Är det någon som tycker det ser ljust ut för svenska kronan? Sverige går bättre än de flesta EU länderna och ändå får vi pisk även mot euron. Sverige ser starkt ut och hushållen står sig bra, ändå faller kronan bara? Börjar känna mig fattig… någon gammal räv som kan ge mig lite hopp?
Ingen som tvingar dig att vara investerad i kronan. Så diversifiera kanske?
Tänker mer när man åker utomlands och lön i svenskakronor. Känns dessutom jobbigt att investera globalt med 75% USA. Skulle det vända åker man på en riktig smäll. Dock så är det ingen som vet hur det kommer gå och det är ju det jobbiga…
Ja SEK är en liten skitvaluta.
Se till att ha en buffert som gör dig trygg.
Är du långsiktig så placera pengarna i globala indexfonder och låt det vara.
Du kan tacka riksbanken för att den svenska kronan är svag.
Alla journalister på Södermalm, som har extrema lån på sina lägenheter, styr i viss mån den ränta som Riksbanken sätter.
ECB: 3.65% (länk)
FED: 4,75% länk
SR: 2,75% (länk)
För mig är det ganska uppenbart att Sveriges Riksbank har alltför låg ränta.
Men, jag är dock en gemen person i landet.
Inget konstigt i lågkonjunktur att små valutor går sämre än större valutor.
Kronan har dock stärkts mot EUR sedan Trump valdes.
Ett tips är att inte läsa för mycket tidningsrubriker.
Exakt så är det, varje dag är det någon ”ekonomiexpert” som beklagar sig över att Riksbanken har en för stram penningpolitik
Det är bara Schweiz som har lägre styrränta men de har ju iallafall en stark valuta till skillnad från oss. Dessutom har vi 30% ränteavdrag…
Allt är relativt. Tänk på norrmännen. Deras ekonomi går som tåget. Låg arbetslöshet, drunknar i olje-och gaspengar etc. Men har en valuta som är lägre värderad än den svenska tillochmed.
Swedbank bedömer att Riksbankens smärtgräns för kronan ligger vid 11,50 mot dollarn och 12,20 mot euron, ungefär 5 procent från dagens nivå. Vi är inte där än.
Det stämmer inte. Kolla på CHF.
Stramare kan inte vara
Ja, det är nästan som att Sveriges Riksbank har ett annat uppdrag än att förstärka kronans värde
Vilka parametrar jämför du? Är det inte delvis pga den svaga kronan? Hur skulle det sett ut om allt vore lika. Om vi hade euro t.ex.
Om inte annat skulle det vara smidigt att ha EUR när man reser, köper div. prylar och billiga ETF:er noterade i EUR som annars blir dyra och lite otillgängliga p.g.a. valutaväxling.
Kronan styrs av Riksbanken. Kronan har tappat 96,6% av sitt värde sen de frångick silvermyntfoten.
Svensk arbetsmarknad har en unik lagstiftning med ofrivilliga kollektivavtal som täcker fler än de som har gått med i ett fack eller undertecknat avtalet.
Till och med i konkurstider och vid hög arbetslöshet så får inte de arbetslösa komma in och bjuda under priserna, inte ens om det kan sänka arbetslösheten, rädda svenska företag och minska antalet arbetslösa i utanförskapsområden.
Detta sågs som ett hot mot svenska företag och staten. Som en kompromiss så tillåts Riksbanken kontrollera värdet på kronan – visst, ni kan förhandla till oss 3% mer kronor, men då sänker de värdet på kronorna i lönen.
Modellen kallas exportdriven tillväxt. Problemet är att till slut så försöker resten av världens länder också sänka värdet på sina valutor och införa tullar, och då står vi där utan några att exportera till.
Istället hade vi kunnat göra som Schweiz, och låta valutan stiga i värde. 1970 så var 1 CHF =1,21 SEK .
Nu är de det rikaste landet i Europa.
Tänker på landet i helhet.
Landet har låg belåning och exporten går starkt. Hushållen har dessutom klarat de högre räntorna bra. Arbetslösheten ligger möjligtvis lite högre än andra länder. Men tycker ändå det ser ljust ut jämfört med tyskland tex.
Som komplement till övriga analyser kan det vara värdefullt att fundera på hur ens eget agerande påverkar.
Allt annat lika torde SEK förstärkas när jag t ex bjuder hit någon från utlandet som spenderar pengar här. Och försvagas när jag t ex investerar i utländska företag.
Du kan vara stolt över din samhällsinsats om du är en investerare och sparare. Dels så minskar du inflationstrycket när du avstår från konsumtion, och höjer tillfälligt värdet på kronan så att dina grannar kan köpa mer för pengarna. Dels så ökar du din framtida köpkraft så att de framtida svenska företagen kan sälja mer till de framtida svenska konsumenterna (dvs dig).
Kanske @Kanske . Men det verkar ju tyvärr inte ha fungerat så bra hittills. Lite svårt om Riksbanken motverkar att kronan stärks. Jag hade gärna röstat för att man inför ett liknande system som i Danmark, vars krona är peggad mot EUR.
Jodå det är generellt så. Att hitta en outlier gå alltid. Säger ingenting om vad som är normalt.
Sedan är ju CHF dit alla avskum och skatteflyktingar etc. placerar sina pengar. Går inte att jämföra med ett normalt litet lands valuta.
Kronan har varit svag också i perioder utan lågkonjuktur. Tex när Stefan Ingves sänkte kronan för att skapa inflation.