Ser ut att öppna upp, 10 april 2025

Ja det är nog ingen förvånad över, med tanke på hur USA stängde igår. Det ser lite rött ut för USA idag dock.

Kanske inte så konstigt då det tokrallade igår lite väl mycket.

Frågan är om uppgången är motiverad och hållbar med tanke på att 10% tull ligger kvar. Det motsvarar många bolags vinstmarginal. Och så har vi fortfarandet handelskriget med Kina såklart.

Hur tänker ni?

1 gillning

Hota med högt o sen “bara” lägga 10% lindrar nog många och dom 10% lär hamna på konsumenten i USA,
Kina och vad som händer efter 90 dagar är väl de mörka molnen här. . .Skulle Kina backa ner lite o USA “kontra backa” skulle jag känna mig lugnare

3 gillningar

Jag tänker att vi har gått från ett läge där tullarna kunde vara allt från långvariga till permanenta, till ett nytt läge där man öppnat upp för förhandling och faktiskt rubbat på dem. Vi har gått från ett läge med total kaos på marknaderna, där USA mer eller mindre startat ett handels-världskrig med nya besked varje dag, till ett nytt läge där marknaden kan andas ut i 90 dagar.

Även om vi fortfarande har tullar och en eskalerande konflikt mellan USA och Kina gör jag bedömningen att den värsta osäkerheten nu ligger bakom oss. Skulle vi nå ett besked att någon av länderna får sina tullar slopade, att Trump är villig att gå så långt, kommer marknaden reagera rejält åter igen.

Vi får väl se var marknaden slutar idag men jag anser utan tvekan att en uppgång är motiverad. …för nu i alla fall.

1 gillning

Bajs, hoppas mitt fondköp gick igenom. Orkar inte logga in och kolla.

4 gillningar

En välkommen andningspaus! Hoppas nu detta står sig i 90 dagar, att avtal kan nås under den tiden och att framförallt kriget mellan Kina och USA kan lösas genom förhandlingar.

Kan dock inte släppa hur fruktansvärt onödigt all denna turbulens och börsnedgång varit…

För att min portfölj ska hitta tillbaka till nivån innan tullarna behöver börsen gå upp typ 30% :smile:

1 gillning

Jag ser att fokus är nu enbart på upp och ned , av och på med tullar.

Det som är trisst om jag har förstått det korrekt…är att vi inte har sett resp företag i hela världens och deras kvartals resultat samt…prognos för framtiden…det kommer att ge en turbulens med antar jag…?

1 gillning

Är du bara långsiktig i ditt sparande så ingen fara, även om det på väldigt kort sikt kan upplevas som oflyt :blush:

Känns som marknaden är lite snabb på att ropa hej nu…?

3 gillningar

Och Avanza har kraschat… :smiley:

Även Nordnet har kraschat. Servrarna går på högvarv när “alla” ska in på börsen igen.

2 gillningar

Kollade o dm 50.000:- jag köpte för igår har inte gått igenom…surt men väntat.
Förstår mig inte riktigt på varför dessa transaktioner skall ta så lång tid i dessa digitala dagar. .men massa pengar i “transit” tjänar ju bankerna på …väl?

2 gillningar

Vad är syftet med att starta en daglig tråd ?
Tråden blir helt meningslös efter någon dag.

3 gillningar

Fyller ett terapeutiskt syfte tycker jag. Mycket psykologi och känslor i detta nu när det sker stora rörelser dagligen

2 gillningar

Har mailat Ron Vara. Avvaktar svar.

9 gillningar

Det här en unik period på börsen. Vi såg den andra största uppgången genom tiderna igår på Nasdaq. Flera av oss har gjort och gör handelsbeslut under tumulten för att utnyttja den på bästa möjliga sätt.

Även i efterhand kan jag tycka att det är spännande att återvända till trådar om historiska börsdagar. Tänk om det funnits en RT-tråd skapad under den svarta måndagen 1987.

3 gillningar

En bestående “Stora tradingtråden” kanske är ett bättre alternativ.

3 gillningar

Att det känns lite jobbigt att vi ska få en ny tråd om typ samma sak varje dag just nu. :rofl:

4 gillningar

Kanske det men det riskerar att bli en tråd med ändlöst scrollande där det blir svårt att återvända till enskilda perioder.

2 gillningar

Verkar vara rätt rimlig uppgång nu vid 6 %. Har ju fortfarande drygt 10 procentenheter upp till läget före tullarna och det skulle totalt handla om nästan 25 % uppgång från årslägsta. Hoppas det fortsätter ticka upp stadigt i någorlunda jämnare takt. Bör finnas lite utrymme i alla fall.

1 gillning

Gillar en ny tråd, bättren med +1000 rader som inte går att överblicka

Mattas av lite men nästa halva 2025 nergången borta på en förmiddag

4 gillningar