Köper in en del varor och semestrar i EUR, värt att ha ett EUR-valutakonto än att ha allt i SEK?

Jag vill placera mina pengar enligt 4 hinkar principen men funderar på hur jag ska spara mina kontanter.

Jag tänker så här. Om jag köper saker från buffertkontot från framförallt övriga europa. Som t.ex. vitvaror och semesterresor. Skyddar jag inte pengarnas värde bättre om jag förvarar dem i ett euro-valuta konto jämfört med om jag tar ett svenskt sparkonto där de finns en valuta risk?

Jag tänker framförallt för buffert och mellanriskhinken. Nån annan som tänker som jag eller är jag ute och cyklar?

Chans och risk är två sidor av samma mynt. Du har en risk även om du placerar i euro. Går kronan upp går euron ner och vice verca.

Ok. Skall du semestra i Europa kanske du kan tjäna några kronor genom att placera i euro redan nu. Samtidigt har du ju ingen aning om det hade lönat sig att vänta med att växla pengar tills i samband med semestern. Det räcker ju med att Riksbanken höjer sin ränta en kvarts procent mer än Euroland, för att kronan skall stiga.

Jag håller med @nestor att det här är nog mer en emotionell fråga än en matematisk fråga. Att spekulera i valutor är betydligt svårare än både i aktier och räntor. Så jag tror att det typiskt är att det känns bättre att ha en del i EUR än att inte ha det, men räkna hem det går inte.

I stor skala (typ företag) så finns det poänger med att valutasäkra kostnader, men det är på en helt annan nivå.

1 gillning

Inte för att vara sån, men är inte spekulera i räntor samma sak som att spekulera i valutor?

Interest Rate Parity, skillnaden mellan två länders räntor är lika med skillnaden i forwardkursen och spotkursen för deras valutor.

:slight_smile:

1 gillning

Borttagen för att dölja personlig information

Köper man valuta på termin så är ju det inget hokuspokus. Köper man exempelvis 100 000 USD med leverans om 6 månader blir terminskursen helt enkelt dagskursen justerad med ränteskillnaden mellan
USD och SEK på 6 månader samt bankens avgift.

Under min tid i bank hade jag två stora valutakunder . Den ena terminssäkrade i princip allt. Den andra betalade avista. På några års sikt gick det jämt ut.

2 gillningar

Vet TS att varor från EURO zonen nu också får Svenkt moms - om de levereras till Sverige? Vitvaror därifrån är inte lika attraktivt längre. Så relevansen för tanken kanske blir mindre. Skaffa kort utan valutapåslag skulle jag se som ett bra alternativ.