Tillfällig övervikt i portföljen

Hej på er,

Jag månadssparar regelbundet i en portfölj med 70 % Länsförsäkringar global Indexnära (håller dock succesivt på att substituera denna mot Avanza Global), 10 % Plus Allabolag Sverige, 10 % Avanza Emerging Markets och 10 % Handelsbanken GI Småbolag. Den senaste tiden har portföljen stått emot bra, mycket tack vare den stora valutaexponeringen mot dollarn.

Jag kommer få in ett större kassaflöde än vanligtvis de kommande två månaderna och vill givetvis ta tillfället i akt att investera dessa. Har en fundering gällande huruvida man tillfälligt skulle övervikta allokeringen i Plus Allabolag Sverige då detta är den av fonderna som i särklass tagit mest stryk det senaste. Är väl medveten om att detta kan anses vara någon form av tajming när det gäller valutakurserna men vad kan vara argumenten för respektive emot att tillfälligt övervikta kontra placera pengarna enligt ovan beskriven fördelning?

Är väldigt tacksam för era tankar!

1 gillning

Svårt att veta vad som är rätt när man försöker tajma med att vikta över till Sverige.
Men jag köper övervägande svenska fonder och aktier just nu.

Jag hade gjort det samma! Sjunkit mer = mer potential
Kan även se det som ett sätt att ombalansera portföljen
Ibland tycker jag man ska följa sin magkänsla också, inte som att du lägger pengarna i bitcoin

1 gillning

Lade köporder på min Nordnetportfölj en timme sen med extracash utöver månadsparande.

Lade det på så sett att porföljen som har 50% Sverige, 50% Global som målfördelning, återställdes. Blev mycket i Nordent Sverige och Plus Sverige fonder. :slight_smile:

Hoppas NAV dyker på måndag. :angel:

Är i en liknande situation och kommer göra likadant när mina pengar kommer in. Svenska börsen hsr fallit mer än många andra och kronan är svag. Samtidigt är vår inflation lägre så vi har mindre risk att hamna i en djup recession då våra räntor ev inte måste upp lika högt. Vår industri verkar fortsatt gå bra, och kommer få ytterligare draghjälp av svag krona. Känns helt rätt att övervikta Sverige i detta läge.

Mvh

F

Jag ombalanserar alltid via mina köp, dvs köper de fonder som behöver balanseras upp så att procentsatserna efteråt är mer rätt.

Så här tycker småspararguiden när svensk krona blir starkare (om det blir) ?:thinking: . Likadant att man har mindre valuta risk när man investerar i Sveriges index :thinking: .

Det argument du framför – att du är exponerad mot en valutarisk om du väljer en globalfond – stämmer förvisso, även om effekten blir mindre än man kan tro eftersom många svenska bolag är exportbolag som mår dåligt av en stark krona. Trots att detta argument har viss bäring tycker vi helt enkelt att ovanstående argument är mycket starkare.

Det handlar inte enbart om valutan utan en kombination av valutan, värderingen av amerikanska bolag och nedgången på svenska börsen.

1 gillning

Det finns inga garantier vid större återhämtning att Sveriges index kommer gå dubbbelt så bra som global index . Det är bara något man gissar och tror på . Det blir lite som att köpa fallande knivar i rena aktier. Något som har fallit mycket har större möjlighet vid börsåtärhämtning :thinking: .
Det som är bra med börsen att man kan spela på sitt sätt som man tror på. Men om man är tillräckligt nöjd ” bara ” spara på börsen håller man sig till marknads viktad global index med eller utan tillväxtmarknader :partying_face::+1:

(Inlägg borttaget eftersom jag hade läst fel i inlägget jag svarade på.)

Jag skulle göra exakt så. Det vore möjligt att allokera ännu mer mot vissa branscher också men att utnyttja valutafaktorn innebär inget stort risktagande.

Det var det jag skrev @DrF om du läser noga i texten :+1:
eftersom många svenska bolag är exportbolag som mår dåligt av en stark krona.

@Jakke, förlåt, läste fel! Inlägget justerat.

Mvh
F

1 gillning

Fast varför investera i dyra fonder när du kan köpa enskilda aktier utan avgift? En annan idé kan vara investmentbolag som påminner om en fond fast de har rejält bättre avkastning än fonder över tid (studie av Nordnet). Kika på Investor och Industrivärden. Lycka till :crossed_fingers:

Jag har också funderat mycket på detta på sistone. Känns som att många här nu argumenterar för att tajma på detta sätt. Men det måste väl finnas argument mot, tajming i sig är väl fortfarande irrationellt? Eller är det skillnad på att tajma valutakurser? Men valutor har väl sagts vara ännu mer svårtajmade än aktier?

Löpande ombalansering är väl måhända en sak, men just det här med tillfällig övervikt är ju inget annat än tajmande.

Vad va dina argument för och emot att i nuläget köpa övervägande svenska fonder och aktier. Hur såg din beslutsprocess ut?

Givetvis kan man ombalansera portföljen så att man går tillbaka till den ursprungliga allokeringen med 10 % i Sverige. Min fråga är dock snarare huruvida det kan anses motiverat att övervikta mot Sverige temporärt t.ex. köpa så att exponeringen istället är 15 %.

Gillar inte magkänsla och att blanda in känslor när det kommer till investeringar utan föredrar att basera besluten på konkret fakta. Då börsen är ångerns tempel så är det för mig personligen skönt att kunna gå tillbaka och backa upp sina beslut med fakta.

1 gillning

Billigaste global indexfond 100% långsiktigt då blir man av med ångesten :joy::person_tipping_hand::+1: .
Svårt ha någon fakta när man ska avvika i från global index :partying_face:. Sedan kan man göra precis hur man vill ha det utan att ha någon fakta.

Tack för att du delar dina tankar :slight_smile:

Givetvis kan man alltid ombalansera men som jag beskrev ovan så är min fundering i detta fall snarare huruvida man ska “övervikta” och därmed avvika från den ursprungliga allokeringen.