Tankar kring valutadiversifiering - klokt eller har jag otur när jag tänker?

Med tanke på tråden “Diversifiering på riktigt” och en diskussion med bl.a. @EvidaPer häromdagen kring ett misstag som många gör och lösningen på det. Det här är inte ett jättestort problem i vårt forum där vi pratar om global diversifiering, men det generellt sett har den svenske investeraren en för stor exponering mot Sverige och SEK.

Problemet med att t.ex. räkna sig som miljonär i SEK blir att om SEK faller mot USD med 20 % så är du fortfarande miljonär i SEK men du är 20 % fattigare mot resten av världen. Det kan till och med vara som så att du tycker att det har gått bra med att den svenska börsen gjorde +10 %, men eftersom valutan försvagats så spelar det ingen roll, i ett internationellt perspektiv är du fortfarande fattigare. Utmaningen med det här blir ju att resor och många kapitalvaror, t.ex. en Tesla, blir ju dyrare eftersom kronan är värd mindre.

Historiskt sett har man alltid mätt mot USD eftersom det fortfarande är världsvalutan. I min värld föranleder det ju att man på något sätt borde mäta sig sin svenska förmögenhet mot USD eller eller en korg av valutor.

Nu till mitt eget provprat med risk för otur när jag tänker.

Tes 1. i val av aktiefonder spelar valutan ingen roll

När jag sätter ihop en aktieportfölj utifrån ett brett globalt perspektiv så bör valutan inte vara ett kriterium för konstruktionen. Om man tar en globalfond så kommer man få en fördelning på ca:

• 50 % USD
  • 20 % EUR
  • 30 % Övrigt

Lägger man på en 10 % home-bias mot Sverige så får man typ:

• 45 % USD
  • 20 % EUR
  • 10 % SEK
  • 25 % Övrigt

Det vill säga en ganska god spridning och inget man bör mecka med.

Tes 2. I val av bankkonto / räntefonder spelar valutan en stor roll

Om vi lägger bort diskussionen om räntors vara eller icke-vara så påstår jag att här spelar valutan en jättestor roll. För det första tenderar de flesta välja räntefonder i sin egen valuta (eller hedgade mot sin egen valuta) eftersom man vill ha räntefondens utveckling och inte valutan.

Det är logiskt från ett perspektiv (=om man väljer en tysk statsräntefond så vill man ju ha fondens primära avkastning och inte valutaeffekten) men ologiskt från min ansats om värdebevarande i ett större perspektiv eftersom allt då hamnar i en liten valuta som SEK (där man ändå har sin lön, boende och allt annat).

När jag pratade med en professionell f.d. räntehandlare så var ett förslag grundstrategi för någon som bor och verkar i Sverige:

• 20 % EUR
  • 20 % USD
  • 60 % korg av nordiska valutor

Nu är komplikationen att DKK är peggad mot EUR så en räntefond i EUR och DKK borde i min värld ge ungefär samma resultat. Hur mycket exponering man ska ha mot isländska kronan låter jag vara osagt. Jag blir spontant sugen på att lägga till CHF och/eller CNY. Kanske en enkel korg av:

• 20 % USD
  • 20 % EUR
  • 20 % CHF
  • 20 % CNY
  • 20 % SEK

Återigen är syftet inte valutaspekulation utan snarare värdebevaring utifrån ett valutaperspektiv.

Vad tänker vi? Är jag ute och reser eller är det klokt?

Ja, vad tänker vi? Om det är klokt så är ju nästa steg att sätta ihop det här i form av korta räntefonder/valutakonton i de olika valutorna, vilket inte borde vara omöjligt.

1 gillning

Om jag har för avsikt att spendera mina pengar i Sverige är väl utvecklingen i SEK det som är intressant.

Jag tänker aldrig i termer av valuta men jag är aktiv med mina fonder och då anpassar jag mig löpande. Om jag jämför alla fonder med varandra i SEK, även korta räntefonder, får jag valutan med på köpet och behöver inte tänka på det separat.

