Har bara den senaste tiden börjat reflektera lite mer över valutakursers effekt på mitt sparande där majoriteten ligger i globala indexfonder och guld (i USD). I och med att USD jämfört mot SEK är starkare än på lång tid så har ju min portfölj presterat bättre än Stockholmsbörsen.
Globala indexfonder rekommenderas ju starkt här, men det leder ju även till en stor dollarexponering om jag förstått saken rätt. Riksbanken tror att den svaga kronan är tillfällig pga kristider, och att den kommer tillbaka till normala nivåer snart. Detta kommer ju leda till att jag tappar procentuell avkastning pga valutaeffekten.
Aldrig hört någon prata om att hedga mot ett fall av USD/SEK-kursen, men borde inte det vara lägligt snart med tanke på den svaga kronan mätt i USD? Samt även om man likt mig har stor dollarexponering i portföljen. Är det någon som gör detta? Bra/dålig idé?
Hej! Jag gör precis som du säger genom att vikta om mot svenska index istället för dollartunga globalfonder. Det medför givetvis vissa andra risker att investera så “smalt”, och man kan ju investera i europafonder, emerginmarkets mm om man vill brädda sig lite, men där är ju euron starkare än kronan så det är lite samma dilemma där. En SEK-hedgad globalfond hade varit intressant! Har för mig att du kan hitta några likasinnade i Tråden för inbördes beundran för oss som köper plus allabolag nu .
Med det sagt har jag många gånger hört det avrådas från försök till valuta-timing, och även om man tror sig ha rätt angående sek/usd utvecklingen i kristider så kan ju börsen rasa ytterligare 30% och dollarn då stärkas samtidigt. Då är det ju ganska skönt att ha kvar lite stöd från dollarn iallafall, jag har 50/50 dollar resp sek i min portfölj just nu, om det är smart får vi se men det känns lagom.
Men kronan är väl ändå starkare i förhållande till euron än till dollarn, eller har jag fått det om bakfoten? Funderar på att köpa lite Avanza Europa, eftersom jag inte vill köpa globalfonder när dollarn är för stark men heller inte vill övervikta hur mycket som helst mot Sverige. Tänker jag fel kring valutorna?
Svänger en hel del med valutor känns det som så jag har exponering mot en hel del. När det blev räntetongångar och kapacitetsfrågor för olja så körde jag det som hedge med aktier i oljeindustrin.
Funderar själv vad som är bäst för att göra omvänt och börjat fundera på fastighet eller bolag med fastigheter. Värdet på samma och hyresintäkter är ju rätt intressant om det växlar om.
Köpte idag mina första mindre positioner på LSE då jag tror på lång sikt bolag är rätt lågt värderade där och pundet kan komma tillbaka en del. Ett av dem är just inom fastigheter. Letar liknande för Irland då den marknanden har hög efterfrågan och lite utbud.
Kortfattat så köper jag personligen aktier med olika valutor för att sprida risk.
SEK
EUR
USD
HKD
THB
SGD
GBP
Skulle inte var helt osannolikt att jag överväger option eller termin på index som hedge om läge finnes. FX mindre sannolikt då det är alldeles för volatilt för mig.
Nej du har helt rätt, Euron har bara stärkts 10% mot SEK senaste året, och dollarn 30%. Hela det här resonemanget bygger dock på att valutorna ska återställas helt när stormen blåst över, vilket ju inte är säkert.