Med tanke på tråden “Diversifiering på riktigt” och en diskussion med bl.a. @EvidaPer häromdagen kring ett misstag som många gör och lösningen på det. Det här är inte ett jättestort problem i vårt forum där vi pratar om global diversifiering, men det generellt sett har den svenske investeraren en för stor exponering mot Sverige och SEK.
Problemet med att t.ex. räkna sig som miljonär i SEK blir att om SEK faller mot USD med 20 % så är du fortfarande miljonär i SEK men du är 20 % fattigare mot resten av världen. Det kan till och med vara som så att du tycker att det har gått bra med att den svenska börsen gjorde +10 %, men eftersom valutan försvagats så spelar det ingen roll, i ett internationellt perspektiv är du fortfarande fattigare. Utmaningen med det här blir ju att resor och många kapitalvaror, t.ex. en Tesla, blir ju dyrare eftersom kronan är värd mindre.
Historiskt sett har man alltid mätt mot USD eftersom det fortfarande är världsvalutan. I min värld föranleder det ju att man på något sätt borde mäta sig sin svenska förmögenhet mot USD eller eller en korg av valutor.
Nu till mitt eget provprat med risk för otur när jag tänker.
Tes 1. i val av aktiefonder spelar valutan ingen roll
När jag sätter ihop en aktieportfölj utifrån ett brett globalt perspektiv så bör valutan inte vara ett kriterium för konstruktionen. Om man tar en globalfond så kommer man få en fördelning på ca:
- 50 % USD
- 20 % EUR
- 30 % Övrigt
Lägger man på en 10 % home-bias mot Sverige så får man typ:
- 45 % USD
- 20 % EUR
- 10 % SEK
- 25 % Övrigt
Det vill säga en ganska god spridning och inget man bör mecka med.
Tes 2. I val av bankkonto / räntefonder spelar valutan en stor roll
Om vi lägger bort diskussionen om räntors vara eller icke-vara så påstår jag att här spelar valutan en jättestor roll. För det första tenderar de flesta välja räntefonder i sin egen valuta (eller hedgade mot sin egen valuta) eftersom man vill ha räntefondens utveckling och inte valutan.
Det är logiskt från ett perspektiv (=om man väljer en tysk statsräntefond så vill man ju ha fondens primära avkastning och inte valutaeffekten) men ologiskt från min ansats om värdebevarande i ett större perspektiv eftersom allt då hamnar i en liten valuta som SEK (där man ändå har sin lön, boende och allt annat).
När jag pratade med en professionell f.d. räntehandlare så var ett förslag grundstrategi för någon som bor och verkar i Sverige:
- 20 % EUR
- 20 % USD
- 60 % korg av nordiska valutor
Nu är komplikationen att DKK är peggad mot EUR så en räntefond i EUR och DKK borde i min värld ge ungefär samma resultat. Hur mycket exponering man ska ha mot isländska kronan låter jag vara osagt. Jag blir spontant sugen på att lägga till CHF och/eller CNY. Kanske en enkel korg av:
- 20 % USD
- 20 % EUR
- 20 % CHF
- 20 % CNY
- 20 % SEK
Återigen är syftet inte valutaspekulation utan snarare värdebevaring utifrån ett valutaperspektiv.
Vad tänker vi? Är jag ute och reser eller är det klokt?
Ja, vad tänker vi? Om det är klokt så är ju nästa steg att sätta ihop det här i form av korta räntefonder/valutakonton i de olika valutorna, vilket inte borde vara omöjligt.