En extremt förenklad historieskrivning: Från andra världskrigets slut och 50 år framåt satsade Sverige på en hög inflation och därmed höga räntor. Tanken var att detta skulle gynna sysselsättningen. Effekten blev också en svag valuta med massor av devalveringsr under årens lopp.
För 25 år sedan gav man upp och rättade in sig i ledet. Både inflation och räntor sjönk därefter successivt.
Att titta på statistik 75 år tillbaka i tiden blir då tämligen meningslöst, den ekonomiska politiken är helt annorlunda nu mot då.
Vad kommer att hända? Förhoppningsvis kommer det att fortsätta det inslagna spåret.
Vad händer med USD? På kort sikt är dollarn “to big to fail”. Fortsätter man med sina hisnande underskott i statsbudgeten är dock ställningen som världsvaluta hotad på sikt. Om och när detta kommer att ske vet ingen.
Euron är inte bättre. Här skall starka ekonomier som Tyskland samsas med Grekland och Italien.
Men visst, en investering i utländsk valuta kan fungera alldeles utmärkt. Man bör dock vara medveten om att det finns risker.
Skulle USD bli hotad som reservvaluta så tror jag tyvärr att det kommer bli oroligheter. Därför är det bra att äga realtillgångar och inte ha allt på ett nollräntekonto i SEK.
Vvalutaspekulation är ett av de svåraste grenar som finns. Min killgissning är att Riksbanken inte höjer räntan, men sänker samtidigt inte heller. Man vill inte sabba sysselsättning eller trigga ett boprisfall.
Någon som vågar sig på en sammanfattning av diskussionen?
Vad jag tar med mig är:
Det beror på vad du ska köpa
Det beror på när du ska köpa. På 1-2 års sikt fungerar företag som krockkudde för valutasvängningar men på längre sikt ger obligationer i utländsk valuta skydd mot minskad köpkraft om SEK blir svagare
Det beror på om syftet är prepping (guld! USD) eller baserat på sparmål (bil, resor, pension)
Tack! Det med arbitrage jag sa för ca en veckan sedan och som uttrycktes här
verkar gälla för tex SPP eller LF EM MSCI SEK fonderna. Om det inte är ngt vi missar…
Hade varit väldigt tacksam om en “auktoritet” hade bekräftat detta.
För övrigt så anser jag att 50 % USA och dollar är för mkt givet “tingens ordning”
Så att reda ut frågan gällade aktier hade varit trevligt!
Man ska även beakta flexibiliteten som det innbär att ha en valutaficka och kostnader man slipper vid ombalanasering. Men även extra jobbet med källskatt på utdelning
Intressant om det går att sätta ihop en kortränteportfölj i olika valutor.
Kan vara bra både för större buffert (om man inte bor helår i Sverige) och portföljer med mycket korträntor. För 90/10 lär det vara onödigt komplext för de flestas 10% räntedel.
Ännu bättre om man kan bygga ihop valuta-räntedelen efter egna behov. Själv behöver jag tex mer USD exponering eftersom jag inte har/kommer tillbringa helåret i Sverige.
Tveksam till CNY delen. Kursen styrs politiskt beroende på Kinas behov, dvs lär inte få bli för stark. I långa perioder peggad mot USD i ett band.
Min känsla är att många valutor är rätt hårt peggade mot USD och EUR (borde finnas analyser på detta) - ibland helt fixed och i andra fall med en band, så det kanske räcker med USD och EUR som en bas.
Vill man ändå ha in fler valutor så bör nog både GBP och JPY tas in (större valutor än både CHF och CNY).
Om man vill ha mer Asien valutor så kanske SGD är ett alternativ.
Att spekulera i valuta gör allt så mycket mer komplicerat i onödan, tycker jag. Gillar vi indexfonder kan vi bara köpa lite olika internationella index. Jämför utvecklingen på 3-12 månader i SEK och köp några av de bästa. Med fonden får du valutan inbakad.
Likaså med kort ränta. Att hitta en ultimat valutamix att ha för alltid är nog att drömma.
Fysiskt guld är det “preppervarning” på tycker jag. I alla fall för oss småsparare. Ibland känns det som att vi i vår iver att att inte göra fel och maximera tryggheten virrar in oss i så komplicerade strukturer att vi inte hittar ut. Förvånansvärt ofta upptäcker jag att om man skalar av och förenklar blir resultatet minst lika bra och ofta bättre.
För mig handlar det om diversiering snarare än spekulation. Min bild av världen som ligger till grund för mitt val att försöka ha en annorlunda valuta exponering än en vanlig global fond;
Finns ett par länkar i slutet där några “proffs” pratar om saken. Rekar även miniserien “A world on the brink” som är länkad i texten, det är tunga namn som är med och inga foliehattar
Det jag sett (efter att ha bott i Kina) är att staten låter CNY stärkas i goda tider men inte så mycket att deras enorma export hämmas för mycket.
I dåliga tider så trycker de ut pengar i mängder (ca 25% av BNP i finanskrisen!) och låter CNY försvagas. Då stimulerar de både inhemska konsumtionen och exporten. En kraftfull åtgärd för att inte riskera massarbetslöshet vilket skulle vara katastrofalt för Partiet.
Inte så konstigt att CNY stärkts senaste 6-9 månaderna eftersom de kom ut Corona så otroligt snabbt med kraftfulla åtgärder (Sverige är på läktaren enl Kinesiska vänner). Deras ekonomi körde igång snabbt igen så då tilläts CNY att stärkas en del.
I övrigt är CNY lika opolitisk hanterad som Nordkoreanska Won … dvs inte alls
Svåra avvägningar! Jag litar såklart mer på dollarn i det långa loppet, jag tänker att USA kan ha ett par tuffa år framför sig, medan Kina har medvind.
Andlening till att jag inte äger något i USA och äger i Kina är bland annat att när jag handla mars så gick dollar stenhårt upp. Jag har även bilden av att USAs marknad är dyrare på de flesta mått och att förutsättnignarna talar för EM.
Vet inte om du läst min post om politik. De andra två kan vara intressta för diksussion också
En gammal tråd men jag var inne och letade lite på forumet då jag ska diversifiera vår kontantdel. Vi ligger med en relativt stor del likvid sedan i somras och jag gått och funderat i liknande termer när det gäller diversifiering, global köpkraft, mm.
Vi har redan en hel del i GBP och jag ville öppna ett USD konto hos min bank, men det var svårt om man inte hade en anledning, t ex regelbundna in- och utgående betalningar. Man kunde inte öppna bara för ’spekulation’ som min kontaktperson sa .
Vi har landat i en mix av USD, EUR, SEK och behålla GBP i nuläget. Anledningen till GBP är att det inte är omöjligt att vi flyttar tillbaka, i alla fall delvis, någon gång så vill gärna behålla en fot i sterling. Ska grotta ner mig lite i korträntefondsalternativ nu!