Det är en av fördelarna med att vara lite mer aktiv. Att vara passiv gör det mer komplicerat så som jag ser det. Men aktivitet kräver intresse och det kan man ju inte begära att alla ska ha.

Så länge man konsumerar sina pengar i Sverige så behöver man inte tänka allt för mycket på olika valutor.

Sjunker SEK mot USD hade man kortsiktigt förlorat per på att ha tillgångar i SEK. Samtidigt får alla exportföretag som fakturerar i SEK en vinstökning som kommer att avspegla sig i börskurserna.

Att spara I aktier och räntor innebär alltid en risk. Jag tycker inte den blir mindre om man försöker positionera sig i utländska valutor.Valutamarknaden är dessutom extremt irrationell.

Vi är ju överens om att aktivt förvaltade fonder över tid oftast går sämre än indexfonder. Försöker man slå marknaden genom att göra egna valutakorgar är risken stor att man bränner sig.

3 gillningar

Handlar inte det här om vad vi ska konsumera till slut. Är tanken att köpa en bil så borde vi säkra en del i en global valutaportölj, sparar vi till en bostad i Sverige så bör vi framförallt bry oss om utvecklingen i SEK

Har också funderat lite på detta men inte kommit fram till något välgrundade svar. Som många skriver handlar det väl delvis på var man ska konsumera. Men för mig handlar det också om hur pass bra räntefonderna fungerar som krockkudde. SEK och mindre valutor har väl en tendens att försvagas vid ekonomisk oro. Så har man global aktieexponering (stor del USD) men bara SEK i sina räntefonder ger de kanske inte samma skydd när SEK försvagas. I t.ex. permanentportföljen har jag löst detta genom att ha 50/50 SEK/USD.

Vill man kolla på USD mot andra valutor kanske indexet DXY kan vara intressant.

Det är mina tankar ur ett lekmannaperspektiv - har absolut inte djup kompetens i detta.

Vid många tillfällen i världshistorien i många olika länder har det varit så att den som sparat i sin hemvaluta råkat ut för stora problem som den som sparat i en mer diversifierad valutakorg inte råkat ut för. Jag känner inte till något tillfälle där det varit tvärtom.

2 gillningar

Tack Jan för att du försöker reda ut denna röra!

Jag tänker att jag vill ha aktie och valuta exponering mot de tre stora ekonominerna US, EU och Kina. Samdigt vill jag ha kolla på vad som händer när jag ombalanserar eller tar andra beslut. I slutändan är det såklart SEK avkastning som räknas och som ska stabiliseras eller optimeras.

Äger jag aktier i en valuta och aktierna går upp eller ger utdelning är dessa så klart mer eller mindre värda i SEK beroende på hur valutan går.

Äger man en akite i CNY direkt och den aktien går upp tilsammas med CNY vet jag exakt hur min avkastning ser ut i SEK och vad jag väljer bort när jag tex ombalanserar.

Tar vi ett basic exempel med guld i euro så kan ju SEKen försvagas mot euron och du har alltså avkastning på din guld postition även om priset i euro är platt.

Har vi nu som i fallet med ett Kina bolag i Hong Kong så tjänar det pengar i CNY och betalar utdelning i CNY även om akiten är noterad i HKD. Priset i HKD via disconted cash flow påverkas ju hela tiden av CNY/HKD kursen.

Förvaltaren menade på att avkastingen i SEK inte berodde på HKD alls om jag förstod honom rätt, utan att detta var i princip som att äga bolaget i CNY.

Kan nån förklara varför så är fallet?

Det beror också på hur man använder räntefonder. Vill man ständigt ha t.ex 20% räntor handlar det om en långsiktig placering och då får valet av valuta betydelse. Man kan lösa detta genom att vara mer aktiv med sina räntefonder, jämföra alla i SEK och köra på den bästa. Vill man inte det blir det svårare och då får man väl chansa på en lämplig mix och hoppas på det bästa.

