står inför en försäljning av fastighet i ett annat EU land som inte har Euro.
Kan få ca 6% ränta på sparkontot i det landet (tex Reiffeisen bank)
Ursprungligen var tanken att växla likviden till SEK och betala av mitt svenska bolån, men när jag nu kan få högre sparränta än bolåneränta funderar jag på om jag inte ska låta pengarna vara kvar?
I Sverige kan du få åtminstone 3-3.5% ränta. Du får alltså bara ytterligare 3 procent ränta för en jättestor valutarisk. Visserligen är CHF stark, men just nu tycker jag den är orimligt stark, så kan gå både upp och ner.
Var ska pengarna spenderas? I Sverige? Om inte så kan det görstås vara bättre att hålla dem utanför Sverige. Fundera också på ev skatteimplikationer.
Slutligt - efter att jag lämnade Schweiz slog banken till med en rejäl avgiftshöjning för att kompensera sig för allt sitt extra arbete med internationell skatterapportering (CHF 40/mån). Kolla att inte Raffeisen gör ngt liknande…
Trodde den nämnda banken verkade bl a på Balkan, i Österrike och Rumänien. Det skulle ju kunna ses som en lite kämpigare valutakris än CHF, EUR eller USD.
Du menar alltså att du jämför sparräntan i utlandet med bolåneräntan i Sverige?
Det är en superdålig jämförelse eftersom du tar ett bett på valutan och indirekt hela det utländska landets centralbank, styrränta och banksystem.
I tex Turkiet, Argentina eller Venezuela är sparräntan ochså hög, enda kruxet är att inflationen galopperar.
Det säger inte så mycket när vi inte vet vilken valuta det är. Till exempel innebär en nominell ränta på 6% en realränta på runt -15% i HUF och runt -5% i PLN.
Jo, TS kanske skulle jämföra hur inflationen/valutan utvecklats i landet där han får pengar för försäljning.
Sverige har ju oxå en svag valuta, så om de utvecklats likartat mot euron och dollarn de senaste 10 åren, då kanske det är helt ok att ha pengarna i det land som ger mest ränta.
Svenskar har home bias och har i 10 år sagt att “snart vänder det” för kronan, men vi vet inte när kronan stiger igen. Ingen vet.
Det är en form av riskspridning att inte ha alla pengar i ett land.
Det är en valutarisk att ha alla pengar i Sverige.
Hur är det en valutarisk att lösa ett bolån?
Att parkera pengar i ett annat land som av allt att döma verkar ha en annan styrränta (tecken på högre inflation) skulle jag klassa som valutarisk.
Valutarisk är en sak, vad personer har för inställning till att vara belånade är en annan sak.
Jag är som dig, jag hatar att ha skulder och belåning, men alla är inte sådana.
Jag bemötte avrådandena pga valutarisken, sa inget om inställning till lån.
Jag skrev att TS bör jämföra valuta riskerna i de båda länderna.
Sveriges inflation gör bolånens värde lägre (men vi vet inte något om framtiden).
Vissa gillar att vara belånade för att de kan äga mycket tillgångar, hålla hög standard och lägga pengarna på ex sparande, istället för att snåla och betala av bostadslånen.
Vissa väljer att betala ränta på en del tillgångar, för att kunna vara investerade och förränta andra delar av sina tillgångar.
Du kanske ska läsa trådstarten i vilken TS söker argument för/emot att ta hem pengarna från utlandet just för det specifika syftet att lösa ett bolån i SEK.
Tack för alla kloka inspel. Landet i fråga är Tjeckien och valutan har stärkts väldigt mycket gentemot SEK de senaste åren. När lägenheten köptes var kursen knappt 4czk/1 sek och nu ca 2czk/1sek så bära där har lägenheten dubblats i värde gentemot SEK.
Jag tror att Tjeckien har betydligt bättre framtidsutsikter än Sverige, men håller med många av er att det är en valutarisk och att SEK någon gång återigen kan stärkas, men är inte alls säker.
De har senaste åren haft högre inflation än Sverige, men ändock har valutan stärkts mot SEK, så det resonemanget vissa påpekat gällande den risken hänger jag inte med på då jag ändå tänker i SEK eftersom jag har min ekonomi här.
Ja precis. Ser det nog mer som en riskspridning på samma sätt som att köpa en fond i USD/eur. Och skulle växelkursen och/eller sparräntan ändras kan jag alltid flytta hem pengarna
Vi kör det klassiska tankeexperimentet: @Sumpanpeter
Om du hypotetiskt sett var skuldfri idag, skulle du då låna upp pengar på din bostad för att växla och spara i CZK? Om ja, varför inte mer eller mindre än det aktuella beloppet det rör sig om?
För det är exakt samma beslut som att inte ta hem pengarna
Den tanken har redan slagit mig, men vågar inte låna mer pengar i Sverige då jag är en försiktig typ samt att beloppet i utlandet redan kommer vara större än mitt befintliga bolån. Har mer tänkt att det skulle vara ett bra sätt att öka kassaflödet genom att kunna täcka räntekostnaden i Sverige och istället investera dessa pengar på börsen.
OK. Poängen var verkligen inte att uppmana till det utan för att visa på vad du egentligen gör när du inte tar hem pengarna. Även om summan överstiger ditt svenska bolån i det här fallet.
Jag tycker i alla fall att du ska vara väldigt ödmjuk inför valutarörelser och inse både hur tur du har haft med CZK/SEK-kursen senaste åren. Samt hur odiversifierad en enda valuta är.
Om du nu vill placera pengarna kort i utländska valutor finns det korta räntefonder du har tillgång till här hemma i Sverige som lämpar sig bättre. En självständig, europeisk valuta kan gå hur som helst.