Sweden’s Finance Minister Proposes Inquiry Into Euro Adoption

MINA SPEKULATIONER:

Jag TROR att det här är ett led i den folkliga förankringsprocessen av € och att det redan har diskuterats mellan S och M. För mig är det lite för mycket av ett sammanträffande att det ungefär samtidigt nämns att Sverige diskuterar försvarssamarbete kring kärnvapen med Frankrike och Storbritannien (se Cornucopias artikel från igår om Kristerssons uttalanden i SVT Agenda).
Båda frågorna är stora frågor som jag är övertygad kommer att göras upp på ett blocköverskridande sätt. Det skulle vara väldigt underligt att dra igång denna process så nära valet utan att ha sonderat terrängen för en bred överenskommelse.

1 gillning

Som världen ser ut kan det visa sig vara en handelsstrategisk fördel att införa euron i Sverige, särskilt i dessa tider då Trump och MAGA drar i protektionistisk riktning.

Med den nya geopolitiska situationen är det mycket möjligt att all handel mellan EU och till exempel MERCOSUR och Indien i framtiden kommer att avvecklas i euro och andelen av Sveriges utrikeshandel i dollar kommer att bli mindre och mindre, och i så fall kommer det att vara en fördel att växelkursen inte orsakar stora prisfluktuationer för handel med Sverige.

Positiva och negativa effekter, och särskilt inte den allmänna opinionen, borde egentligen inte spela någon roll här. Sverige har åtagit sig att gå med, så landet bör ta sitt ansvar. Det är synd att detta redan har pågått så länge.

Sedan Maastricht innebär det att vara en del av Europa att Sverige inför euron.

Det är ingen naturlag. Det går att omförhandla.

4 gillningar

Ekonomiskt finns det väl både för och nackdel med Euron. Känns förmodligen som att det positiva överväger i snitt men kanske värre möjliga extrema negativa utfall. För mig är det dock tydligt att den stora relevanta effekten är politisk, inte ekonomisk. Vi skulle bli djupare knutna till EU och euroländerna. Med allt vad det innebär.

2 gillningar

Man skulle kunna vända på det också. Finns det något euro-land som överväger att lämna euron och införa en egen valuta igen? Någon större stat i USA (Kalifornien eller Texas kanske) som skulle vilja ha en egen valuta istället för dollar?

Känns som att motståndet mot euron till en rätt betydande del är status quo bias samt loss aversion.

6 gillningar

Under eurokrisen måste väl en och annan ångrat euron? Ingen var väl nöjd då direkt? Grekland, Spanien, Portugal, Italien, Irland… för att inte tala om Tyskland. Men det innebar väl konsekvenser att lämna, antar jag?

1 gillning

Varför är trådtiteln på engelska?

De flesta förstår engelska men det är lite slappt att inte översätta om det inte finns något särskilt skäl till det.

T.ex. om TS inte kunde svenska men så verkar inte vara fallet här.

Här är några svenska källor också, på svenska och som inte kräver prenumeration:

4 gillningar

Medhåll!

Tycker man borde ha behandlat den här frågan på samma sätt som man behandlade – den visserligen ”rådgivande” – folkomröstningen om högertrafik 1955 (där alltså ~83% röstade nej).

2 gillningar

Så vad är meningen med folkomröstningar om man sen bara kan strunta i resultatet? Den nuvarande regeringen tycker ju man kan åsidosätta både kärnkraftsomröstningen och euroomröstningen.

Personligen tycker jag, oavsett om jag håller med resultatet eller inte, att en folkomröstning bara ska kunna ändras genom en ny folkomröstning. Annars är det ju meningslöst.

1 gillning

Kärnkraftsomröstningen var ju lite märklig, då man bara kunde rösta på tre varianter av samma alternativ. Det tydliggör ändå att dylika omröstningar måste ses i kontexten av den då sittande regeringen och deras policy, och att det knappast kan ses bindande för senare regeringar.

6 gillningar

Jag håller med om att det blir skevt om man inte ger alla åsikter ett rimligt alternativ, men I min mening så borde då senare regeringar hålla en ny omröstning där “delegera frågan tillbaka till regeringen” är ett alternativ.

Mitt inlägg skrevs med ”glimten i ögat”, vilket kanske inte framgår så tydligt i text.

Jag tycker förstås inte att man ska hålla en folkomröstning för att sedan strunta i resultatet.

Folkomröstningar är meningslösa och bara slöseri med pengar att administrera.

Bättre att politikerna uttrycker vad de vill och så får man sin folkomröstning vart fjärde år.

Håller inte med om att dagens politiker (och de som röstar på dem) ska vara bundna av en 23 år gammal folkomröstning.

Hela poängen med representativ demokrati är att folk är dumma och oinsatta i detaljfrågor och inte ska få möjlighet att göra t.ex. Brexit.

2 gillningar

Haha tyvärr sant. :smiling_face_with_tear:

Självklart. Men jag menar nu. Eurokrisen har ju paradoxalt stärkt förtroendet för euron på längre sikt på grund av åtgärderna man gjorde, och att man ändå (kanske nätt och jämnt) klarade det stresstestet.

EU har förändrats mycket också de senaste 15 åren, mycket mer har finansierats gemensamt (vaccin, Ukrainastöd) som hade varit otänkbart 2009.

Ursäkta språket, men hur jävla länge ska resultatet av en folkomröstning gälla tycker du? Det har gått 55 år sedan folkomröstningen om kärnkraften och hälften av de som röstade då lever inte längre.

Varför får vi byta regering vart fjärde år, grundlag vart 8:e år men en folkomröstning ska tydligen gälla för evigt?

Folkomröstningar tycker jag ska vara vägledande och icke-bindande om de ens ska hållas. Vill vi ha en direktdemokrati så får vi ändra grundlagen.

5 gillningar

Visst, vi ska ju vara världsmästare i självskadebeteende så varför inte. Att inte gå med i euro när EUs ekonomiska och politiska instabilitet är på denna graden vore ju generalfel som svenskar.

Är det inte lite statsbankruttvarning på Frankrike nu? Och visst säger AFS i Tyskland, som kan ta makten, att man ska gå ur EU? Perfekt tillfälle att med goda statsfinanser gå med i euron med andra ord.

Sätt Maud Olofsson som direktör för europrocessen så blir det hennes krona på verket efter postnord.

3 gillningar

Nu fler partier öppnar för EUR.

Elisabeth Thand Ringqvist (C): Behövs ingen folkomröstning om euron

UPPDATERAD IDAG 15:56

Centerpartiets partiledare vill att Sverige inför euro – men tycker inte att svenskarna behöver rösta i frågan.

– Jag tycker inte vi ska ha en folkomröstning, säger Elisabeth Thand Ringqvist i 30 minuter.

3 gillningar