Klumpsumma i EUR. Hur tänka?

Hej!

Jag har sålt en fastighet i Tyskland och fått betalt i Euro. Jag vill föra över ett större belopp från min Tyska bank till min Svenska Bank. Från EUR till SEK. Svenska kronan är väldigt svag just nu. Är det ens värt att växla över från EUR till SEK? Eller är det bättre att behålla hälften/alla pengar på sparkonto med hög ränta i min Tyska bank?

Euron känns som en mer stabil valuta … Planen med pengarna är att använda användas i investeringssyfte, (aktier /fonder)…

Har ni några tips/synpunkter på hur ni skulle ha tänkt i en sådant situation uppskattas det!

Vänligen
Simon

1 gillning

Just nu är ju kronan billig. Bor och lever du här så hade jag plockat hem det.

SEK har stärks lite mot euro och framför allt mot USD sista tiden.

Under ränterallyt så flyr alla aktörer små valutor med exponering mot global marknad, och dem brukar sedan hämta sig med tiden. Rent krasst så är min spaning att du kommer tjäna mer på att hålla SEK i 5år än du kommer på att hålla EURO. Euron kommer inte öka lika mycket som SEK när marknaden stabiliserar sig.

Är du skatteskyldig i Tyskland eller Sverige?

Om Sverige är det värt att ha i åtanke komplex skattesituation. Sverige ska ha skatt på valutavinst på varje uttag du gör från Eurokontot beräknat på när pengarna sattes in. Även om pengarna aldrig varit Svenska…

1 gillning

Du kan skaffa ett Valutakonto i EUR i Sverige också om du vill, så kan du flytta pengarna, men låta valutan vara kvar. Du borde då kunna göra en överföring dit utan att växla, eller föra över en del, eller varje månad.

Banker har lite olika processer för att göra detta, lättast var nog hos nätmäklare där det bara var ett klick bort och möjliggör ju att man kan köpa/sälja aktier utan att växla.