Jag använder ränta bara när det är stökigt på börsen och då är någon procent upp eller ner av mindre betydelse. Viktigare är då att jag kan sälja fort för att kunna köpa annat. Med dagens räntor är det nästan bättre att bara ligga likvid.

Jag tänker att det här är den vanliga invändningen och det är rätt utifrån ett perspektiv. Utmaningen som jag upplever är att många varor vi köper prissätts ju inte primärt i svenska kronor. Köper jag en iPhone, en Tesla eller någon annan importerad pryl så kommer den ju bli dyrare. Så jag köper inte argumentet 100 procent att jag kan ignorera valutor så länge jag bor i Sverige.

Ännu viktigare blir det om man gillar resa, spendera tid utomlands eller till och med flytta utomlands.

Ja, helt rätt. Svårighetsmässigt är ju aktiemarknaden en barnlek jämfört med ränte- och valutamarknaden. Men här tänker jag att det inte handlar om valutaspekulation utan snarare diversifiering och värdebevaring.

Det är ju ingen av oss som argumenterar att ha allt i Sverige i aktier. Varför skulle vi argumentera för att ha allt i SEK? :thinking:

Nu har jag inte läst nationalekonomi, men jag tänker spontant att även räntorna och därmed bostadspriserna i SEK kommer påverkas om den svenska valutan förändras. Eller? :thinking:

Nu var det ett tag sedan jag läste nationalekonomi, så jag är också ute på lite djupt vatten. Om jag kommer ihåg rätt så höjer riksbanken räntan om kronan blir så svag att Sverige riskerar hög inflation. I dagens läge så känns det sambandet svagt, i alla fall betydligt svagare än att Elon Musk vill ha dollar och inte SEK.

Ur et värdebevarande perspektiv hade jag utgått från insatsvalutan på de varor/resor jag tänkte köpa och i vart fall skippat CHF. Typ 30%USD, 30%EUR, 30%SEK och 10% CNY om jag inte sparat till bostad, då hade jag nog valutasäkrat allt till SEK även om jag ser argumenten till att priset på bostäder också borde påverkas av valutasvängningar

Jag har länge kollat på min valutafördelning och jag kollar på hela min portfölj. Jag försöker diversifiera valutan så mycket jag kan utan att det blir för dyrt. Jag försöker hålla mig till max 30-40% i samma valuta (vilket brukar bli SEK) och försöker investera resten i övriga valutor.

Har jag dock mycket fonder som investerar i utländska aktier så känner jag inget behov av att investera även räntor i utländsk valuta. Jag tror därför att de flesta av de portföljer som föreslås kommer ha en ganska bra balans av valutor så länge man inte till exempel kör 100% Sverige.

En annan sak att ta med i beräkningen är att oftast så stärks större valutor som USD/EUR vid börskrascher jämfört med SEK. Detta gör att jag anser det är rent felaktigt att hedga räntor mot SEK om man har en stor mängd aktier.

Tänk på att det finns risk att du ha växlingsavg. vid köp säg av utländska fonder. Det kan därför vara bättre att köra en valuta ficka och hålla valutan.

I detta fallet kan det också vara bra att hålla valutor i “fickor”. Krashar USA börsen så har du billiga USA aktier men en skyhög dollar(iaf så länge världen funkar som den gör idag).

Fördelen med valutor i fickor är allstå inte bara valutan i sig utan även flexibilitet och att slippa växlingsavgifter. Nackdelen kan vara källskatt på utdelning så det kan vara bra att hitta en ackumulerade etf eller fond

Extremt förenklat: Valutahandlarna försöker hela tiden att maximera sin avkastning. Här spelar, i alla fall kortsiktigt, räntan en avgörande roll. När Sverige försökte sig på minusränta sjönk SEK i värde. När man avslutade experimentet stärktes den.

Vad händer framledes? Försöker Riksbanken med minusränta på nytt, stort GRATTIS till alla som köpt utländsk valuta. Höjer istället Riksbanken den korta räntan mer än omvärlden, grattis till dem som inte köpt utländsk valuta.

