On a longer historical time frame, the only other instance when our price/fair value metric had dropped lower was in the fall of 2011, when there were concerns that possible contagion from the Greek debt crisis was spreading to other countries (Portugal, Italy, and Spain) and that the systemic risk from the European sovereign debt crisis was spreading to the European banking system. The markets were close to this level in mid-2015/early 2016, when U.S. equity markets fell as declining economic growth in China and plunging oil prices took their toll on market sentiment. At current valuations, we think the market is overly pessimistic regarding the economic outlook.
Vi lever i en osäker tid och vi greppar efter halmstrået som ska vägleda oss. Ibland får jag intrycket att många, kanske de flesta, har ett behov av att referera till någon forskning eller en artikel för att våga göra något. Annars blir det inget.
Var har den fria tanken tagit vägen? Var är de tokiga idéerna som kan verkar knasiga men kanske är genialiska? Alla nya kreativa grepp är ju i viss mån knasiga från början.
Hur gör man om man redan haft 100% aktier hela tiden ? Vad gör jag då @janbolmeson ? Därför höjde jag lite risken ombalansera 50% till Sveriges breda index !
Själv har jag ökat på min exponering genom att snabba på köp med cashberget jag byggt upp genom att vara feg och okunnig. Nästan slut nu, “bara” några hundra tusen kvar :).
September är jag mig klar och återgår till endast månadspar från lön.
Kontemplerar om jag ska ändra 60/40 portföljen som innehåller räntor också. Har igentligen igen behov av de pengarna i närtid och då räntor har så dåligt rykte nu känns den portföljen dum.
Värderingen som billig är jag lite mer suspekt mot. Priset har gått ner men vinster och förväntade vinster nästa 1-3 år ligger kvar/ökar som om det inte är några problem framöver. Jag läser det som att analytiker inte ännu prisat in en lågkonjunktur.
Så, ja, det är nog billigt om man inte tror det kommer en lågkonjunktur. Om man däremot, som jag, tror det kommer en lågkonjunktur så lär vinsterna gå ner och därmed borde priserna gå ner även med konstant multipel (vilket kanske är osannolikt).
Det vi sett nu är multipelkontraktion (lägre DCF pga högre ränta) medan det vi kan få se framöver är vinstkontraktion. Som jag ser det
Ingen vet så det är nog bra att stegvis öka aktieandelen men vara beredd på ytterligare fall dvs inte ha för bråttom.
Där jag är 100% med MS är …
Undervalued Wide-Moat Stocks Are Especially Compelling
Den tajmar känslan saknar jag i min lilla hjärnan kompiss . Därför kör jag med full gas hela tiden 100% på börsen långsiktigt. . Man får köra med öppna ögon med automatisk månadssparande. Ingen krigskassa här @JFB . . Gillar Sverige och trivs riktigt bra här då blir det självklara valet satsa 50% breda Sveriges index som jag har haft under ganska många år ! Började ändra då jag var orolig ang riskjusterade avkastning . Just nu är målet göra allt får att undvika ändra i portföljen . Det är svåraste av allt då man tror hela tiden att gräset är grönare hos grannen hehe
Nej det vet jag men det beror på var i sparandet man är. I vårt fall snart leva på kapitalet (vilket jag kanske skulle skrivit ovan för tydlighet) så var sekvensrisken för hög för oss senaste åren med börsen på värderingsnivåer som 1929 och 2000.
Då hade jag också haft mycket pengar i sparkonto med lite ränta avkastning . Det är naturligt . Jag läser inget hur börsen ska gå kortsiktigt men är optimist långsiktigt
Känns som att sentimentet är väldigt inriktat på att hitta botten och att det finns mycket pengar som väntar på att “börja jobba igen”. Detta talar emot att vi har en riktig botten nu
Du ändrar till 105% eller 110% aktier? Du kan väl låna upp till 10% till 0% ränta på t.ex. Avanza
Det finns inget magiskt vid 100%, du kan alltid gå högre. Precis som att det inte fanns något magiskt med 0% reporänta. Det gick alltid att gå lägre haha
Undviker lån på alla möjliga sätt. Har aldrig lånat pengar i hela mitt liv föruttom att jag använder Komplett kreditkort men betalar av krediten inom 1 vecka utan att vänta på fakturan. Livrädd för kredit . Men undantaget för att få lite bonus och helt gratis kort. Undviker även 0% ränta av den anlädning . Lånar inte pengar för att investera på börsen
Min strategi är som alltid agnostisk. Jag kan inte svara på om vi har nått botten eller inte så jag fortsätter göra som jag alltid gör - månadssparar, loggar inte in och tror på att aktier är en proxy för mänsklig drivkraft och att vi över tid vill och kommer få det bättre än vad vi hade det igår.
Min känsla däremot är däremot inte “det kan inte gå längre ned”. Vi har inte sett den där riktiga paniken men å andra sidan upplever jag också sentimentet - framförallt från företagare - är att det går bra nu, men jag vet inte hur länge till. Det vill säga att det är en oro inför framtiden men det är inte misärigt här och nu.
Spännande fråga, vad vore det idag? Jag tänker att det där är väl hela kryptovärlden i ett nötskal just nu. Det kommer att komma ut något briljant ur det, men jag har inte kompetensen att bedöm vad eller när…
Kul, jag satt också precis och tänkte på hur Morningstar och Hussman kan vara varandras motpoler här Finns väl dock en risk att herr Hussman kör sin ständiga permabjörnsgrej i marknadsföringssyfte.
Föreställ dig att du isolerar dig på Tonga i Söderhavet i sex månader. Du är helt off grid och odlar bara dina Taroplantor. Efter sex månader får du tillgång till kursdata från Stockholmsbörsen. Du vet att du har 500.000 kr i likvider. Vad gör du nu? Du är helt ensam om att fatta beslut, inga studier eller artiklar att hålla i handen. Blir du helt handlingsförlamad utan stöd utifrån eller vågar du tro på dig själv?
Har man ingen kunskap så är det klokt att inte tro på sig själv. Vad skulle man basera sina tokiga, kanske geniala idéer på?
Och man ska nog inte inbilla sig att man har mycket mer kunskap än som Tonga-bo annars heller - det är väl det som är charmen med att försöka använda en bred och beprövad men inte så tokig/genialisk (eller rolig) approach…
Isolerad på Tonga har du inte så många val. Kunskap är inte bara sådant som du läser eller hör dig till utan även sådant som du kan komma på själv. På Tonga har du valet att göra inget alls eller att fundera ut en handlingsplan själv. Lyckas du med det sistnämnda har du skaffat dig kunskap.
Jag tycker att det är nyttigt att fundera över hur beroende man har gjort sig av vad andra tycker och skriver.
Jag tycker att det svåra nu är att en globalfond med majoriteten av innehaven i amerikanska aktier står relativt platt jämfört med för ett halvår sedan pga stärkt dollar. Sannolikt lär väl dollarn försvagas så snart aktiemarknaden börjar återhämta sig också. Därför ser Skandinavien och tillväxtmarknader mer attraktivt ut just nu, där både valuta och aktiemarknad gått relativt dåligt senaste halvåret. Hur tänker ni andra här?
Dessvärre är diskussionen om det hela lite spridd i flera trådar alltså, personligen tycker jag nämligen att det borde problematiseras mer då forumet generellt brukar vara ganska skeptiskt till tajming i andra sammanhang.