Hur tänker ni kring valutarisk i fonder? | Bör man ha en globalfond i EUR/USD förutom i SEK?

Tjena allihop!

Ett av de bättre forumen på internet, tack @janbolmeson för en bra podcast dessutom, älskade avsnittet nyligen om hjärnskakning.

Nu till frågan, hur tänker ni alla kring valutarisk och fonder? Ser att Lysa och LF Global alla är i SEK vad jag ser… Bör man ha även någon globalfond i tex EUR eller USD? (nu när kronan är låg är det ju isf rimligt att kanske ha lite mer i SEK, men jag tänker i allmänhet)

Allt gott,

Lukas

1 gillning

Välkommen till forumet! :smiley:

Som jag ser det så verkar just denna risk balansera det ganska bra och faktum är att bor man i Sverige är det svenska pengar som gäller.

Sjunker SEK blir fonder i USD mer värda och vice versa.

Pratar du om vilken valuta globalfonden handlas i (gör ingen skillnad, förutom att grafen kommer bero på vilken valuta som den visas i) eller menar du en globalfond som valutasäkrar ?

Tjena!

Tack för svar, så du menar att det kan vara bra att ha globalfond i olika valutor?

Lukas

Menar vilken valuta fonden handlas i, tex står Lysa i SEK, undrar bara om de finns en risk med det? Men antar inte det isf?

En global aktiefond har ingen valutarisk.

1 gillning

Nej det är ju bara enklare bokföring för dig egentligen. I slutändan måste dina pengar växlas någonstans till USD för att köpa de underliggande tillgångarna (förenklat om vi tänker globalfond=USA=USD) och när du säljer dina fondandelar måste tillgångar säljas och växlas tillbaka till SEK. Stärks USD under den tiden du haft innehavet kommer du göra en vinst även om index stått still (och tvärtom naturligtvis)

Hur tänker du nu? Visst påverkas fonden av valutakurserna!

Det är ju därför globala fonder gått så bra jämfört med svenska fonder de senaste åren. Kursnedgångarna för ett par år sedan motverkades av att de utländska valutorna stärktes met den svenska kronan.

Skulle SEK stärkas de kommande åren blir effekten tvärtom.

2 gillningar

Ja, men om fonderna är noterade i SEK, USD eller EUR spelar ingen roll eftersom en global fond noterad i SEK någonstans måste ha växlats från de lokala valutorna som de underliggande värdepappren är noterade i.

Det finns fonder som aktivt tar valutapositioner för att optimera för valuta-ändringar. Men det avslöjas inte av vilken valuta den är noterad i.

Personligen tycker jag dock valutarisken drunknar i aktierisken, så det är av mindre betydelse.

Jag svarade på “Bör man ha även någon globalfond i tex EUR eller USD?”.
Mitt svar: Det spelar ingen roll om man väljer EUR eller USD som valuta för en global aktiefond då det är exakt samma fond som endast visas i olika valutor. Fonden lever sitt eget liv och om den har gått “bra” eller “dåligt” i en specifik valuta, exempelvis SEK, beror endast på den valutans växelkurs vid just det tillfället.

Om det istället gäller val av olika fonder så blir det självklart annorlunda. De senaste åren har jag helt valt bort Sverige till förmån för USA, vilket gett mig en helt annan utveckling i kronor än jag hade fått om jag valt fonder som investerat i Sverige.

Tack alla! Tror jag har fått svar på ovan :slight_smile:

Nej, skaffa de fonder du vill ha och kör på med dessa. SKa du enbart ha globalfond kvittar det eftersom du ändå måste växla till SEK för att använda den sedan.

Jag läste det som att du menade diversifiering till hemmamarknaden. Det gick kanske lite fort vid frukostbordet imorse. :see_no_evil:

Hur har du kommit fram till det sambandet?

Om vi förenklar detta och tar en USA-fond i stället. Något förenklat. Köper du en andel i en USA-fond sätter du in svenska kronor i fonden. Fonden växlar kronorna till dollar och köper amerikanska aktier. (Du kan inte använda SEK för att handla i USA).

Fonden sitter alltså på amerikanska aktier. Det som påverkar värdet på fondandelarna blir då två saker, dels hur aktierna utvecklas och dels hur kursen mellan USD och SEK utvecklas.

2 gillningar

Jag tycker inte att det låter rimligt att säga att aktierna blivit dubbelt så mycket värda om bolagets värde stått still men värdet på SEK halverats. Och om jag till exempel köper Nordea på Helsingforsbörsen i EUR eller på Stockholmsbörsen i SEK gör ingen skillnad för min valutarisk.

2 gillningar

Man kan ju tycka vad man vill om det rent filosofiskt, men faktum är att det är ju exakt det som händer med globalfonder (iaf på kort sikt). Under andra halvan av 2023 gick Länsförsäkringar Global index i princip plus minus noll trots att börserna gick upp och det var egentligen enbart pga att kronan stärktes under samma period.

3 gillningar

Det är rimligt att tänka så om du tänker använda värdet till att betala kostnader i SEK.

Det spelar ingen roll vad du tycker är rimligt.

På 3 år Nasdaq gått upp 30 procent, medan indexfonden Swedbank Robur Access USA har gått upp med 55 procent.

1 gillning

Hur många svenska småsparare har Euro att köpa för?Den svenska normalspararen köper fonder i svenska kronor.

Inte om SEK-fallet innebär att kostnaderna ökat mätt i SEK.