Orsaker till SEK-fallet

Hej!

Så vitt jag kan förstå har Sverige i förhållande till de flesta andra västeuropeiska länder en rätt välskött ekonomi utan enorm skuldbörda, vi har välfungerande företag, en överlag välutbildad arbetskraft. Jag kan inte riktigt se orsaker till att vår valuta fallit så enormt mot Euro, USD. Den är liten absolut, men större än DKR. Kan någon hjälpa mig förstå?

DKK är knuten till EUR om jag inte tänker fel nu.

8 gillningar

Ok. Men jämfört Schweizerfranc etc. Faktum är att vi fallit 30% på rätt kort tid, det måste väl finnas underliggande anledningar?

Som sagts förr, CHF har annan status som värdebevarande valuta pga regelverk och tradition.

6 gillningar

År 2022 präglades av coronapandemins efterdyningar, Rysslands invasion av Ukraina och höga energipriser. I tider av ökad finansiell oro tenderar små valutor i öppna ekonomier försvagas, medan stora valutor som den amerikanska dollarn eller euron stärks. Detta sker eftersom investerare väljer stabila valutor som dollarn och euron, vilka tillsammans utgör 78,2 procent av alla globala transaktioner, framför exempelvis kronan som enbart utgör 0,7 procent. Den svenska kronan har däremot inte enbart tappat mot dollarn och euron, utan även mindre valutor som det brittiska pundet och den norska kronan. En tänkbar förklaring är att bolånerisker på den svenska bostadsmarknaden fick utländska investerare att vilja minska sina svenska exponeringar, vilket skulle bidragit till en svagare krona.

1 gillning

I den mån någon vet så säger förståsigpåarna att det handlar om svenska bostadsmarknaden med

• Högt belånade fastighetsbolag som kan få svårt att överleva när lånen/obligationerna ska läggas om, kombinerat med lite kletigt korsägande så ingen riktigt vet om/hur problem kan sprida sig, inklusive till bankerna

• Högt belånade hushåll och med världens kortaste bindningstid på lånen, möjligtvis i paritet med Kanada och Australiens hushåll. Dvs Sverige är lite i fokus i resten av världen för att se hur det går för oss. Kanariefågeln i kolgruvan typ.

Rätt eller fel så verkar det vara konsensus i det jag läst och lyssnat på. Att detta triggat internationella investerare att hellre satsa i andra EU länder.

Själv tror jag att det även kan vara en viss rabatt på SEK pga NATO problematiken. Internationella investerare kanske väljer att investera i våra grannländer istället med stabilare säkerhetsläge trots krig i Europa.

Vi får väl se när och om SEK vänder och vad som då kan vara triggern för att SEK stärker sig.

DKK är peggad till EUR så de tar ev smäll på att danska varor/tjänster blir mindre konkurrenskraftiga jämfört med tex Sverige. I den mån vi ens konkurrerar om samma produkter/tjänster

NOK är väl den valutan jag är mest förvånad över att den är så svag. Extremt stark ekonomi med oljefonden i ryggen. Kanske att ESG gjort att det blivit utflöden så mycket av norska ekonomin är olja, fisk mm produkter som kanske inte är det alla vill investera i. Vem vet :grinning:

9 gillningar

Har det inte med stark USD att göra och Norge som är oljeexportör drabbas extra hårt av detta? Åtminstone den förklaring jag läst mig till.

1 gillning

Mmm, borde inte en svag NOK göra deras export ännu mer lönsam. Utvinningskostnader i NOK intäkter i USD. Men jag kanske tänker fel :grinning:

Nej du tänker helt rätt. Men var inte riktigt det som artikeln jag läste avhandlade. Var mer att all handel med olja sker i USD och att Norges centralbank behöver sälja NOK vilket får negativa konsekvenser för NOK:en. Jag minns inte riktigt om jag ska vara ärlig, så gissar bara känns det som. Ska se om jag hittar analysen.

1 gillning

Why has the NOK weakened so much? | Nordea.

2 gillningar

Landet kanske inte har en stor skuldbörda. Men hushållen är mycket högt belånade (bland de högsta i världen?). Vilket ger oss en ganska osäker bostadsmarknad osv.