Att ta en position i utländsk valuta mot korta räntor ser jag inte som en försäkring. Istället en chans till en högre avkastning, men till priset av en ökad risk.

Fast om du sparar till en bil, kommer inte priset på bilen i SEK ganska snabbt anpassa sig till en ny växslingskurs? Så bilen blir dyrare i SEK om kronan försvagas gentemot dollarn och tvärt om. I så fall tänker jag att det är riskminimerande att räntefonder i USD som inte är valutasäkrade. Då beholler vi köpkraften oavsett hur SEK/USD utvecklar sig.

1 gillning

Nja. Valutaändringar slår inte alltid helt igenom. Upp och nedgångar i valutan påverkar bolagens vinster upp och ner. En form av krockkudde för konsumenten kan man jämföra det med.

För att slippa svårigheter, kan vi sluta prata nominell och bara prata reell avkastning, tack?
Det är ju det som spelar roll. Då slipper vi en del trassliga resonemang.

Nu till min poäng.

Om vi tror att det rätta är att diversifiera globalt efter marknadskapitalisering, varför skulle det inte gälla ränteinvesteringar?

Anledningen att valutasäkra eller välja svenska räntepapper skulle vara att skydda sig mot kortsiktiga svängningar i valutorna.
På lång sikt borde det spela mindre roll.
Samtidigt vill vi vara skyddade mot att det enskilt land skulle drabbas av kraftig inflation (eller egentligen rejält negativ realränta).

Sverige är inte Venezuela eller Weimarrepubliken, men det litet land och även osannolik skit händer ibland.

Mycket kloka tankar ovan, men oerhört svårt att få grepp om utan att ägna typ hela semestern åt att läsa på.
Vet inte om jag är ute och cyklar nu. Men om jag byter ut alla räntefonder i olika valutor mot en guld ETF som i grunden är en sorts basvaluta. Har jag då inte löst diversifieringen på ett naturligt sätt ? Guldet prisar väl in de underliggande faktorerna som styr utvecklingen i räntefonder över tid.

Guld har inte samma egenskaper som räntepapper, men är en bra diversifiering.
Om jag bara skulle ha en av dem skulle det vara guld (och det är vad jag i huvudsak gör)

Jag som har släktingar runt om i hela världen märker verkligen av valutaeffekten. Det är också utav den anledning jag säger att SEK är en skvalpvaluta. Hälsade på släktingarna i USA hösten 2016. Då låg USD på 9kr. Givetvis kände jag mig fattig jämfört med tidigare när vi var där och hälsade på och USD låg på 6,5kr.

Det som många tror i Sverige är att SEK är en isolerad bubbla. Många minns ju smällen som Island fick. När isländarna lånade euro och sen när skulden skulle betalas tillbaka med isländska kronor efter kraschen… ja… ni vet ju hur det gick.

Man kan säga att de flesta har redan valutasäkrat i USD. Speciellt de som förespråkar LF Global Indexnära eller Avanza Global. Du köper ju tillgångarna i USD. Just nu ligger kronan på USD på 8,2kr.

Självklart kommer huspriserna påverkas om SEK är svag. Då har du rika tyskar som kommer hit till Sverige och köper sommarstugorna på Rea =). Det känns som vi svenskar är indoktrinerade att SEK ska vara svag. För annars får exportindustrin stryk och vi blir arbetslösa. Jag undrar varför Schweizarna inte tänker på samma sätt (ok, under ett tag så peggade de en CHF mot en Euro). Vi får ju aldrig glömma att under 60-talet så kostade en CHF endast en SEK.

Sen är det ju bra att valutasäkra i USD, Euro, CNY. Eftersom dessa valutor är eftertraktade. Det är ju inte så att folk föredrar SEK före USD. Förutom svenskar som ska handla svenska varor för svenska kronor.

För @janbolmeson del så skulle preppern i mig säga att du borde ha i cash 3000 USD, 3000 Euro, några guldtackor, 5g, 1g, 10g. För om SHTF inträffar så är det inte SEK folk vill ha.

2 gillningar