Jag har kapital för att lösa mitt bolån. Tidigare var det fördelaktigt att investera sparpengarna istället för att amortera på bolånet. Nu nu när räntan på bolånet har stigit så funderar jag på när/om det är dags att lösa bolånet. Hur tänker ni?
Rent teoretiskt runt 6-8% boränta med tanke på att det är normal årsavkastning på börsen över riktigt långa tidsperioder.
Med det sagt får man ju redan idag bra riskjusterad “avkastning” vid amortering av bolånet. Man får dock ha i åtanke att ränteavdraget förvandlar en 4%-ig boränta till 2,8% effektivt.
För fonder/aktier gäller ju i år en 0,88% schablonskatt på ISK så det kan man inte jämföra rakt av.
Jag skulle lösa lånen så fort de är möjligt… Jag har varit skuldfri typ 10 år, å de är för mig skönt att slippa tänka på räntlägen å sånt…
Sen investerar jag inge heller så slipper även tänka på sånt…
Sen är de upp till var å en att välja va man känner sig tryggast i…
Jag tycker du resonerar rätt. Jag betalade av det sista på mitt bolån under förra året och ångrar det inte. Visst, jag hade haft mer att investera detta året om jag inte hade gjort det, men jag sparade en del på att inte ha pengarna på börsen under förra året. Och dessutom finns det inga garantier på att detta året kommer att gå plus heller. Mer sannolikt däremot att bolåneräntan kommer att öka ytterligare.
Man behöver inte göra det ena eller andra.
Jag amorterade en del av min investerings summa och låter den andra vara investerad.
Jag skulle våga påstå att det beror en hel del på ålder och övrig ekonomi!
Som @Saihtam nämner behövs det väldigt hög ränta, närmre 9% t.o.m innan det är fördelaktigt att amortera istället för att investera över väldigt lång tid.
I mitt fall med min ålder (32) lånar jag så mycket jag bara kan och investerar allt för att kunna gå i tidig pension när jag är 40-45.
Är man äldre och har tänkt leva på sitt kapital ser det kanske lite annorlunda ut.
Om jag inte räknat helt tokigt så kom jag fram till att vid ca 7,5% boränta och 1,9% schablonskatt på en 7% avkastning på börsen hamnar man i jämnvikt rent matematiskt. Boräntan är dock “garanterad” medan börsavkastningen är mer osäker. Hur mycket den osäkerheten är värd kan man diskutera. Samtidigt som det finns en risk på börsen så har du ränta på ränta effekten något som tur är inte finns på bolånet.
Sen finns det känslosamma aspekten som många nämner att det är skönt att vara skuldfri.
För mig personligen med dagens schablonskatt så går gränsen vid 5% boränta. Någonstans där skiftar jag över till amortering från investering. Sen kan det också bero lite på hur belånad man är i förhållande till vad man har i investeringar och hur mycket man skulle kunna amortera eller investera i månaden.
Så det är nog väldigt individuellt
Detta låter helt rimligt! En sak du missat (Och jag i mitt förra påstående också) är att denna matten inte stämmer om man kommer över 100.000 i räntekostander per år, då ränteavdraget sjunker till 21% istället för 30% på den överstigande delen!
Om/när dagen kommer att vi faktiskt får en ränta på 7.5% igen så kommer väldigt många hamna över 100.000kr gränsen.
Förövrigt ligger jag här nånstans också, 5-6% före ränteavdrag så börjar det svida lite. Kommer nog inte helt plocka bort investeringen för prio på amorteringen, men kommer vikta om lite iallafall! Dock amorterar jag redan närmre 5% i dagsläget då jag förväntar mig att sälja min bostad inom 2-3 år och tänker använda de amorterade pengarna till nästa bostad.
Helt riktigt
jag hade det i bakhuvudet men tänkte att den kanske inte är så aktuell. Men bra att du uppmärksammade det för man vet aldrig
Men visst är det 100 000 per låntagare innan det blir 21%?
Ja, absolut 
Jag löser lånet när jag säljer huset, någon gång i framtiden.
Jag har också kommit fram till något liknande.
Sen får man lägga till att man måste amortera utöver räntan.
Det är ju detta att belåna sig extra på “lånade” pengar till en allt högre ränta och amorteringskrav.
Bostäderna faller och börsen lutar åt det hållet fortfarande.
Har man en villa med 4 miljoner i lån och 85% belåning så blir månadskostnaden rätt saftig.
Max 50% belåning så sover de flesta bättre och kanske kan betala de här hittepå priserna på elbörsen.
Detta beror ju helt och hållet på ens inkomster. 4 miljoner i lån är ju relativt lite om man tjänar 200.000/månad.
Och hur många vanliga svenskar har det i inkomst?
Däremot är det många som belånat sig alldeles för mycket som sitter med många miljoner i skuld
Jag tycker det är bra att folk börjar förstå att höga lån inte är en fördel.
Spela för rena pengar men inte på kredit
Nu har min ränta närmat sig 5% vilket jag känner är gränsen för mig.
Finns det någon nackdel med att lösa lånet?
Om jag t.ex. behöver köpa en bil om något år. Kan jag då belåna borätten för att köpa bil?
Det finns säkert fler saker men det jag tänker på i första hand är att man binder upp pengar i bostaden. Beroende hur ekonomin ser ut i övrigt kanske man inte vill det. Beror lite på varifrån pengarna kommer ifrån, är det att du säljer av en del/hela aktie/fond-portföljen eller ska du ta pengar som du har på ett räntekonto.
Jag vet inte vad din bank skulle säga ifall du vill låna upp på bostaden för att köpa en bil. Jag har hört att det tidigare har gått att belåna bostaden för att köpa bil men det kanske har med vilken bank det är, vilken belåningsgrad man har samt hur mycket man vill låna.
Sen kan det vara rätt skönt att inte ha några lån. Allt behöver inte vara “matte” ![]()
Tänkte sälja av en del av portföljen + det “torra krutet”.
Det jag själv upptäckte att om man bor i hus så behöver man ett nytt pantbrev om man belåna igen. Det kostar ju en slant.
Rent matematiskt så får jag lägre ränta på Avanzas värdepapperskredit än vad jag får på bolånet just nu… Men det kan ändra sig snabbt.
Varför behöver du nya pantbrev för att få låna igen? Du kan väl använda de gamla? Pantbreven förvinner inte bara för att man löser sina lån. Det går bra att behålla obelånade pantbrev på fastigheten ![]()