Valuta-diversifiering | 20 % USD, 20 % EUR och 60 % nordiska valutor (men DKK bara i aktier)

Jag hade ett väldigt intressant samtal igår med en f.d. professionell ränte- valutahandlare som idag förvaltar portföljer på 100+ Mkr för svenska företag och privatpersoner. Vi kom in på hur han tänkte och resonerade i stora portföljer kring valuta. Hans självklara svar var diversifiering. Basdiversifieringen man utgick från var:

• 20 % i USD
  • 20 % i EUR
  • 60 % korg av nordiska valutor (SEK, DKK och NOK)

Det var mest räntor men även del aktier. När det gällde danska kronan var det bara aktier eftersom den danska kronan är peggad mot EUR. Jag frågade inte vidare på det senare eftersom det lät självklart och jag ville inte framstå som dum. :joy:

Kan även berätta att räntor på 11 - 25 % var inget konstigt i projekt som inte fick banklån. Det var en av mina andra stora behållning. Finns så sjukt mycket man inte kan… :man_facepalming::grin:

2 gillningar

Japp. Och detta händer faktiskt överallt omkring oss hela tiden. Företagskredit, factoring, fakturaköp…you name it. Varför tror ni att Svea betalar 1% ränta för ditt sparande medan Nordea betalar 0.03%?

2 gillningar

Ja det är inte mycket lönt att spekulera i DKK mot EUR för den rör sig typ +/-0.02 DKK/EUR senaste 10 åren. Så DKK blir väl samma som EUR typ om jag förstår det rätt :slight_smile:

1 gillning

Rätt. Danska kronan är knuten till euro og priset af en kasse øl.

4 gillningar

Det är alltid bra att risk sprida i olika valutor. Tyvärr så brukar dom flesta valutor tappa under långa tidsperioder på grund av inflationen.image

Ja, vill man öka sin chans och därmed öka sin risk kan man givetvis spekulera i utländska valutor. Personligen undviker jag detta.

Det är en fundamental skillnad mellan att köpa fonder och investera i utländsk valuta.

Investersr du i fonder så är risken låg på en 10-15-årsperiod. Ränta på räntaeffekten fungerar. Det värsta du råkar ut för är att olika fonder kommer att gå olika bra.

Investersr du i utländsk valuta innebär detta ett 0-summespel. Går exempelvis USD och Euro upp så går SEK ner.

Ett exportföretag som har ett inflöde i USD och Euro kan, och kanske till och med bör, ha krediter i USD och Euro. En privatperson har givetvis inget motsvarande behov.

Vårt samtal handlade mer om att diversifiera sitt ägande. Problemet är att många investerare har 100 procent i SEK-investeringar och jämför sig tex med OMXS30.

Problemet du får är att om börsen går 5 procent din portfölj går +7 så tycker du att det varit ett bra år. Om då dollarn har stärkts med 10 procent har du dock de facto inte tjänat något utan gått back.

Handlar alltså inte om spekulation om att skydda sig och göra korrekta jämförelser. Jag anser ju att tex den korrekta jämförelsen av värdebevaring inte bara bör ske i SEK, snarare kanske i usd. :thinking: men jag kan ha otur när jag tänker

1 gillning

Trots detta har jag ändå diversifierat min räntedel i min portfölj som har lite kortare tidshorizont (tänk mellanrisk-ish). Om vi kikar på korta räntor, så har jag den svenska delen på svenskt sparkonto med insättningsgaranti och typ 0.6% ränta. Men jag har en del i en europeisk samt en del i en amerikansk korträntefond som inte är valutahedge:ade dvs de följer i praktiken växelkursen rakt av.

Det är ett 0-summespel, och jag förväntar mig ingen avkastning på någon av räntefonderna i dagsläget. Syftet är dock att “garantera” åtminstone lite torrt krut och likviditet när den som mest kan behövas. Om det sker en börskrasch och samtidigt att svenska kronan tappar som liten och osäker valuta (det har hänt historiskt), vill jag ändå ha lite dollar att köpa globalfonder för så att säga. När svenska räntemarknaden frös till tidigare i år frös inte dessa utländska räntefonder. Jag hade förvisso den svenska korträntedelen kontant så det frös faktiskt inte för min del, men ändå…

Helt samma tanke. Försöker själv ha mest i reserv valutor EUR, USD (och RMB som inte är reserv valuta). Har bara 4% i SEK. Man förlorar lite på köp och sälj men tror att det är värt det.

Exponering mot sek har man redan med arbete, pension, fastighet.

2 gillningar

Oj, så tänkte jag inte. Skulle man ta hänsyn till t.ex. lön och hus så blir ju 20 % ganska mycket mer. Jag tänkte spontant först bara på portföljen… shit pommes frites. Jobbig insikt. :man_facepalming:

Jag tänker tvärtom. Ju mer intäkter du får i SEK i form av lön och pension, ju mer behöver du exponera dig mot SEK.

Och ärligt talat, den dagen du säljer din fastighet, så lär det väl bli i SEK och inte i i USD eller Euro???

Ja, exakt. Därför borde jag ha en större tilt mot EUR och USD i det övriga sparandet då huset är en SEK-tillgång.

Att ha allt i SEK är ju att sätta en stor tillit till svenska politiker och svensk ekonomi.

Kan du utveckla varför?

Nja, I Euron ingår länder med katastrofal ekonomi som Grekland och Italien. Ingår även länder med dålig ekonomi som Spanien och Frankrike mm. Långsiktigt hänger Euron på en skör tråd.

USA har en enorm statsskuld.

Både Euron och USA är för tillfället " to big to fail" men förr eller senare kan det ske.

Eller snarare kommer det att ske. Går vi tillbaka till när mina föräldrar föddes var det inte dollar som var värdsvaluta utan engelska pund. Tveksamt dock om en ändring kommer till stånd inom min livstid.

Tack för ett klokt perspektiv. Jag skulle kunna tänkt mig en exponering mot RMB men jag vet helt ärligt inte om det är praktiskt möjligt. Vet en del vänner som håller sig med CHF-konton också. :thinking:

Återigen, kanske inte något som berör småspararen, men intressant eftersom de stora drakarna (100+ Mkr) resonerar så och positionerar sig så. Å andra sidan har de också mycket räntor och då är det viktigare att ha koll på.

Håller helt och hållet med dig @Nestor. Tack för att du utvecklade dina tankar.

@janbolmeson
Ja CHF känns bra. Men är det en reserve currency? Känns mer som alla mindre och större skurkar och icke-skurkar i världen har pengar gömt där och därför ingen som kommer att göra någonting åt det. Brukar gå upp när det blir rörigt i alla fall.

Tror spontant att det är ganska lätt att diversifiera i rmb med räntor (medellånga) och aktier. Men hur tänker du?