Sverige kan tvingas införa euron. Kanske redan i år

Det är dock en rätt avgörande skillnad mellan att gå med i en försvarallians till följd av krig i närområdet och gå med i en valutaunion som fortfarande är på dekis för att hälften av medlemmarna, främst i öst och syd, är luspanka och högt belånade.

Nej tack, bara kolla på Finland och se vad som hände där. Lönerna låg kvar men allt blev markant dyrare, KALP blev misär.

5 gillningar

Jepp, vi har representativ demokrati så folkomröstning är överflödig. Dessutom hade jag nog blivit orolig ifall staten tyckte att vi civilister skulle få möjlighet att sätta oss in i statshemligheter och annat som påverkar vårt säkerhetsläge för att avgöra om det är bra eller dåligt att gå med i NATO. Våra försvarsplaner är inget jag anser bör dryftas i den lokala morgonblaskan, där litar jag på våra valda företrädare.

2 gillningar

Jag personlig älskar folkomröstningar, och jag tycker vi måste göra mer (som Schweiz) men tyvärr politikerna tycker annorlunda.

Glöm inte att två partier röstade emot NATO: MP och VPK. Så ju, det var en fråga för folkomröstning.

Det ser ut som Sverige måste börja med ERM II i några år innan EUR införs, likadan med Bulgarien.

Och det är jag personligen glad för att politikerna tycker. Det räcker att jag lyssnar av sorlet kring fikabordet en måndagmorgon för att inse att jag är väldigt glad över vårt politiska system…det hade uppenbarligen kunnat vara mycket värre… :joy: :wink:

5 gillningar

Tvilar på att en biljo/triljonär skulle hänga här. Men om de gör det så grattis till dom för att vara euro miljonär :champagne::joy:

Hur menar du? Om man äger 11 miljoner svenska kronor idag är man ju euromiljonär. Vad missar jag?

3 gillningar

Sant. Jag tänkte fel :sweat_smile:

1 gillning

3 gillningar

INTE SÅ FEL. :sweat_smile:

Jfufufufugkgkg för att få meddelandet godkänt :expressionless:

3 gillningar

biljo-triljonär är i ärlighetens namn ännu mer fel. :joy:

2 gillningar

Många kommer fortfarande vara miljonärer, mätt i indisk rupie.

Fast det används ganska sällan i Sverige… och det var ju premissen i tråden. :smiley:

1 gillning

Jag drog av 1 nolla. Hon lade till 10+ eller något liknande :joy:

Du ska se när du har varit hemma en 5-7 år. Hur mycket man blandar ihopa för att hjärnan varit för länge på semester :wink:

2 gillningar

Fast hundratusen är ju 100 x 1000 = 100000.
Då borde ju biljo-triljonär vara 1000000000000 x 1000000000000000000 = 1000000000000000000000000000000.

:nerd_face:

Aha. Du missade att jag ändrade det till biljo/triljonär.

Nu förstår jag din förvirring.

Ja jag tänkte fel ändå. Jag tänkte bara att tex

Precis miljonär blir 100 000 eu

Precis miljardär blir miljonär i eu osv.

Tänkte inte tex att 10 miljoner sek blir 1 miljon eu

Svensk miljardär har ju närmare 100 miljoner euro, så det är ju med råge.

Jag förstod det. Men det var kul att rulla vidare in i den missuppfattningen. :crazy_face:

1 gillning

I dagens läge där ingenting är som det varit är det nog bra att vara förberedda på euron. Inte kasta sig in i det, men spänna fast säkerhetsbältet i nutidens bumpy-road och våga svänga mot kronan - eller euron - beroende vart det barkar. Regeringen bör förbereda ett “agilt” valutaskifte men ha det som plan B. Plan A är kronan.

Blir intressant om något parti går till val 2026 med fokus på Euromedlemskap

Liberalerna i så fall. Men det partiet ägnar sig åt självskadebeteende. Skulle inte förvåna mig om partiet upphör att existera. Euron kan vara det sista halmstrået (men knappast en valvinnare – för abstrakt för Svensson).

2 gillningar

PM Nilsson vill bara vara med lite i teve och tidningar. Intressant att han sminkar sig med kajal.