Hur tänker ni kring valutarisk i fonder? | Bör man ha en globalfond i EUR/USD förutom i SEK?

Nej precis, satt och tänkte på det också. Men många har väl kanske ändå kostnader som inte påverkas direkt av svag SEK också. Tex bostadslån, hyra osv.

Ja, har man en fordran eller ett lån i en specifik valuta kan det vara bra att hedgea den. Men det har ju ingenting att göra med vilken valuta en aktie är noterad i, utan med bolagets underliggande valutaexponering, där till exempel en investering i ett bolag med intäkter globalt men lönekostnader i SEK kan vara en hedge mot att SEK sjunker i värde.

1 gillning

Stämmer, det är väl i första hand valutarisk mot USD och kanske till liten del EUR man köper med globalfond, oavsett bas och handels valutor. Valutarisk bör räknas från den valuta man har (kommer ha) mest kostnader i tänker jag.

Ja., men ett USA-företag handlas ju i dollar.

Ett annat exempel. Du växlar dina SEK och köper ett fritidshus i Spanien. Ett år senare tröttnar du och vill ha ett hus i Sverige i stället. Självklart påverkar eurokursen vilken vinst eller förlust du gör på affären.

Likadant med utländska aktier.

Ju bättre kronkurs, u mer SEK får du om du säljer en utländsk aktie eller en utländsk fond.

När hyran skall betalas är det bra att ha så mycket som möjligt…

2 gillningar

Precis, förutsatt att du då hyr i Sverige såklart. :nerd_face:

Vi är bosatta i Eurozone, med vissa fonder kvar i SEK. Det ser jättekul ut när man loggar in varje gång för att kolla svenska tillgångar. Tyvärr blir det för oss inte lika kul siffror om de ska växlas till Euro senare. Om den långsiktiga trenden fortsätter dvs.

Tro mig, majoriteten av svenskarna betalar sina hyror i Sverige…:blush:

2 gillningar

Där tänker vi alltså olika. Jag tänker att valutarisken bör räknas realt, för annars blir beräkningarna väldigt konstiga för den som har en höginflationsvaluta som hemvaluta, där det till exempel för turkar skulle se ut som negativ risk att investera i många utländska valutor.

Jag misstänker starkt att de flesta som läser detta har SEK som hemmavauta…Därmed har man en reellt både valuta chans/risk när man köper globala fonder.

Visst finns det utlandssvenskar men för “gemene man” är det ändå i praktiken SEK som gäller.

Är det inte precis det som händer i höginflationsekonomier. Just turkar kan jag inte uttala mig om, men t.ex Argentinare ser ju investering i (växling till) dollar som säkrare än investering i Argentinskt sparkonto, dvs effektivt ser man negativ risk om sparkonto i peso ska ses som riskfritt.

1 gillning

Ja, tror man att SEK skall fortsätta försämras så är det utlandsfonder som gäller!

Jo, men jag tänker att en rimligare syn är att en placering i USD har en liten valutarisk medan en placering i ARS har en stor valutarisk – att se en ARS-placering som riskfri verkar ju bara absurt.

Intressant. Jag vill gärna ha lite feedback på hur jag själv tänker.

Med aktiefonder tänker jag att valutarisk är en naturlig och liten del av risken i den volatila delen av portföljen. Inga problem.

Med räntefonder undviker jag helt valutarisk. Jag tar bara exponering mot Euro för Cash, Korta räntor, iBonds samt IG. Med HY kör jag också Euro, men är öppen för USD.

Dvs i nästan hela min räntedel är fokus på stabilitet och låg volatilitet. Jag avstår högre yield från US Treasury mot något lägre men home bias yield på ECBs yield curve.

Hade jag haft kostnader mer i SEK hade hela min räntedel varit SEK exponering (utom HY då :nerd_face:).

Öppen för kritik. :nerd_face:

Jag förstår inte hur du menar. Om din ekonomi är helt i Euro och du endast placerar i räntefonder med värdepapper i Euro (och inget annat) då har du ingen valutarisk, bara en risk att värdepappren tappar i värde om räntan stiger.
Om du som de flesta i Sverige har en ekonomi som till största delen är i SEK så har du alltid en valutarisk så fort någon annan valuta är inblandad.
Exempel: du lånar i Euro för att köpa en fastighet i Spanien. SEK minskar i värde (tänk 2023 jan-okt) och din skuld har ökat ca 9 % i SEK. Det här slog ganska hårt i början av 1980-talet när det var möjligt för företag och även privatpersoner (har jag för mig) att låna i t ex DEM och Sverige devalverade 16 %.
Fonder i övrigt har ju ett värde som kan uttryckas i vilken valuta som helst. Det är innehållet som avgör vilken valutarisk som finns.

Det stämmer. Som jag skriver är min taktik för räntedel (exklusive tillgångsslagen HY och Sovereign Gov Bonds) att helt undvika valutarisk, trots lägre yield. Med tillagd USD valuta risk på denna del kan yield ökas med 1-2%-enheter eller så.

Så för aktiefonder och räntefonder där syftet är ren avkastning så tar jag gärna USD risk.

Om säg euron tappar 50% i värde så tappar även EUR-räntepappren 50% i värde (i bästa fall). Att ens kostnader fortfarande är i euro hjälper inte när dessa nominellt dubblats. Just sådan har situationen varit för turkar och argentinare.

Tack, då förstår jag vad du menar med att undvika valutarisk.

Tack och välkommen som flera andra skrivit. :heart:

Ville bara korslänka till detta avsnitt också:

2 gillningar