Vi har vårt primära investerande i ETF:er värderade i euro. Senaste tidens volatilitet i valutakurser har verkligen gjort påtagligt att vi i Sverige lever i en annan valuta. Men jag är övertygad om att jag i min pension, som jag planerar spendera i Sverige, får gå ner till lokala matbutiken och köpa mig en glass för X euro.
Så jag har börjat fundera på detta med vårt sparande och hur det kommer att påverkas vid en övergång till euro från kronor.
Jag vet att det finns en del starka känslor kring detta, men om vi för ett ögonblick struntar i diskussionen OM vi ska till euro. Och för en stund lever i en teoretisk värld där vi med säkerhet vet att inom 10-30 år KOMMER vi att gå in i euro: Hur påverkar det dagens sparande? Bör man förbereda sig på något sätt? Är det bra att “köpa in sig” tidigt eller ska man invänta övergången helt? Är det rent av dumt att äga euro innan en övergång?
Finland borde ju vara en bra förlaga för Sverige, hur gick det för dem i bytet? Någon som har intressant insikt eller studier att dela med sig av?
Känns mer som ett när än ett om. . .men spännande blir det.
Får huvudverk o tänka på alla system o lagervärden mm som skall ändras på jobbet men då är jag nog inte kvar
men hur kursen sätts och hur man kan “optimera” en övergång kommer det nog bli MYCKET snack om när det är dax. . .så bra fråga vad man kan göra redan nu
Det spelar ingen roll om du har aktiefonder som har handelsvalutan Euro eller SEK. Du får exakt samma utveckling i båda valutorna oavsett om fonden handlas i Euro eller SEK.
En sak ska man ju ha klart för sig och det är precis som @Nightowl skrev att du äger fondandelar/aktier i dina ETF:er. Inte någon valuta i sig. De skulle lika gärna kunna uttrycka kurserna i turkiska lira och du hade ägt samma tillgångar.
Så just inköp av ETF-andelar eller fondandelar över lag spelar ingen som helst roll inför ett byte av valuta. Utöver att man så länge vi har SEK behöver betala valutaväxling ovanpå courtage för att köpa/sälja ETF:er tills vidare.
Jag är medveten om detta för utvecklingen av innehavet. Men eftersom jag lever i SEK, så har jag en de facto icke-realiserad vinst/förlust i SEK så länge kursen avviker från den kurs jag köpte innehavet för i EUR.
Jag är egentligen helt OK med detta och räknar för egen del att “risken” är 50/50, d.v.s. på min tidshorisont lika gärna kan tjäna på valutakursen som förlora, så det är oviktigt för mig. Men jag får en känsla av att euro känns mer och mer som en oundviklig del av min framtid och hade gärna önskat förstå vad som kan tänkas ske.
Vi har som sagt ett grannland som rätt nyligen gått genom detta. Och det bör finnas någon sorts teori kring vad som borde hända när ett land till uppgår i euron? Eller är detta en ren “går-det-så-går-det” grej?
Det lilla jag läst på så verkar det t.ex. finnas konsensus om att prisnivån för konsumenter i länderna som gått över till euro generellt ökat?
Nej. Du har exakt samma orealiserade förlust/vinst i SEK för en fond (samma globala index) som du köpt i SEK (en svensk globalfond) som en fond köpt i EUR. Även om kursen EUR/SEK ändrats kraftigt.
Du saknar skillnad i valutaexponering så det spelar ingen som helst roll.
Jag tror att det handlar om några tiondelars procent i en övergång då företag avrundar uppåt när de sätter de nya priserna.
Och jag har svårt att tänka mig att något av detta borde påverka ditt sparande. Möjligtvis att konverteringen kommer att ske till ett pris som är positivt för innevånarnas tillgångar för att inte göra folk arga, i vilket fall nominella räntepapper i SEK kan få en liten boost.
Ställ upp matten så ser du själv. Det finns spaltmeter skrivet på detta forum med matten som visar extremt tydligt. Många har svårt att ta till sig detta så jag orkar inte diskutera detta mer.
Matten är glasklar och superenkel.
De introducerar en valutarisk. De tar inte bort den.
Den dag det (eventuellt) blir aktuellt så kommer kursen som fastställs att spela mer roll än all möjlig optimering jag kan göra idag. Så jag sitter lugnt i mitt planktimrade långskepp innan jag får kliva över i Hansakoggen.
Har svårt att hitta denna matte, och framförallt är det du själv som dyker upp i forumsökningen med just citatet “det är enkel matte, gör den själv”
Försöker inte pika (för mycket), men vore oerhört tacksam om du kunde länka till en tråd som tar upp detta, för jag vill ju gärna lära mig och förstå. Jag tror inte jag är den enda här som lever i villfarelsen (?) att köpa en ETF i EUR gör att jag introducerar en extra växling där jag är känslig för EURSEK-kursen?
Jag misstänker att du menar att en fond i SEK (säg Avanza Global) ändå ryker på att köpa innehav i USD/EUR, så man är redan exponerad trots att valutan jag “ser”, endast är SEK? Har jag förstått rätt?
Detta med valutakurser är så tröttsamt. Det dyker upp ungefär en tråd i kvartalet där någon vägrar ge sig att de påverkar. Där det används diverse länkningar mot alla möjliga källor förutom just ekvationen för utveckling i procent och valutakurserna.
Låtsats att du köper en banan (med oändlig hållbarhet) för Euro och en för SEK vid ett tillfälle. Sen ökar bananen 10% i SEK och valutakursen rör sig. När du säljer kommer du se att du får lika många SEK (eller lika många Euro) för varje banan. Oavsett vilken valuta du köpte respektive banan i.
Grejen är att de utvecklas olika i procent i olika valutor. Där den skillnaden exakt är valutakursens skillnad. 10% upp i SEK är inte lika mycket som 10% upp i Euro om valutakursen rört sig.
Din klagan låter som en perfekt anledning att skapa “En Tråd En Gång För Alla” kring detta ämne, så att den kan häftas fast längst upp i RT-forumets bibel för framtida predikan!
Man ska komma ihåg att Sverige är skyldiga att övergå till Euron iom att vi skrev på Maastrichtfördraget utan förbehåll att få behålla egen valuta, olikt Storbritannien, Danmark och Polen. Att vi inte behövt göra det hitintills är för att vi utnyttjat regelverket för att slippa. Det kommer aldrig gå att förhandla fram ett formellt undantag i efterhand, men å andra sidan pushar inte EU frågan heller eftersom den är politiskt känslig.
Det som förmodligen kommer hända rent praktiskt vid övergången är att långt i förväg så kommer SEK peggas mot EUR. Detta är ett kriterie i övergångsprocessen, och måste ske för att kunna gå vidare.
När man sedan kommer till själva övergången så kommer en växlingskurs etableras för alla tillgångar i SEK. Vill minnas att den sätts av Riksbanken, och baseras på en genomsnittlig kurs över de senaste månaderna. Notera dock att kursen ju var peggad, så det kommer inte direkt vara några överraskningar vad kursen är.
Vid bytet så byts alla siffror ut enligt växelkursen, utan att man har så mycket att säga till om. Rimligen sker bytet vid ett årsskifte så att det blir lätt med skatt och sånt.
Eftersom butiker kommer omvandla priserna, och bacon som kostade 15,99 SEK nu måste få ett pris i EUR, men eftersom omvandligskursen kanske blev typ 1:9,782 så kommer ju inte priset bli 1,64 EUR utan kanske 1,69. Därför blir det en liten inflationär effekt strax efter bytet.