Ursäkta, kan denna fråga brytas ut till egen tråd?
Gäller det brittiska pundet också?
Har en klient med säte i England som jag kan välja att debitera i euro eller brittiska pund. Har dock svårt att förstå om kronan har gått ner mest mot euron eller pundet. Och vilket det lönar sig mest att ta.
Vi har ett överenskommet pris per ord eller timme.
Kunden specificerar sedan priset i pundet med motsvarande euro inom parentes. När jag använder en app för växling verkar det bli lika mycket i svenska kronor.
En annan sak som Komplicerar beslutet är att det dröjer 45 dagar innan själva överföringen görs till mitt svenska bankkonto. Och det är ju inte förrän då som växlingen till kronor görs och som jag verkligen vet hur mycket jag får.
Någon som kan svara eller har tips på hur jag kan tänka?
Blir väldigt mycket valuta spekulation och gissningar vad som är bäst.
Personligen hade jag spekulerat kring om GDP kommer öka eller minska mot Euron då Sek ändå bara är en skräpvaluta som främst följer resterande trender.
Om du inte redan har det så hade jag skaffat ett konto i valutan du tar betalt i så du själv kan bestämma när konverteringen till SEK görs - om den görs.
Kan förtydliga att priset är alltså bestämt på förhand enligt analys av en text. Alltså pris per ord med diverse rabatter som inte spelar någon roll här.
Jag tror inte heller det går att spekulera hur det är om 45 dagar när överföringen görs. Men om det är jättestor skillnad just nu vad jag får efter växling mellan euro och kronor respektive pundet och kronor, så står det sig nog ett tag till.
Det kan tex. stå
Amount currently owed: £1,042.37 (EUR1,165.91)
Jag kan då välja om jag vill fakturera i pund eller euro. När jag räknar om till kronor med dagens kurser blir det ungefär lika mycket. Brukar skilja några tior. Vet inte hur de beräknar i euro, om de bara räknar på dagens kurs för pundet till euro.
Eller tänker jag fel? Kan det vara bättre eller sämre att välja någon av valutorna?
Att den inte är så extremt historisk dyr, ligger en bit över nollpunkten men inte så mycket.
Det vi behöver komma ihåg att tidigt 2010-tal så hade Sverige en avvikande räntepolitik som gav gynsama växelkurser. Sen denna politik avskaffades har växelkursen varit ungefär som idag.