kronan kan bli innan folk börjar tänka, byt innan det är för sent :confused:
Fast då är det nog redan för sent :slight_smile:

Eller vänta på ett uppsving innan vi byter. Om vi överhuvudtaget ska byta? Jag tycker nog att frågan är lite som kärnkraftsomröstningen, alltså ett beslut som togs då, med fakta man hade då efter förutsättningarna som fanns då.
Jag syftar alltså till EMU medlemskapet😀

Nästa steg efter euron blir garanterat gemensam ekonomi med alla mygelekonomier i sydeuropa som ej betalar skatt.

Behåll kronan och bind den då till euron om ni är så kåta i den. Nog inte omöjligt att euron kommer bli skräp om ett antal år och kronan repar sig i värde. Med tanke på all galen finansiering och pengar som skeppas iväg på galna projekt inom EU. Det är bara börja räkna på den här räddningsfonden när vi hade “kris” vid corona och vad den kostar oss.

Det vi skulle göra om man har lite hjärna är att snarast gå ut ur EU tillsammans med Danmark och Finland. Sedan skapar vi en gemensam valuta med Norge, Danmark och Finland. Förhandlar fram frihandelsavtal och så vidare. Sen skitar vi i alla byråkrati och skit som finns och kostar pengar i EU.

Går aldrig att få en sådan stor aparat att fungera bra när där är så TOTALT olika tankar om allt mellan EU-länderna som finns där idag.

All denna skit med stordriftsfördelar brukar aldrig resultera i det utan bara i ineffektiv styrning och massa mellanchefer som inte gör någon nytta och bara kostar pengar.

Det är bara att se valfri kommun med alla dessa stordriftsfördelar kommuner försöker sig på. Blir i de flesta fall bara pannkaka och skit av det. I ett fåtal fall kan det bli bra. I min kommun gjorde de för ett par år sedan så alla områdeskontor inom fastighetsskötseln skulle samlas på ett ställe. Alla konsultar som räknade på det fick ju fram massa fina siffror på hur bra det skulle bli. Resultatet blev betydligt dyrare plus att alla boende blev missnöjda.

Från att de boenden i områdena visste vilka som kom till dem och vilka det var. Så kom det nu helt vitt skilda personer som inte har koll på fastigheten eller folket som bor där. Bra och fungerade arbetslag splittrades för att alla skulle sitta på ett ställe. Förr i tiden om det inte fungerade på något områdeskontor var det bara att flytta en person till ett annat ställe. Lokalhyran blev otroligt mycket högre för gamla lokala kontoren behövs fortfarande plus ett nytt där alla samordnas. Några få närmast det nya stora fina utgångspunkten kunde skrotas men fortfarande mycket dyrare.

Plus att det behövs ju alltid lite mer pappersvändare på kontoren vid sådana här omgörningar. Så ser det ut på de flesta områden med alla dessa galna vedertagelser om att större är bättre/billigare. Det är bara att se på bolagsnivå också om ni är intresserade av aktier. Många av dessa så kallade synergier när företag slår ihop delar blir det bara pannkaka av. Finns givetvis undantag men ofta blir det skit.

Jag jobbar personligen på ett stort börsbolag och vi har börjat göra om mycket. Innan var det ju “åh”, vad pengar vi sparar att alla kan ha samma system, program, lönsystem och så vidare. Tyvärr blir det ofta tvärt om. Många delar av företaget sitter med alldeles för komplexa system som många inte behöver eller som passar dem. Det eftersom det alltid behöver tas höjd för den mesta komplexa delen av företaget och dess behov.

1 gillning

Jag är för EU, men de försöker för mycket, som du skriver många tokiga projekt.

Streamlina utbildning/certifikat / examens och samordna regler för att göra flytt och handel mellan gränser enkelt JA!

Men dyra project för att främja konst och kultur och dylikt, flytta fram och tillbaka mellan huvudkontor och överbetalda folkvalda som inte gör något vettigt… Nej Tack.

Och euron är jag delad på. Vet inte. Får betalt i euro och under förra året växlade jag till mig 50% av “förmögenheten” till sek och investerade i Svenska och globala fonder (listade i Sek) för att på nått sett gardera mig om något går käpprätt ner i källaren och ta vara på svag krona (för tidigt?).

1 gillning

Jag håller nästan med. Tror att lagarna och reglerna som EU daltar med blir ett riktigt sammelsurium av kulturer och traditioner som är omöjligt att övervinna. Allt sammantaget så är frågan är om inte tanken på EMU var bra för Sverige från början, men svår att motivera idag.

Eller så ska vi gå all in :sweat_smile:

Svag krona gör att export blir billigare, import dyrare. Det gynnar investeringar inom industrin och att Sverige är konkurrenskraftiga, till kostnad för hushållen. Investera i usd/eur som hedge.