Indexfonder Valutarisk

Hej har ett månadssparande som är spritt globalt med fonder som täcker “hela” världens marknader.

Nu har jag dock en klumpsumma som jag gjort en bra aktieaffär på som jag är sugen att öka på sparandet lite kommande 6 månader. Men min fråga är då: eftersom dollar/euro är så “dyr” för tillfället, kan det finnas någon idé med att öka sparandet i exempelvis Svenska index?

Skulle dollar gå ner till 9 är ju 20% borta direkt på valutan bara… Tänker jag helt fel och hur hade ni resonerat? Eller är det bättre att bara fortsätta med samma % fördelning globalt vilket leder till stor del ex USA?
Finns det några andra områden ni hade spanat in lite extra?

Mvh

Om marknaden trodde att SEK skulle gå upp i värde i framtiden skulle SEK gå upp i värde redan nu. Jag ser ingen anledning att tro att jag vet bättre än resten av marknaden hur SEK (eller något svenskt index som på ett eller annat sätt påverkas av SEK-kursen) kommer röra sig i framtiden, så jag håller mig till min globalfond.

2 gillningar

Jag ser det så här, om kronan blir starkare i framtiden minskar mina globalfonder i värde, men om kronan blir svagare minskar min lön, sparkonto mm i värde (alla importvaror blir dyrare). Så egentligen en bra hedge. Om man vill säkra upp sig kan man ju köra lite home bias, men jag tycker inte det är nödvändig eftersom man redan hantera nästan allt annat i kronor.

1 gillning