Hej! Hoppas på att en valutaexpert är med i forumet!
Vi har en stor summa i EUR som vi ska använda i december och därför behöver växla till SEK. Efter riksbanken började ”valutasäkra” kronan så har kursen sänkts betydligt vilket såklart inte är så bra tajming för just oss.
Någon som kan dela en tanke över hur länge riksbankens effekt håller? Är det kortvarigt (ca 1-3 veckor tills folk vant sig) eller pågår effekten tills de slutar sälja av euro och dollar (dvs 4-6 mån)?
Oavsett om vissa tycker att SEK är en skvalpvaluta som “ska” kosta 15 kr per EUR eller om självaste finansminister Svantesson säger att den är för billig, så är sanningen att ingen vet någonting. Valutor ska vara ett nollsummespel i längden.
Jag skulle växla direkt. Det skulle jag sagt för 1 vecka eller 1 år sedan också.
En variant på @Saihtam:s svar är att dela upp summan i ett antal jämna delar och sedan växlar ni det i jämna perioder fram till december. En variant på “månadssparande” dvs att ni tidsdiversifierar.
Ett tips - beroende på storlek på summan så är min upplevelse att Avanza ger bäst kurs när man växlar. Jag själv växlar hos dem.
Som skrivits tidigare - ingen vet vad som kommer att hända med växelkursen, se det som ett lotteri.
Men det finns absolut pengar att tjäna på att använda rätt instans för själva växlingen, jag har flyttat stora summor från svenskt konto till utländskt konto under senare år och har då använt Wise vilket medfört mycket lägre avgifter jämfört med överföring via bank.
Nu vet jag inte ifall du vill flytta pengar från utländskt konto till svenskt eller ifall det gäller från svenskt euro-konto men jag antar att även det borde fungera.
Pengarna ligger på utländskt konto. Vi har inte tänkt fortsätta ha pengar utomlands och behöver dem till bostad i Sverige nu. Dessvärre ser EURSEK ut att djupdyka sedan i måndags. Kommer inte valutaspekulera efter den här engångsföreteelsen. Vi har fått lön i EUR under många år och sparat pengarna på konto i det landet helt enkelt.
Vi kommer använda Revolut premium för överföringen vilket verkar billigast.
Det är bara tajmingen med kronan nu som är otroligt dålig för oss. Det är ju en riktig valutaintervention riksbanken börjat med, signalvärdet är starkt. Flera hundratusen kronors skillnad på fem dagar.
Hmm, Revolut Premium verkar ju vara ett debitkort?
Menar du att du helt enkelt har ett utländskt kort kopplat till ett bankkonto och sen tänker göra uttag på det i Sverige? Det kommer i så fall knappast att bli billigt eftersom valutakursen som används är den Mastercard sätter och den är mycket sämre än den kurs som t.ex. Wise utgår ifrån.
Min bedömning är att kronan kommer fortsätta att stärkas på kort sikt, under lika lång tid som Sveriges valutareserv fortsätter att säljas av. När de tillfälliga insatserna avbryts så kommer kronan att återgå till den långsiktiga trenden, dvs att kronan fortsätter att försvagas.
Enligt uppgifter från Riksbanken satte man i Måndags igång med att ‘valutasäkra’ sin valutareserv grnom att sälja ut 8miljarder usd och 2 miljarder eur. Man kommer att ‘pytsa’ ut dessa i 4-6 månader vilket kommercatt innebära att kronan stärks på sikt. Detta enligt Riksbanken och dess chef.
Dock är det som flera skriver omöjligt att förutse hur kronan kommer att bete sig, dels eftersom det inte är officiellt hur mycket och när valutasäkringen sker.
Jag bor utomlands och följer valutan dagligen via min app XE) där jag kan se fluktationerna on line i så gott som realtid och köpa EUR oftast när det är mest fördelaktigt.
Jag själv skulle nog spekulera såhär:
Det är väldigt stora mängder sek som skall växlas in (>100 miljarder) och på relativt kort tid vilket innebär stor påverkan på sek kursen och att den kommer att stärka ytterligare. Vissa experter har tidigare sagt att den ‘borde’ ligga på 10.50 dvs ca 10% bättre än idag vilket mycket väl kan ske gradvis till årskiftet.
Men eftersom marknaden anpassar sig snabbt kan den också stabiliseras på en ngt lägre kurs. Det man kan se på kursrörelserna sedan i måndags är när valutasäkringen initieras och ungefär när den avslutas på dagen därefter trycker marknaden ner den tills det börjar igen.
Detta kan mycket väl ändra sig men ksn vara en fingervisning när man bör växla på dagnivå iaf.
I ditt fall är detta en mycket svårt avvägning eftersom det i princip är sent nu jmf med tex förra veckan.
Jag tycker du själv skall fundera på vilken kurs du absolut måste ha och vilken risk du är villig att ta.
Om du tex är ok med dagens kurs så skulle jag i din sits växla nu eftersom risken är hög för att du får sämre kurs senare.
Om du är osäker och kan ta risken följ kursen nästa vecka eller senare och besluta dig då.
Men bestäm isåfall en ‘lägsta’ kurs som du kan hantera ekonomiskt.
Typisk… Satt också och fingrade på transfer knappen men tänkte, äh jag väntar lite och nu ligger man flera tusen back jämfört för en vecka sedan. Jäkla dumt system egentligen.
Jag är osäker på om det är en trend eller bara en väldigt speciell period av nollränta som “visat” på en trend. 2001 var dollarn i 11, nu är den kring 11.
Inga råd härifrån, men du är inte ensam. Initierade efter att utan anledning annat än lättja ha skjutit på det någon månad en stor överföring från Euroland i söndags, ovetandes om interventionen. Valutaväxlingsdag blev pga. omständigheter torsdag… Sånt är livet och är det det värsta som hänt i veckan var det en bra vecka ändå.
ja att kronan stärks samtidigt är ju bara en ‘positiv sidoeffekt’, mycket lämplig timing kan man tycka för vissa iaf. Jag för ju över min pension i sek till eur via manuell transfer så det gäller att ha koll
Det var 1970 som dollarn släppte guldmyntfoten. I Sverige släpptes guldmyntfoten 1972.
Vid Torekovskompromissen 1971 avskaffades också kungens makt över kronan.
På 1970-talet så gick arbetsgivarorganisationer ihop med banker och fack, och bestämde att lönerna skulle betalas ut digitalt på bankkonto istället för i fysiska lönekuvert.
Så nej, det är ingen slump att de flesta sidor på nätet börjar räkna från ca 1970. Men du kan gärna gå tillbaka till myntreformen 1873, du kommer se samma trend.
Riksbanken kommer att pusha upp kronan och detta kan hända väldigt fort, jag skulle själv växla på en gång… Att valutasäkra kronan är ett negativt tecken på att landet ekonomin mår inte bra om man jämföra med andra länder som gjorde detta, efter några år deras ekonomi sprack och Riksbanken kunde inte göra nåt. Lycka till min vän
Revolut är de billigaste sättet att växla stora summor euro på om man har deras prenumerationstjänst, man behöver inte använda deras kort för detta utan de går att göra vanliga banköverföringar.
Dock skulle jag varna för att de kan låsa kontot rätt vad de är och kräva bevis på var pengarna kommer ifrån. Som alla andra banker, alltid en chock för dom när man faktiskt ska använda banken för att hantera pengar