Besviken på utvecklingen

Jag måste erkänna att jag just nu är ganska besviken på mig själv som investerare.

Jag har under många år valt att ha merparten av mitt kapital i globala aktieindexfonder, med argument som riskspridning, långsiktighet och ”världsmarknaden växer snabbare än Sverige”. I teorin låter det helt rimligt.

Men i praktiken och framför allt mätt i svenska kronor, har svenska indexfonder gått rejält mycket bättre under den senaste tiden. Och det är ju i kronor jag lever, betalar räkningar och konsumerar. Valutaeffekten har helt enkelt jobbat emot mig.

Det får mig att ifrågasätta om jag varit för dogmatisk i mitt tänkande kring global exponering, och om jag underskattat betydelsen av hemmavalutan när sparandet faktiskt ska användas här i Sverige. Avkastning i dollar eller euro är i slutändan ganska ointressant om köpkraften i SEK inte hänger med.

Samtidigt inser jag att detta är lätt att konstatera i efterhand, och att valutacykler svänger. Men känslan kvarstår: jag borde kanske haft en betydligt större andel Sverige i portföljen än vad jag haft.

Nyfiken på hur andra resonerar:

Hur stor vikt lägger ni vid valuta och konsumtionsvaluta?

Ser ni globalfonder som ett självklart val även när man lever och sparar i SEK?

Eller är detta helt enkelt klassisk efterklokhet?

Hur ser FIRE folket på situationen som slutat spara

God jul :christmas_tree:

Hils N

4 gillningar

Klart du blir besviken när SEK har stärkts mot USD. Du kan vara lugn då SEK alltid kraschar mot USD med jämna mellanrum. Riskjusterad avkastning är det matematiska mest korrekt på sikt. Du riskerar att avvika från din strategi och det straffar sig ofta. Det är därför småspararna älskar att köpa dyrt och sälja billigt.

Sen har jag skrivit flera gånger tidigare att man ska koppla bort känslorna från investeringarna. De pengarna du har på börsen ska kanske användas om 10-15 år.

17 gillningar

Det går upp & det går ner :face_savoring_food: passa på att handla mer globalfond nu när sek är relativt stark gentemot dollars kanske? Du får väl mer andelar för dina sek för tillfället? Än när 1 dollar kostade 11,30 sek för ett tag sedan. Eller har jag fått det hela om bakfoten?

2 gillningar

@Nicola Å God Jul på dig :mx_claus:

God jul Stefan :christmas_tree:

1 gillning

Ja så borde det vara :grinning_face:

God jul Jacke :santa_claus:

1 gillning

Från gnäll tråden till God Jul tråd. Vilken omväxling :rofl::joy: haha

7 gillningar

Jag vill vara extremt tydlig. Valutan har INTE påverkat din utveckling. Varken mätt i SEK eller USD. Eller på varken kort eller lång sikt. Det finns ett helt avsnitt från Jan som går igenom matten, akademiska referenser och empiriska exempel.

Valutans påverkan är bara en ren illusion!

De underliggande bolagen har utvecklats olika bra. Svenska bolag har haft en bättre real utveckling om än Amerikanska under en relativt kort period.

Det är bara ren hindsight is 20/20 vision på att en mindre del av världsmarknadsindex (sverige) kortsiktigt presterat bra realt.

Detta låter väldigt märkligt argument. Jag ser inte heller varför de skulle tala för varken övervikt sverige eller någon annan specifik viktning.

Precis så helt ointressant vad Amerikansk börs har presterat mätt i USD. Du måste alltså räkna om USD utvecklingen (I procent) till SEK innan du vet hur Amerikanska börsen utvecklat sig realt.

10 gillningar

Jag förstår poängen och håller med om att det i grunden är bolagens reala utveckling som driver avkastning, inte valutan i sig. Samtidigt är det ändå köpkraft i SEK som är relevant för mig som lever och konsumerar här, oavsett orsak. Förstår även det här med måttstock 1.7 m eller 170 cm etc.

Håller mig till min strategi med så stor diversifierad portfölj som möjligt oavsett valuta.

Min poäng var inte att Sverige ”egentligen är bättre”, utan en självkritisk reflektion kring att jag kanske varit för stark i min allokering vilket jag kommer att fortsätta vara.

Tack Nightowl behövde höra din kommentar som jag bekräftar att jag har gjort rätt trots allt.

1 gillning

Det var inte så kul när jag jämförde mig och såg att jag låg bland de sämsta i hur året har gått i procent :smiling_face: på Avanza

3 gillningar

Då ska vi alla andra sudda våra kommentarer :+1::joy::rofl:

4 gillningar

Globala indexfonder är upp över 100% på fem år och Sverigefonder som Avanza Zero är upp 70% under samma tid, förstår helt ärligt inte vad du menar?

På 20 år är global indexfonder helt överlägsna allt annat, tror du sparat för kort tidsperiod bara, börja du nu senaste åren eller? Tänk längre perioder, kolla hur det går de kommande 10-20 åren.

9 gillningar

Då måste du även förstå att Amerikanska börsens utveckling i USD är totalt ointressant för dig. Därmed har du inte förlorat något alls i valutan, inte ens nominellt i SEK.

4 gillningar

Alla kommentarer är till nytta för mig då jag är ganska självkritisk. Bra att höra och få perspektiv på sig själv genom andras syn på saker och ting. Jag är mycket tacksam för alla kommentarer även det som jag inte håller med om :hugs:

3 gillningar

Helt rätt :white_check_mark:

1 gillning

Ja!

Sen gick inte året dåligt, med tanke på att börsen återhämtat sig hyfsat sen dippen i våras och att sämst hade varit att sålt av i våras och suttit på sidlinjen.

Vi som sparar långsiktigt på börsen kommer uppleva kraschar, vissa år så kommer vi se dippar på 20-30%. Kanske även ännu mer under riktiga dippar.

Om man ska jämföra sig, jämför med de som tappat uppåt 20% i år, eller de som inte ens skrivit i tråden, eller de som inte investerar alls.

Så pepp, pepp, för du har oddsen på din sida. :blush:

5 gillningar

Tack för peppen och God jul :christmas_tree:

2 gillningar

Ja…

Nu är det ju så att det finns flera, undertecknad medräknad, som varnat för just detta scenariot.

Samtidigt så är människan djupt rotad i att navigera efter flocken och basera sina beslut på:

“de flesta på forumet anser att….”

Men vad som är bra metod på savannen är inte nödvändigtvis det som är bästa för investeringar.

På savannen är det bra att vara mitt i flocken.

På börsen är det bättre att vara där - dit flocken är på väg.

Och som regel är det på en plats som ingen betat och trampat sönder.

Därför har jag varit all in på kronan sedan en tid. Framförallt all out of dollar.

Söker du konsensus (som 97/100 här inne gör) kommer du per definition aldrig att avvika.

Sen att jag är upp 30% i år är förstås bara en hägring på savannen….

10 gillningar

Jag har valt Lysa som en anledning av flera eftersom de har 20% Sverige/Homebias.

Jag flyttade över allt mitt innehav till Lysa från Avanza och sparar inte längre på Avanza.

att använda Lysa kanske kan vara något? :blush:

1 gillning