Sweden’s Finance Minister Proposes Inquiry Into Euro Adoption

https://www.bloomberg.com/news/articles/2026-01-27/sweden-s-finance-minister-proposes-inquiry-into-euro-adoption

https://archive.is/JSTrz

Fantastiska nyheter!

4 gillningar

Från forumläsarnas perspektiv, vad är det som är bra respektive dåligt med att införa euron? Förutom det uppenbara att man slipper växla när man ska på semester till Spanien. Kommer jag bli rikare på detta?

2 gillningar

Både privatpersoner och vissa ekonomer hänvisar ofta till att vi skulle ha ett egenvärde i egen penningpolitik/valuta gentemot omvärlden eftersom vi är mer räntekänsliga.

Men i praktiken har vi ju i princip följt ECBs ränta 1:1 de senaste decennierna med lite eftersläpning hit och dit.

Vi är påverkade av omvärlden oavsett vad som exportberoende nation. Sedlarna är det ju ingen som ser längre eller har känslomässiga band till.

De direkt positiva aspekterna är ju obefintliga valutaväxlingsavgifter och smidigare handel för våra företag mot Europa. Lägre kostnader för valutasäkringar av handelsavtal osv. Det blir helt enkelt mentalt och praktiskt smidigare att bedriva handel.

Jag tror dock det kommer ta tid eftersom ingen egentligen orkar driva det så länge EUR/SEK står runt 10. Om vi börjar närma oss 15-20 då kanske det blir aktuellt både för privatpersoner och politiker :upside_down_face:

Men i och med att Europa nu enas mer än någonsin pga omvärlden så är det egentligen rimligare än någonsin att vi går med.

En betydande nackdel är att många miljonärer plötsligt tappar den statusen :laughing:

3 gillningar

Det blir lite exklusivt att vara miljonär igen :smiley: ordet har ju knappt någon betydelse i dagens penningvärde.

9 gillningar

4 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT-inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet

För mig är den största nackdelen att vi flyttar vår centralbank (världens äldsta dessutom) till Bryssel. Då anpassas den inte längre till svensk ekonomi utan hela EU:s. En svagare SEK har ibland gynnat vår export under kriser med.

Fördelen är väl en mer stabil valuta och att man slipper växla.

Jag antar att debatten kommer blossa upp igen om det här är ett seriöst förslag och då får man sätta sig in på nytt. Det var ju ett tag sedan sist.

2 gillningar

Konsumenterna skulle gynnas av större konkurrens på finansmarknaden. I nuläget är man tvingad att ha en svensk bank för att kunna ta emot svensk pension, skatteåterbäring och liknande. I euroländer funkar det fint att ha en utländsk bank – vi bor till exempel på Malta och använder en litauisk bank, som jag också betalat räkningar i Finland med.

1 gillning

Varför skulle vi vilja växla över vid 15-20 kr/€?

2 gillningar

Ett stort problem är det svenska giro-systemet som vi verkar vara ensamma om. Hade man bara gjort bankbetalningar mellan konton som man gör i andra länder tex SEPA hade det varit lättare. Eller kanske ännu hellre som vi gör via Swish. Men i nuläget blir det ju krångligt/omöjligt att betala svenska räkningar med utländsk bank.

2 gillningar

För att folk i allmänhet “köper högt och säljer lågt” :sweat_smile:

Jag syftar på att stödet för Euron var som högst när Euron var som starkast för 1-2 år sedan. Fler svenskar vill ha euron | Tidningen Näringslivet

1 gillning

ÄNTLIGEN :clap::+1::partying_face:

Surat ända sen folkomröstningen 2003. Skönt att slippa det :joy:

4 gillningar

Lugn och fin… Borgerligheten måste vinna valet först, och det är inte så värst troligt med (L) på dagsfärska 1,4% :sweat_smile: Samt KD som både är vid spärren och tydligen aktivt emot Euron (!).

(S) är iofs inte rakt av emot Euron men det lär knappast vara prioriterat eller lätt att förankra i en framtida S-regering.

SD, V, KD och MP argumenterar i riksdagen för att behålla den svenska kronan.

Socialdemokraternas Mikael Damberg framför att eftersom hans parti inte driver eurofrågan just nu behövs ingen utredning.

För att Sverige är ett land där frågan om att byta till euro bara diskuteras under perioder när kronan är väldigt svag. Ingen pratar om att byta till euro när kronan ligger under 9,50, till exempel.

Visst hade en övergång till euro underlättat handel av utländska ETF:er. Speciellt för min portfölj som bara består av ETF:er. Men frågan är om det verkligen är bra att lämna över penningpolitiken till en organisation som inte har Sverige som första intresse. Jag hade själv behövt leva igenom ett kris-scenario för euron och se hur politiken hanterar detta över dess medlemsländer för att kunna utvärdera ett inträde.

3 gillningar

Glöm inte att du även undviker valutarisken!

:grin: :grin: :grin:

7 gillningar

Lägg av nu! :joy:
Som moderator förbjuder jag alla att svara på ditt inlägg. :wink:

8 gillningar

Frankfurt, inte Bryssel.

1 gillning

Lars Calmfors skrev en rapport om detta, och de positiva effekterna är främst ökad handel och ökade investeringar i Sverige tack vara minskad valutarisk.

Lars Calmfors uppskattar en handelsökning med andra euromedlemmar på omkring 5–7,5 procent vid ett svenskt euromedlemskap, och en lika stor ökning mot icke-euroländer. Effekterna på utländska direktinvesteringar är sannolikt ännu större, menar han.

2 gillningar

Ja men uttrycket var för att det äntligen åtminstone är något som diskuteras igen.

Med euron kan man inte manipulera valutan för att hantera en lokal kris. De som lever hand ur mun får då betala med livstid eller blod svett och tårar, medan medelklassen bara ser ett konto eroderas av inflation.

Vissa ekonomiskpolitiska beslut kanske får snabbare reella konsekvenser. Det gagnar skattebetalarna om politikerna inte kan mörka slöseri med förändrad ränta i lokal valuta (sek).

Rent demokratiskt borde majoriteten ändå vara emot euron sett till kortsiktigt egenintresse. Dessutom riskerar man att öka det demokratiska underskottet om fler frågor tvingas upp på en högre nivå för att hantera klyftor över landsgränser.