Hur agera om Sverige inför EURO?

Jag börjar se att duskussionen om att ansluta sig till EMU har tagit fart.
T.ex:
Christer Gardell uttalade sig i Dagens Industri att vi borde lämna SEK.
Kroatien ansluter till EMU.

Hur skulle vi svenskar påverkas initialt om Sverige också ansluter sig? Finns det någon investering/placering som skulle vara fördelaktig att positionera sig i i förväg? Vilken placering bör man undvika?

1 gillning

Hur pass sannolikt är det?

1 gillning

Förmodligen inte jätte-troligt i närtid men kan ändå vara bra att ha en finansiell strategi om det sker.

Men om man investerar 100% i en bred global indexfond behöver man inte förbereda sig för något. Det är bara fortsätta som vanligt och det sköter sig själv utmärkt automatisk :person_tipping_hand::+1:

9 gillningar

Gissar på rejäl inflation.
Har varit så i andra länder som anslutit.
När alla priser börjar anges i Euro ökar priserna …
Finns givetvis ingen garanti att så sker, men stor risk enligt mig.

Jag skulle vikta om till globala fonder/aktier för att minimera risken för hur svenska bolag påverkas.

Märkligt uttalande av Gardell nu när kronan är rekordsvag. Men inget skulle förvåna mig längre om vi nu helt plötsligt skulle gå över till euron, då är det bara att sälja allt på svenska börsen tror jag.

Låter rimligt att låta bli övervikt i svenska tillgångar då. Förmodligen får man tid på sig att agera om så skulle det skulle ske en övergång.

*smygflation :wink: För övrigt verkar det inte vara några extrema inflationssiffror, dock är folks perception annorlunda än den faktiska förändringen: https://ec.europa.eu/economy_finance/publications/pages/publication15287_en.pdf

Kan ni utveckla, varför skulle ni plötsligt sluta övervikta Sverige? Det är ju fortfarande landet ni bor i, det kommer vara samma företagskultur, samma innovationsförmåga, samma börs, ha sin egen inflation osv.

2 gillningar

Allt handlar ju om till vilken valutakurs den svenska kronan åsätts, när och om det blir aktuellt.

För att ta två ytterligheter, blir det det 9,50 eller blir det 12,00? Utfallet för Sveriges del blir diametralt olika.

En eventuell anslutning ligger långt fram i tiden. Fullständigt omöjligt att förbereda sig för detta nu.

2 gillningar

Just nu när kronan är låg så tror jag vi skulle förlora på det men kanske om kronan stärks så blir det en annan sak, just därför jag tycker det är ett så konstigt uttalande av Gardell.

Nja, det kommer ju inte att ske i morgon direkt…

Det kommer att bli en politisk förhandling om vad anslutningskursen skall vara och det kommer att ta åratal. Vad kursen är om några år vet ingen.

1 gillning

Jo, läste vad Gardell sa och han menade på att kronan är en riktig skitvaluta därav borde vi växla över till euron. Det var just formuleringen och att det inte fanns någon som helst substans bakom uttalandet som jag reagerade på. Förstår inte ens varför det fick utrymme för överhuvudtaget.