Jag skulle påstå att valutakurser kan jämföras med kryptovalutor. Det finns inget egentligt fundamentalt som bestämmer kursen utan utan i princip allt handlar om psykologi

Det är först för några tiotal år sedan som valutaspekulation släpptes fri. Innan dess utfördes valutatransaktioner främst vid handel länder emellan, numer utgörs 98 % av världens valutatransaktioner av valutaspekulation. Det är alltså roulettspelarna i nollsummespelet valutaspekulation som sätter kursen.

Det sägs att svenska kronan är en skvalpvaluta och att sådana tar stryk i kristider. SEK är dock världens 11:e mest handlade valuta, så den är egentligen ganska så står.

Sen det här med att skvalpvalutor tar stryk i kristider, SEK har under senaste året tappat 12 % på EUR. Under motsvarande tid har SEK tappat 19 % mot polska, 19 mot ungerska samt 15 mot tjeckiska valutan. Dessa tre europeiska skvalpvalutor har alltså gått starkare är Euron i denna kristid.

Det som skiljer ovanstående länder markant mot SEK är att dessa länder har betydligt högre styrränta än vad Sverige har. Nu är det väl så att en växelkurs är något nödvändigt ont, och i en drömvärld vore det väl så att växelkursen styrdes av inflationen, ett land med högre inflation än ett annat skulle få effekten det landets valuta blev mindre värd än det andra landets valuta. Paradoxalt är det väl nu så att det istället blir tvärtemot, ett land med hög styrränta innebär förmodligen hög inflation vilket borde göra valutan svagare, men tittar man på Polen, Ungern och Tjeckien har det inneburit att valutan stärkts.

3 gillningar

SEK tappar mot polska, ungerska och tjeckiska valutor också? what the hell

Om RB chockhöjer styrräntan i September kanske SEK förstärkas mot EURO, polska, ungerska och tjeckiska valutor.

Stämmer det? Jag trodde hög styrränta innebär sänkt inflation innebär starkare valuta.

Vad spännande, eftersom jag är i Polen 1-2 gånger om året så kan jag med bestämdhet säga att det inte är några 19% det förändrats på ett år. Ca 15% sedan innan pandemin kan jag gå med på, dvs över en 3-4 årsperiod.

Är detta möjligen haltande statistik med olika baslinjer?

Juli 2022, 1 zloty = 2.19 SEK
Juli 2023, 1 zloty = 2.67 SEK

SEK har tappat nästan 20% mot zloty.

De anledningar till den långsiktiga urholkningen av SEK jag läst i akademiskt paper är:

1. högt sparande och sparande i andra valutor
  2. låg produktivitet

I media även:

1. bostadsmarknaden
  2. SEK går förlorande ut internationella kriser
  3. psykologi
3 gillningar

Okej, cherrypicking alltså. Backar man lite till så ser man att zlotyn låg en bra bit högre.

Vet inte varför du kallar det cherrypicking. Under den senaste “kristiden” som medfört hög inflation, stigande energipriser och stigande räntor så har SEK tappat ordentligt mot PLN, ungerska och tjeckiska valutan. Det är ett faktum.

Jämfört med EUR har de tre ovannämnda små-valutorna dessutom stärkts, så de har gått bättre än de flesta storvalutorna.

Jag menar att zlotyn då uppenbarligen dök innan förra sommaren, för att sedan återhämta sig. Då blir jämförelsen lite haltande.

Man kan väl ta olika tidsperioder då
PLN/SEK 6 månader 11 %
PLN/SEK 12 månader 21 %
PLN/SEK 18 månader 18 %
PLN/SEK 24 månader 19 %

PLN/EUR 6 månader 5 %
PLN/EUR 12 månader 7 %
PLN/EUR 18 månader 2 %
PLN/EUR 24 månader 4 %

Den slutsats som i alla fall jag tycker mig se är att SEK höll jämna steg med PLN under året som föregick föregående men sen tappat mycket under senaste året. Mot EUR har PLN stärkts under motsvarande period med en märkbar ökning under senaste året.

1 gillning